estiu atípic per la Covid-19

El turisme nacional i internacional s'igualen per primera vegada en 30 anys a Barcelona

El dràstic descens de visitants internacionals redueix les reserves hoteleres a un 16,7% sobre el màxim anual

Les recerques sobre Barcelona a Google passen a ser mínimes, la majoria des de la mateixa Catalunya

zentauroepp54554243 bcn turismo200824125945

zentauroepp54554243 bcn turismo200824125945 / MANU MITRU

4
Es llegeix en minuts
Patricia Castán
Patricia Castán

Periodista

ver +

Bermudes, ulleres, gorres, xancletes, pals de ‘selfie’ i la seva pròpia fisonomia forana els delatava d’una hora lluny. Però aquest estiu sense turisme internacional gairebé els ha esborrat de l’horitzó barceloní, deixant una estadística que no es veia des de feia dècades: les reserves hoteleres de viatgers estrangers (52%) gairebé s’han equiparat a les procedents de la resta d’Espanya a la capital catalana per primera vegada en 30 anys. Totes dues en xifres mínimes, ja que en l’última setmana han sumat només un 16,7% respecte al màxim de principis d’any. Les recerques sobre Barcelona a Google també s’han desplomat arreu del món, amb una mica de rellevància tan sols al sud de França, que s’ha convertit en emissor de viatgers d’última hora moltes vegades arribats en cotxe o tren.

L’obertura de fronteres el 22 de juny i l’eclosió dels rebrots amb prou feines unes setmanes després han dibuixat una radiografia efímera i canviant de l’evolució del turisme estival a la capital catalana. Salta la vista que el seu pes està sent mínim tot l’estiu. El sector va recuperar l’optimisme a principis de juliol, però l’anunci de noves restriccions per part del Govern i les alertes d’altres mercats com França i el Regne Unit sobre la situació sanitària de Catalunya van suposar un clar retrocés en les reserves, que no han aixecat el vol. A principis de mes van rondar el 20% del màxim anual, però des del dia 10 van tornar a baixar, segons recull l’últim informe (datat del 21 d’agost) de l’Observatori del Turisme a Barcelona.

Les reserves són d’última hora, i amb més força a la resta de la província, sobretot al Garraf i al Maresme

Normalment, les reserves es fan amb uns tres mesos d’antelació, raó per la qual a principis d’any van marcar el seu màxim anual, de cara a la primavera i l’estiu. Les reserves no són equiparables a l’ocupació, però sí que mostren l’interès en una destinació. En canvi, després de la pandèmia s’ha imposat el ‘last minut’, amb tot viatger pendent de les restriccions del moment, i contractacions amb tot just una setmana d’antelació, sota mínims.

El període que analitza l’últim informe és la setmana del 10 d’agost, quan la ciutat va sumar 122 hotels operatius, després del tancament de dos i la reobertura d’un aquells dies. En aquest sentit, l’oferta total de places hoteleres disponibles és de gairebé 26.000, cosa que ve a representar un 35% de la capacitat real de Barcelona. Els llits actius es concentren sobretot (77,7%) a l’Eixample, Sant Martí i el barri Gòtic (Ciutat Vella).

D’un de cada cinc a la meitat

Els índexs d’ocupació i nombre de turistes allotjats estan encara pendents de tabulació, però sí que se sap la composició general d’aquest hoste, que per primera vegada en molts anys gairebé s’equipara en proporció internacional i nacional, quan fins a l’estiu passat la quota del primer representava gairebé el 80%, destaquen fonts de Turisme de Barcelona. Cal remuntar-se al 1990 per trobar una proporció del 51% de viatgers nacionals, que el 1993 ja eren un 38,5% i han anat reduint-se  proporcionalment any rere any en la mesura que es disparaven els visitants de tot el món.

Aspecte de la plaça de Catalunya la setmana passada / MANU MITRU

Tampoc es coneix encara el detall per nacionalitats, però tant el consorci com diferents hotels consultats destaquen clarament França com a principal mercat emissor, seguit d’Itàlia. Les estades són més curtes i el transport que més ha crescut és el tren, tot i que molts viatgers opten per viatjar en cotxe, i aquest any més en parella o amb amics que en família. La improvisació és tal aquesta temporada que el 82% dels que s’allotgen a la ciutat no ho tenia previst fa uns mesos, i per a gairebé una tercera part la Covid-19 ha afectat la seva manera de viatjar, la durada de l’estada i les activitats en la destinació.

La paràlisi del sector que viu Barcelona, comparable a la de tantes altres grans ciutats europees, s’observa també en el desinterès per buscar informació de la ciutat a internet, una cosa que ja preveia el Gremi d’Hotels a un estiu marcat pel rebuig de les destinacions urbanes després d’un llarg confinament. L’informe detecta les recerques per Google des d’Europa (en essència des del Llenguadoc-Rosselló i Migdia-Pirineus) molt per sota de les d’Espanya. Però cal matisar que la majoria procedeixen en concret de la resta de Catalunya.

Platja i gastronomia

La gent busca mar o muntanya de proximitat, i allà rau l’explicació que els números siguin més favorables en recerques per a l’anomenat Destí Barcelona, que inclou el conjunt de la província: des de l’interès per una escapada al Garraf o al Maresme, entre les dues comarques més buscades. També procedents sobretot de la resta de Catalunya, apostant pel turisme dins de la comunitat. En el cas dels arribats a la capital catalana, les principals motivacions són la platja, la gastronomia i passejar per la metròpolis i els seus espais verds.

Notícies relacionades

A tota la província, les reserves van créixer aquella setmana fins a representar el 71%, respecte a les efectuades al gener. Vuit de cada deu eren nacionals, destaca l’Observatori, i moltes vegades amb tot just quatre dies d’antelació.

Els que s’allotgen a Barcelona o simplement la visiten com a excursió des d’un punt de la costa, es troben ara amb un 72% de l’oferta d’equipaments culturals monitoritzats oberts.