OPINIÓ
Mobilitat sostenible, no hi ha planeta B
L'AMB està impulsant mesures per lluitar contra el canvi climàtic i la contaminació

zentauroepp48887817 contaminacion190724105519 /
Ens trobem en un moment clau en la lluita contra el canvi climàtic i la contaminació atmosfèrica. Hi ha una àmplia consciència ciutadana que hem de prendre mesures amb valentia i de forma ràpida.
El nostre model de mobilitat, basat en el vehicle privat, té una repercussió negativa en la qualitat mediambientalja que empitjora els indicadors de qualitat de l’aire, soroll, ocupació de l’espai públic i sinistralitat que en bona mesura ha augmentat per l’auge del comerç electrònic i el seu repartiment.
En vista d’aquesta situació el repte principal és garantir la mobilitat de tota la població en transport col·lectiu, independentment de si els ciutadans tenen vehicle privat o no. És per això que el conjunt d’administracions han d’actuar activament i coordinadament.
Les principals actuacions que coordinem i impulsem a l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) són: la Zona de Baixes Emissions que prohibirà l’entrada als vehicles més contaminants a la zona d’entre rondes, la tarifa plana amb els títols integrats a 36 municipis a través de l’ATM, la targeta verda que ha desballestat 5.000 vehicles molt contaminants, la renovació de 300 autobusos híbrids i elèctrics, la millora de xarxa de carrils bici...
Però alhora ens falta redissenyar la xarxa viària per afavorir el servei d’autobusos, especialment d’accés a Barcelona, millorar el servei de rodalies, ampliar la renovació d’autobusos i la integració del servei de transport amb la segona corona metropolitana, acabar l’L9 de metro i prolongar altres línies, l’ampliació del tramvia, més carrils bici....
S’han d’obrir nous debats: ¿són necessaris els vols interns o els podem substituir pel tren (si el recorregut és inferior a 4 hores) com ja fan altres països? ,¿el repartiment del comerç electrònic ha de tenir límits?, ¿hem d’exigir que les empreses tinguin plans sostenibles?, ¿com cobrem als vehicles més contaminants?
Notícies relacionadesNo podem oblidar que la Generalitat fa tres anys que no té pressupost i la Conselleria de Territori té limitada la seva capacitat d’actuació. Es pot recordar que vam perdre una oportunitat per dur a terme polítiques de transició ecològica efectives i valentes per no aprovar els pressupostos de l’Estat.
Més enllà de la política, el bloqueig institucional condiciona la vida diària i els drets de la ciutadania, entre aquests respirar un aire net i garantir la salut de les persones. Ens falten molts passos per netejar l’aire de les nostres ciutats i lluitar contra el canvi climàtic. Avancem junts.
- Accident greu Més de 30 ferits en una col·lisió entre dos autocars a l’avinguda Diagonal de Barcelona
- La Mia, l’avatar de Mossos, pot recollir denúncies en 10 idiomes
- Catalunya i València tindran difícil o impossible tornar als mercats
- Denúncia veïnal Nens al parc Güell: prohibit jugar a futbol, anar en bici i de vegades córrer
- Noves tecnologies Les novetats de Mossos a l’MWC: un cotxe patrulla hipeconnectat amb un dron al sostre i un predictor de delictes
- El Circuit tindrà un ‘hub’ d’innovació per a les tecnològiques
- Les telecos exigeixen tombar les barreres a les fusions a la UE
- Barcelona, protagonista Xips subretinals per restaurar la visió
- Tribunals Judici a un geriàtric per tenir desnodrits els seus residents
- RELIGIÓ El Papa pateix dos episodis d’"insuficiència respiratòria aguda"