La falsa propina del butà s'enquista en zones humils
La ciutadania continua queixant-se que la bombona domèstica, el preu oficial de la qual està regulat pel Govern, arriba a les llars amb un recàrrec arbitrari
L'Agència Catalana del Consum i les organitzacions de consumidors són clares: no pot inflar-se el preu més enllà de l'estipulat tret de si hi ha un pacte
zentauroepp51401930 barcelona 16 12 2019 barcelona bombonas de butano a la ve191216175253 /
Miguel Ángel Asensio (43 anys), lector d’aquest diari, assegura que res ha canviat des que va publicar a EL PERIÓDICO fa un any i mig una carta del lector titulada ‘L’estafa del butà’. «Cada dia hi ha estafes en la venda de bombones de butà»; «per menys de 19 euros més propines no hi ha ningú que les vengui», denunciava Asensio sobre la bombona domèstica de 12,5 quilos, el preu oficial de les quals fixa el Ministeri per a la Transició Ecològica cada dos mesos a través d’una resolució de la Direcció General de Política Energètica i Mines publicada al ‘Butlletí Oficial de l’Estat’ (‘BOE’).
Tot i que el preu oficial de la bombona de butà ha variat des que Asensio va escriure la seva carta (13,27 euros) fins avui (12,74 euros), el que no ha canviat és la ‘propina’ que sol portar endossada. «Ha arribat un punt en el qual, com que cada vegada que venen a casaem volen cobrar 20 euros més propina, ja directament agafo la bombona jo mateix i la porto al camió. Allà em continuen demanant els 20 euros, però el que faighabitualment és fingir a trucar a la policiai al final me l’acaben donant entre insults pel preu oficial», explica Asensio.
Aquest lector remarca que ha topat amb la praxi il·lícita del preu del butà inflat tant al seu barri, Pubilla Cases (l’Hospitalet de Llobregat), com a Barcelona, on any a any rebroten reclamacions similarsd’altres consumidors. També en altres grans municipis del seu entorn: fa tres anys, l’Ajuntament de Santa Coloma de Gramenetva detectar «un cobrament extraordinari per part dels distribuïdors en el servei a domicili», circumstància que va motivardesenes de denúncies ciutadanes a les xarxes socials.
Un tema recurrent per als veïns
En l’actualitat, fonts del Síndic de Greuges reconeixen que es tracta d’un «tema recurrent». «En les queixes que hem anat rebent s’ha demanat informació alDepartament d’Empresa i Coneixement de la Generalitat,que ha contactat amb la persona per tal que li faciliti el nom de l’empresa subministradora a fi de poder actuar en conseqüència aplicant elsprocediments sancionadors».
Així mateix, les organitzacions veïnals també donen compte de la problemàtica. Des de la Federació d’Associacions de Veïns i Veïnes de Barcelona (FAVB) diuen «ser coneixedors» de la pràctica; des de la federació de Badalona, Julio Molina, el seu president, explica que «hi ha hagut casos recurrents, però des que es va començar a fer pedagogia, les queixes han baixat»; i des de la federació de Santa Coloma, el president Tomás Fernández certifica que «la gent, sobretot persones grans, es continua queixant recurrentment d’aquesta mala passada: parlen de cobraments d’entre 16 i 19 euros [per bombones que valen 12,74]».
La casuística habitual en casos de preu de bombona inflat és que els venedors al·ludeixin a unapropina en concepte de trasllat des de la porta de l’edificifins a la porta de la vivenda del consumidor, de vegades justificant-se per les seves condicions laborals precàries. Però si alguna cosa deixa clar elSíndic de Greugesés que el preu de la bombona regulada inclou aquest desplaçament i queen cap cas és exigible un recàrrec extra més enllà del preu oficial, sinó que en tot cas hauria de ser el consumidor que,voluntàriament, volgués abonar un extra en concepte de propina com en qualsevol altra transacció.
«Persones grans acovardides»
Consultada sobre aquesta pràctica,l’Agència Catalana del Consum (ACC), la direcció del qual assevera «tenir previst reunir-se amb les empreses del sector per abordar el tema», posa el focus en el dret del consumidor a obtenir rebut o justificant de la compra de la bombona, una cosa que, tal com secunda l’organització de consumidors Facua Catalunya, no sol entregar-se als clients per part dels venedors, cosa que dificulta la prova de la possible estafa i en conseqüència la ulterior reclamació formal.
«És un tema que ens continua arribant de manera recurrent, sobretot per part de persones grans que, acovardides per la situació, es veuen forçades a pagar per por que s’emportin la bombona de no gaire bones maneres i no tornin més», apunten des deFacua Catalunya, que no dubten a assenyalar «la desídia de l’Administració» en relació amb l’ACC, competent en la matèria a Catalunya, que podrien fer inspeccions i actuar més.
