CRISI CLIMÀTICA

Barcelona culpa l'eliminació de Madrid Central de la possible sanció de Brussel·les per la contaminació

L'ajuntament assegura que no farà "cap pas enrere" i retreu que la capital "atempti contra la salut dels madrilenys"

La tinent d'alcalde Janet Sanz recorda que la zona de baixes emissions traurà 120.000 cotxes bruts de la ciutat

zentauroepp43077883 barcelona 25 04 2018 d a de contaminaci n en barcelona vista190207180244

zentauroepp43077883 barcelona 25 04 2018 d a de contaminaci n en barcelona vista190207180244 / FERRAN NADEU

1
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel

Barcelona i Madrid han passat de ser cosines germanes a no saludar-se ni al replà de l’escala. S’acaben de configurar els nous governs municipals i ja estan volant els primers retrets. Segons el governd’Ada Colau, la possible denúncia de la Comissió Europea a les dues ciutats pels seus elevats nivells de contaminació s’ha accelerat per la decisió de l’equip municipal de José Luis Martínez-Almeida d’eliminar Madrid Central. 

Notícies relacionades

En aquests termes s’ha expressat aquest dimecres la tinent d’alcaldia d’Urbanisme del consistori barceloní, Janet Sanz, que ha lamentat que els seus homòlegs de la capital estiguin "atemptant contra la salut dels madrilenys" amb l’anul·lació d’un dels projectes estrella del’exalcaldessa Manuela Carmena, la pròxima pregonera de les festes de la Mercè de Barcelona. "Nosaltres tenim un missatge clar per a Brussel·les: no farem ni un pas enrere i estem compromesos amb la lluita contra la contaminació", ha resumit la regidora. Segons Sanz, que ara s’hagi accelerat la possible sanció per part de la comissió europea té molt a veure amb "l’arribada d’un govern de dretes que pacta amb la ultradreta i que planteja retirar una mesura com Madrid Central". 

La responsabled’Urbanisme i Ecologia ha recordat que la capital catalana té previst desplegar al gener la zona de baixes emissions permanent, cosa que, segons els seus càlculs, evitarà que prop de 120.000 vehicles 'bruts’ no circulin per l’interior de les rondes de Dalt i Litoral que envolten Barcelona. Ha recordat que l’ajuntament també està estudiant la possible implementació d’un peatge urbà, una mesura que, en qualsevol cas, sempre es farà "de manera coordinada ambl’Àrea Metropolitana de Barcelona, amb la Generalitat i amb l’Estat." Aquesta última institució pública, de fet, és la que ha de legislar perquè es pugui posar en marxa aquesta nova taxa que gravaria la circulació per determinats nuclis urbans. Sanz ha insistit que el compromís del govern no respon a les possibles exigències de la Comissió Europea, sinó a un "problema de salut pública". "Tot això no només pot dependre dels ajuntaments, ha de ser una política d’Estat", ha conclòs.