SEGURETAT VIÀRIA

La fiscalia investiga els blocs de formigó que va instal·lar Barcelona al carrer

Un advocat denuncia el perill que suposen aquests elements per als motoristes i ciclistes

El consistori barceloní va instal·lar aquests improvisats bancs per ampliar espai per als vianants

zentauroepp54818619 albalat200907183713

zentauroepp54818619 albalat200907183713 / FERRAN NADEU

3
Es llegeix en minuts
J. G. Albalat

La fiscal de seguretat viària de Barcelona, Isabel López Riera, ha obert unes diligències d’investigació per aclarir si els blocs de formigó instal·lats per l’ajuntament de la capital catalana a la calçada del carrer del Consell de Cent (són utilitzats com a bancs pels ciutadans) suposen un perill per a la circulació dels vehicles de motor, tal com sosté un informe pericial redactat per un enginyer de camins i incorporat a la denúncia presentada per l’advocat Daniel Vosseler.

El lletrat considera que els fets podrien ser constitutius d’un delicte de prevaricació o contra la seguretat viària, alhora que remarca que aquests blocs haurien de ser retirats de la seva posició actual i ubicats a les voreres o, en el seu defecte, ser protegits mitjançant un sistema de contenció que eviti l’impacte dels vehicles.

El consistori barceloní va presentar el mes d’abril passat una de les mesures estrella perquè el desconfinament després de l’etapa més dura de la pandèmia de la Covid no impedís mantenir al carrer la distància de seguretat. La prioritat era que la tornada al treball no comportés l’aglomeració a l’hora punta en el transport públic i evitar en la mesura possible la tornada a l’ús del cotxe com a principal sistema de mobilitat. L’alcaldessa Ada Colau va decidir, d’aquesta manera, l’ampliació de voreres en alguns carrers, però no amb la senyalització amb pintura al terra de la calçada dels nous espais per a transeünts.

Bancs improvisats

Els tres carrers triats per a aquesta remodelació viària van ser els de Consell de Cent, Girona i Rocafort, on va quedar un únic carril de trànsit rodat i un altre per a vianants. Per dividir els espais es van col·locar els ara polèmics blocs de formigó que alguns ciutadans fan servir com a bancs. L’oposició de Junts per Catalunya i el PP van sortir en bloc per denunciar-ne la perillositat. «Retiri’l immediatament abans que hàgim de lamentar un accident, tant d’una motocicleta, una bicicleta o un vianant», va exigir Elsa Artadi.

La denúncia presentada davant la fiscalia per Vosseler, a la qual ha tingut accés EL PERIÓDICO, exposa que la ubicació d’aquests blocs a la calçada a Consell de Cent suposa «un obstacle perillós per a la circulació de vehicles de motor», en concret per als conductors de motos i bicicletes, «al ser aquests els més vulnerables». Aquesta contundent afirmació se sustenta en un dictamen elaborat per Andrés Luís Romera Zarra, un enginyer de camins i auditor de seguretat viària.

El seu informe detalla que el reglament general de circulació de vehicles de motor i seguretat viària assenyala que «no s’instal·larà en vies i terrenys objecte d’aplicació de la legislació sobre trànsit» cap «aparell, instal·lació o construcció», com, al seu entendre, són els blocs de formigó de Consell de Cent. En tot cas, si són bancs haurien d’haver sigut ubicats a les voreres, segons una ordre estatal que regula la utilització dels espais públics urbanitzats. No obstant, la intenció municipal era delimitar el carril de circulació de vehicles i l’espai per als vianants. El pèrit precisa que al no existir normativa autonòmica ni local, s’ha d’aplicar l’estatal.

Espais delimitats

Notícies relacionades

Fonts de l’Ajuntament de Barcelona, que no té constància de la denúncia, asseguren que els blocs de formigó estan situats en un espai que, tot i ser a la calçada, està clarament diferenciat amb la senyalització com a zona de vianants. I en aquest sentit, van afegir que la presència d’aquests elements també ajuda a delimitar l’espai de circulació de vehicles i el dels vianants.

 Des del consistori van precisar que on s’han instal·lat aquests blocs, el límit de velocitat és de 30 quilòmetres, cosa que implica unes millors condicions de seguretat viària i una menor probabilitat d’accidents. Aquests elements, van insistir, incorporen, a més, dos aspectes que minimitzen els possibles sinistres: les cantonades que són en el costat del carril de cotxes estan arrodonides i tenen elements reflectors que milloren la visibilitat en l’horari nocturn.