Hi ha dos factors que no ajuden a informar el consumidor i que dificulten el seu coneixement del preu oficial de les bombones domèstiques. Un és el canvi de preu cada dos mesos des del Ministeri per a la Transició Ecològica, una cosa que incrementa el desconcert ciutadà. Un altre factor és el fet que existeixin bombones de preu liberalitzat –no sotmès a la regulació–, com per exemple les de Cepsa o altres de Repsol que no siguin la de 12,5 quilos, entre les quals últimament destaca la bombona NEL (nou envàs lleguer), de 12 quilos. La llei permet que aquestes altres bombones puguin tenir preus superiors a l’oficial.
Un precedent que delimita la propina
El juny del 2008, un treballador autònom, en una consulta a què ha tingut accés aquest diari, va preguntar al’Agència Catalana del Consum si era legal cobrar 1,50 euros de propina pel servei addicional d’entrar les bombones alsdomicilis de clients d’edat avançada.
Consulta d’un treballador autònom a l’Agència Catalana del Consum.
La resposta de l’ACC no ofereix lloc a dubtes: el preu oficial de la bombona regulada ja contempla el trasllat de la bombona fins a l’entrada del domicili particular. D’altra banda,«en cas de sol·licitud de serveis addicionals, com la col·locació de la bombona, han de ser demanats expressament per l’usuari i mai es podran imposar de manera obligatòria: el seu preu ha d’haver sigut informat prèviament i s’ha de lliurar justificant de pagament de l’import». És a dir, que si el consumidor demana un servei addicional,es pot cobrar un recàrrec extra en cas de pacte entre el consumidor i el venedor.
Conclusions de l’Agència Catalana del Consum.
Repsol afirma que ha obert una investigació
Contactades per aquest diari, fonts de Repsol, líder al sector del gas butà, diuen no tenir constància d’aquestes incidències a Barcelona, si bé asseguren haver obert una investigació al si de la companyia perquè no torni a repetir-se». Des de l’empresa recorden que els treballadors que distribueixen les bombones a domicili «no pertanyen a Repsol, sinó a l’agència distribuïdora contractada», però tot i així les fonts de Repsol són taxatives: «Cap distribuïdora pot cobrar més del preu regulat per la bombona domèstica; censurem la suposada actuació il·legal dels treballadors».
Notícies relacionadesL’agència que distribueix el butà de Repsol a Barcelona és Clipagas. Preguntats per la pràctica del preu inflat de les bombones, fonts de Clipagas li treuen ferro a l’assumpte: «En els últims 15 dies de novembre vam entregar unes40.000 bombones de butà. De totes, potser hem tingut unes 50 reclamacions de ‘m’han cobrat de més’». Des de Clipagas insisteixen que «tots els seus repartidors tenen una identificació perquè el ciutadà pugui reclamar», i, sobre la possible precarietat dels seus treballadors, argumenten: «Tenim tant personal en plantilla com treballadors autònoms que ens facturen en funció de les bombones que venen». ¿Quant? «Segons un conveni provincial,1,15 euros per bombona venuda», conclouen.
Per la seva part, Cepsa, l’altra gran empresa del sector, assenyala que, per evitar aquesta pràctica, aconsella a totes les persones «que sol·licitin al repartidor que s’identifiqui i demanin sempre el tiquet de compra en el moment d’entrega de l’ampolla», ja que la distribució de la companyia es fa «a través d’un sistema que permet imprimir el tiquet de compra en el moment de la venda». «En cas que el repartidor insisteixi en un preu superior, els clients no haurien d’acceptar l’ampolla i cursar la reclamació», agreguen des de Cepsa.
250.000 usuaris anuals de butà a Barcelona
Segons dades de <a href="https://gaslicuado.org/">l’Associació Espanyola de Gas Liquat</a>, que pren en consideració els registres del <strong>consum domiciliari</strong> –tant d’envasos regulats com de liberalitzats– de l’any 2018 a raó d’una mitjana de 10 ampolles a l’any per usuari, l’estimació del mercat del butà <strong>a Barcelona és de 250.000 usuaris (500.000 a Catalunya). </strong>«L’ús principal és per a <strong>cuina, estufa i escalfador.</strong> Les pautes de consum presenten fortes variacions tant a Barcelona com a Catalunya, amb puntes de consum elevades com a conseqüència de l’ús de les estufes a l’hivern i baixant el consum en els mesos menys freds», expliquen des de l’Associació Espanyola de Gas Liquat.
- Després dels decrets rebutjats al Congrés El PSC acusa Junts d’haver clavat un «cop de mall» a 1,2 milions de pensionistes de la mà del PP i Vox
- Tramitació El Govern central assegura que els preus del transport públic pujaran aquest dijous després de decaure el decret al Congrés
- Estat de les negociacions Junts consuma la seva amenaça de ruptura amb el PSOE i l’emplaça a complir els acords pendents
- Detenen un home per la mort d'una dona a Sant Joan les Fonts
- RECONSTRUCCIÓ DEL 4-5 Barça: la història d’una «bogeria» a Lisboa