El projecte urbà més ambiciós
Les obres de l'estació de l'AVE de la Sagrera arriben gairebé a la meitat
La construcció del gran baixador multimodal arriba al 40% d'obra construïda
Adif afirma que es va a la velocitat més gran possible, però es nega a donar termini d'entrega
Les obres de construcció de la futura superestació ferroviària de la Sagrera ja han arribat al 40% d’execució, tot i que l’Administrador d’Infraestructures Ferroviàries (Adif), responsable del projecte, no s’atraveix a donar cap data d’acabament. El que és segur és que no estarà llesta abans de tres anys, si es té en compte el que costarà recol·locar els traçats de les vies de Rodalies i de l’AVE per dins de l’estació, la més gran d’Espanya i una de les més grans d’Europa. El projecte es va començar a licitar el 2009 i l’anterior Govern, del PP, va arribar a anunciar que estaria acabat el 2020. De moment és segur que l’estació no s’obrirà abans del 2023.
El subdirector de construcció d’Adif, Juan Antonio Hermoso, ha explicat aquest matí en una visita d’obra que els treballs van al màxim de velocitat possible amb uns 500 operaris sobre el terreny. “S’ha de tenir en compte que hi ha moltes dificultats, com el problema de l’accés a la zona en obres perquè està envoltada de traçats de vies de dues línies de Rodalies i una de l’AVE, que no es poden interrompre”, ha explicat.
Un parc de 40 hectàrees
L’obra és faraònica i hi ha unes quantes dades que ho avalen. Una cop finalitzada l’estació, que serà subterrània, i un cop cobertes totes les zones de vies d’accés, quedarà en superfície un parc immens de 40 hectàrees d’extensió, l’equivalent a 40 illes de l’Eixample. Com que la major part de la zona en obres està per sota del nivell freàtic, els operaris han de bombar cada dia quatre milions de litres d’aigua, l’equivalent a cinc piscines olímpiques.
El projecte inclou també un immens nou col·lector, el de la rambla Prim, per desviar tres col·lectors d’aigua que passen per la zona en obres (Onze de Setembre, Riera d’Horta i Josep Soldevila). La futura estació tindrà un vestíbul comú de 12.000 metres quadrats, l’estructura del qual ja es pot apreciar amb els murs de formigó i la cobertura de tres dels nivells. L’edifici central inclou un aparcament per a 1.436 cotxes.
Vuit vies de l’AVE
Però el més important és sens dubte que serà la primera gran estació intermodal d’Espanya en tres nivells diferents. Al superior hi haurà quatre andanes de 450 metres per a l’AVE (amb un total de vuit vies). A l’intermedi, un vestíbul de 12.000 metres quadrats i un aparcament per a 1.400 cotxes. I a l’inferior estaran les quatre andanes (vuit vies) de Rodalies. L’estació també connectarà amb tres línies de metro (L4, L9 i L10) i una estació d’autobusos interurbans.
Com a gran novetat, les vies de l’AVE disposaran en un extrem de l’estació d’una zona de serveis i manteniment on es netejaran els trens, se’ls carregarà el càtering i es canviaran els ancoratges dels seients en funció del destí. A Sants, per exemple, aquests treballs de manteniment es fan a la mateixa andana per on pugen i baixen els passatgers, cosa que provoca que aquests es creuin, per exemple, amb els carros del servei de neteja dels trens.
Calendari futur
Notícies relacionadesDesprés que en altres ocasions s’hagi incomplert el calendari de les obres, ara Adif es manté hermètica a l’hora d’avançar quan podria estar a punt la nova estació. L’únic termini que s’ha atrevit a avançar Hermoso és del trasllat de les vies de la línia de Rodalies R1, la de Mataró, a la nova i definitiva ubicació, dins de l’estructura de formigó on tindrà les andanes. Aquest trasllat es realitzaria l’estiu que ve. I 18 o 20 mesos després, es faria el mateix amb els raïls de l’R2, la línia de Granollers. Els dos terminis sumats ja suposen dos anys de treballs i fins i tot quedaria per traslladar les vies de l’AVE, cosa que fa difícil que l’estació estigui llesta abans del 2023.
Aquests traçats, els de les dues línies de Rodalies i el de l’AVE, ja van ser desviats cap al barri de la Sagrera, o costat muntanya, per deixar espai lliure per poder construir l’estació. Una vegada acabada la seva estructura bàsica, s’han de tornar a canviar i fer-les passar per dins de l’estructura. La xifra d’entre quatre i cinc anys podria ser un termini raonable per a l’obertura de l’estació. “Nosaltres no podem donar cap termini –ha afegit el responsable d’Adif–. Anirem pas a pas. La primera fita és la línia de Mataró per a l’any que ve i entre 18 i 20 mesos després la de Granollers. En paral·lel treballarem per anar delimitant dates per acabar l’estació”.
- Club d’Estil de EL PERIÓDICO 10 trucs infal·libles de la guru de l’ordre Alicia Iglesias per triomfar amb el canvi d’armari
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Bakú aconsegueix 300.000 milions a l’any per als països del sud global
- Gavi, un any després
- El Barça acaba trasbalsat