Evitar la Covid al suburbà
El 99% dels usuaris del metro porten posada la mascareta
Els controls diaris en accessos a diferents estacions confirmen l'elevat ús de la protecció facial
TMB aposta per ventilar al màxim combois i túnels i instal·la dispensadors de gel a 42 estacions
zentauroepp54366919 bcn200805164056 /
La lluita contra el coronavirus també es lliura al metro i a tots els nivells. Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha decidit apostar per una major ventilació de túnels, estacions i combois. A més, l’empresa propietària del metro ha ampliat fins a 42 les parades (n’hi ha 160) en les quals ha instal·lat dispensadors gratuïts de gel per als viatgers. I afirma que l’ús de la mascareta per part dels usuaris s’ha elevat fins al 99%, gairebé el 10% més que en ciutats italianes amb metro com Milà, segons els dos controls diaris que realitza TMB a diverses estacions.
«Podem afirmar que per no agafar el coronavirus és més segur viatjar en metro que estar assegut a la terrassa d’un bar, tenint en compte que en vagons i estacions es manté moltes vegades més distància interpersonal que a les taules d’un bar i que en els trajectes la gent no parla i porta posada sempre la mascareta», explica Oscar Playà, director d’operacions de Metro de Barcelona.
Control dues vegades al dia
Les dades de l’ús de la mascareta es prenen cada dia en una mostra d’accessos a la xarxa de metro al matí i a la tarda. El control té en compte a més si la mascareta està ben col·locada. Un mostreig fet per aquest diari ahir al migdia a les línies 1, 4 i 5 confirma aquest ús gairebé total de la protecció, un dels tres eixos per evitar un contagi, juntament amb el rentat o la desinfecció de mans i la distància interpersonal. «També hem fet una vigilància més gran en estacions de l’Hospitalet o limítrofes als barris afectats per rebrots», precisa Playà.
«Als passatgers que no porten la mascareta posada se’ls convida a sortir de les instal·lacions o a adquirir-ne una a les màquines de venda. Tot i que els més exigents són els altres usuaris que han arribat a enfrontar-se amb els passatgers que incompleixen l’obligació de portar-la. Nosaltres els demanem que no ho facin, que avisin el personal del metro en persona o a través dels pals SOS que hi ha a totes les estacions», demana un portaveu de TMB.
Òbviament, la bona actitud dels passatgers és només una part del front anti-Covid. TMB també assegura haver fet els seus deures. Des de fa pocs dies les seves instal·lacions llueixen un distintiu de certificació de qualitat en el seu pla contra el coronavirus. Entre altres mesures ha millorat la ventilació en trens i instal·lacions. «Abans es renovava tot l’aire de cada tren en quatre minuts i ara en dos. I també es renova als túnels, entre estacions, d’on els combois agafen l’aire», explica Ramon Bacardí, director de la xarxa del metro barceloní. Afegeix que també la ventilació de les estacions està al màxim. I per certificar aquest interès a netejar l’aire indica que s’estan instal·lant mesuradors de la qualitat a diverses estacions «en un sistema únic al món».
Un robot desinfectant en proves
Un altre dels fronts en aquest pla de prevenció sanitària és el de la neteja: als dispensadors de gel, TMB afegeix la desinfecció de tots els combois tres vegades al dia (abans de la pandèmia només es realitzava una vegada). I per millorar l’eficiència de la neteja s’està assajant la desinfecció amb llum ultraviolada amb un robot. «Però cal millorar-ne l’eficàcia perquè accedeixi a tots els racons», precisa Bacardí.
Notícies relacionadesLa concentració de passatgers és un altre dels possibles problemes. Hi ha viatgers que afirmen que fins i tot a l’agost s’estan produint algunes aglomeracions, que TMB desmenteix: «En aquesta primera setmana d’agost tenim 500.000 usuaris diaris, un 43% menys dels 900.000 que teníem l’agost de l’any passat. O els 1.400.000 passatgers del mes de febrer», afirmen a TMB. L’absència de turistes, el teletreball, la recomanació de no moure’s per la ciutat i la reducció de l’oci nocturn en són les principals causes.
Més trens i menys gent
«Malgrat això continuem tenint més trens que l’agost de l’any passat. En les línies principals el període mitjà d’espera entre tren i tren és de cinc o sis minuts. Només arribem als vuit minuts a les sis del matí, quan arrenca el servei, i a partir de les 10 de la nit, dues hores abans d’acabar», precisa Playà. Els responsables del metro també apel·len a la responsabilitat dels viatgers per repartir-se al llarg del tren si veuen un vagó més ple que un altre. I recomanen com a horari ideal viatjar per la xarxa «abans de les 07.00 hores, de 09.00 a 13.00, de 16.00 a 17.00 i a partir de les 19.00». «Aquest agost ja hem notat que la gent surt menys a la tarda. La majoria agafen el metro per anar a treballar i tornar. Les sortides per oci i els viatges dels turistes han caigut en picat», afegeix el director d’Operacions.
Una ‘app’ per saber si l’autobús o metro ve ple o buit
La irrupció de la Covid-19 està impulsant nombrosos canvis i desenvolupant tecnologies que ajuden a capejar-lo. L’aplicació per a telèfon mòbil de TMB ofereix ja la possibilitat de conèixer «l’ocupació mitjana estimada al metro i el bus». Amb quatre clics l’usuari accedeix a la línia de metro i bus que li interessa i el sistema informa de l’ocupació prevista en cada vehicle (foto). Però no es tracta de la complexa i nova tecnologia que ara s’assaja a les estacions de la línia 5 entre Sants i Diagonal, les pantalles de les quals a l’andana indiquen l’ocupació real del tren que ha d’entrar en funció del pes dels passatgers sobre la suspensió del vehicle. En l’app el que figura és una estimació en funció de l’ocupació registrada en dies anteriors i horaris similars.
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Shopping Black Friday 2022: les millors ofertes d’Amazon
- SHOPPING Helly Hansen té les millors rebaixes d’hivern: ¡a meitat de preu!
- Com més població, més recursos
- L’Advocacia de l’Estat veu compatible la condemna del procés i l’amnistia