LA CONTRA

Aquí es ven orgull de barri

La Tienda SC, a Santa Coloma de Gramenet, ha convertit la seva samarreta 'Santako no és BCN' en una icona pop

zentauroepp54171670 santako200720121639

zentauroepp54171670 santako200720121639 / LAURA GUERRERO

2
Es llegeix en minuts
Manuel Arenas
Manuel Arenas

Redactor i coordinador de l'equip d'informació de l'àrea metropolitana de Barcelona

Especialista en històries locales, audiències i informació de l'àrea metropolitana de Barcelona i reporterisme social

Ubicada/t a àrea metropolitana de Barcelona

ver +

L’orgull gamberret de barri, com l’amor, no té edat perquè a les sis de la tarda d’un dissabte hi ha un senyor que als seixanta i pocs s’acomoda en una terrassa de Santa Coloma de Gramenet (Barcelonès) lluint al pit de la seva samarreta un lema: «Santako no és BCN».

La consigna, això se sap fent un tomb, fa temps que funciona com a icona pop a Santa Coloma i més enllà; com serà la cosa que cares visibles com Jordi Évole, Juan Carlos Monedero, Estopa, Muchachito o Gabriel Rufián l’han utilitzat com a bandera, unes vegades barrionalista i d’altres simplement política, per adherir-se a la causa identitària colomenca, potser la que més consens uneix a un costat i un altre de la frontera independentista de l’àrea metropolitana en temps convulsos per a les identitats.

Una reflexió de Reme, una de les creadores, ho resumeix tot: abans li feia vergonya dir que era de Santa Coloma; ara, al revés

L’encert més gran de l’emblema és haver sabut recollir un sentiment de pertinença en una samarreta, diuen els seus ideòlegs, Reme Corral (Almeria, 1973) i Juanra Navarro (Santa Coloma de Gramenet, 1971), que al seu establiment, La Tienda SC, s’han doctorat els últims 12 anys a materialitzar a través de la moda un fenomen identitari local sense parió en altres grans urbs socialment homologables: samarretes, gorres, bosses, tasses i ‘bodies’ per a criatures, aquests últims molt venuts, reivindiquen el colomensisme més com a pedagogia cap enfora que com a sectarisme cap endins, puntualitzen Reme i Juanra.

Les samarretes s’han venut molt perquè són la punta d’un iceberg identitari que confronta amb la idea d’una identitat metropolitana i que fa dècades que es forja per causes tan diverses i inescrutables com els camins del Senyor.

Des de revertir l’estigma de la marginalitat i la pobresa per deixar de ser la cosina lletja de Barcelona fins a instrumentalitzar a través de la marca ‘Santa Coloma’ l’orgull de les classes populars andaluses que van migrar a la ciutat en els 70 i 80 a la recerca d’una vida millor, passant per la pulsió col·lectiva d’una comunitat treballadora que no perd de vista el seu passat de combativitat veïnal.

Deixar-ho tot per vendre samarretes

Un dia del 2008, en plena crisi, la Reme i el Juanra van deixar les seves feines, ella estilista d’indumentària i ell jardiner, per obrir La Tienda SC, que des dels inicis els va anar bé. Feia quatre anys que elaboraven i venien per internet samarretes, el baluard de les quals era Santa Coloma Old School (10 euros).

Notícies relacionades

Ja a la botiga va néixer BCN ‘Santako no es BCN’ (12 euros), la provocadora joia de la corona que el Juanra va dissenyar en cinc minuts partint del logo de la banda de hip-hop Run DMC. Des d’aleshores els fan encàrrecs des de l’estranger, els han plagiat i fins i tot el consistori colomenc ha utilitzat les samarretes com a obsequi als nens sahrauís que acull el municipi.

Una reflexió de Reme ho resumeix tot: abans anava a Barcelona i li feia vergonya dir que era de Santa Colomaara, al revés. La gent els compra samarretes per portar posada la nostàlgia d’aquella joventut als barris colomencs. Santa Coloma, es llegeix entre línies de La Tienda SC, és alguna cosa més que aquests pobres del costat de Barcelona.

La Tienda SC

Adreça: C/ Sant Carles, 7, Santa Coloma de Gramenet.