Mesures per a una seguretat viària millor
La Guàrdia Urbana vigila les rondes i la Gran Via amb una 'patrulla invisible'
Amb l'indicatiu Kilo Mike dos agents del cos policial patrullen d'incògnit per les rondes i la Gran Via a la recerca de motoristes imprudents
zentauroepp49268890 bcn190813170926 /
És segurament la patrulla menys visible de la Guàrdia Urbana de Barcelona. I la que té la tasca més específica. El seu nom, a l’emissora, és Kilo Mike (kilo maik, com pronuncien les sigles KM els radiofonistes). És un vehicle camuflat, sense cap distintiu policial. Ha de passar desapercebut entre el trànsit de la ciutat. I ho aconsegueix. És necessari fixar-s’hi molt, moltíssim, per poder veure dues minúscules càmeres amagades als retrovisors. I dues més en la part posterior, a l’altre costat del vidre fosc del darrere.
"Cada any a Barcelona es produeixen 12.000 ferits en accidents de circulació", explica l’intendent Carlos Reyner, de la Divisió de Trànsit i Seguretat Viària de la Guàrdia Urbana, abans de pujar al Kilo Mike a la seva seu del carrer A de la Zona Franca. Al volant, el guàrdia Francesc. Comença un matí de patrulla. L’objectiu és fotografiar, per davant i per darrere, motoristes que cometin les infraccions més comunes en dos escenaris perillosos: el carril bus de la Gran Via i les rondes de Dalt i del Litoral, miniautopistes urbanes aquestes dues d’últimes on molts motoristes fan avançaments en ziga-zaga i circulen entre cotxes parats quan comencen les retencions.
"A nosaltres el que ens preocupa són les situacions de perill, el risc d’accident, perquè molts conductors pensen que a ells no els passarà res, fins que passa", explica Reyner. I just en aquest moment l’agent Francesc ha de fer un petit cop de volant cap a la dreta perquè el cotxe que ve de cara, per la Gran Via, des de la plaça d’Espanya, s’ha distret i els ha envaït el seu carril, ignorant que el que té al davant és un cotxe camuflat de la Guàrdia Urbana. La maniobra, una simple distracció, podria haver tingut pitjors conseqüències d’haver impactat frontalment per exemple contra una moto. Tot i que hi ha hagut una distracció, no intenció ni imprudència. No se sanciona.
Tot es grava
Mentre Kilo Mike segueix la seva patrulla per la Gran Via, superat ja el pas inferior de la plaça d’Espanya, diverses motos ocupen els dos carrils bus que hi ha a la dreta. "No hi ha raó per circular per aquests carrils. I a més, el trànsit és molt fluid ara a l’estiu. Alguns es pensen que les motos poden anar pel carril bus però no és cert", aclareix l’intendent. Totes les maniobres irregulars queden gravades al vehicle policial.
Càmera oculta en un retrovisor del cotxe camuflat de la Guàrdia Urbana. /
Els agents només han de tocar la pantalla tàctil perquè es guardi una seqüència fotogràfica que recull tota la infracció. Des que la moto s’acosta per darrere del cotxe policial i fins que surt per davant i es perd entre el trànsit. Per això les quatre càmeres ocultes. El sistema llegeix i guarda les matrícules. Els agents només han de prémer una altra vegada per indicar en una llista el precepte infringit. Totes les altres coses són automàtiques. Quan acabi el servei, i Kilo Mike entri de tornada a la base de la Zona Franca, totes les dades dels vehicles sancionats i les proves gràfiques es descarregaran automàticament amb un sistema wi-fi.
Colar-se en ple embús
A diferència de les patrulles camuflades de la unitat de Trànsit dels Mossos, que sí que solen parar els infractors, el Kilo Mike els deixa marxar. "Parar a les rondes o iniciar una persecució podria ser més perillós per als altres conductors", aclareix un dels policies. "Però el conductor imprudent rebrà la multa amb les imatges", afegeix.
La patrulla ja s’ha ficat a la ronda Litoral i es troba a l’altura del barri de la Mina. Vehicles aturats. Com gairebé sempre en hora punta. Encara que sigui estiu. En tot just uns minuts una desena de motos passen entre els cotxes. I alguna, més agosarada, va ràpid pel voral, fregant el cotxe policial, que la grava de cara, amb la càmera posterior, i per darrere, amb la davantera del retrovisor dret.
"El conductor rebrà la multa al seu domicili d’aquí a unes dues setmanes amb les fotos i la sanció corresponent –explica l’intendent Reyner–. Amb aquestes sancions conscienciem aquests conductors que no poden cometre infraccions. Moltes vegades la sospita que et poden gravar i multar sense saber-ho fa que la gent sigui més prudent". I insisteix en les conseqüències d’una conducció arriscada, sobretot per als motoristes. "És molt dur veure les lesions que pateixen alguns per una simple caiguda ara que molts van amb sandàlies o pantalons curts", comenta preocupat.