PLA PILOT A BARCELONA

‘Fades’ contra la fractura digital

  • La iniciativa Fades (Famílies Assessorades Digitalment) ofereix acompanyament a mares amb problemes per connectar-se de forma telemàtica (l’única possible en confinament) amb l’escola dels seus fills
  • En el marc del Pla de Xoc d’Inclusió Digital municipal, Fades busca «neutralitzar les angoixes» generades en les milers de llars sense recursos digitals durant la pandèmia
Barcelona 14 12 2020 Reportatge sobre el Projecte  FADes   iniciativa d assessorament digital per a families amb infants i joves en edat escolar  La iniciativa posa a disposicio de les families amb menys coneixements TIC quatre fades digitals que ajuden a resoldre els dubtes que els genera la connexio online amb l escola i a familiaritzar-se amb els diferents entorns d aprenentatge dels centres educatius  En la foto Iqra Zafar ensena a Montse (con gafas) Foto de Ferran Nadeu

Barcelona 14 12 2020 Reportatge sobre el Projecte FADes iniciativa d assessorament digital per a families amb infants i joves en edat escolar La iniciativa posa a disposicio de les families amb menys coneixements TIC quatre fades digitals que ajuden a resoldre els dubtes que els genera la connexio online amb l escola i a familiaritzar-se amb els diferents entorns d aprenentatge dels centres educatius En la foto Iqra Zafar ensena a Montse (con gafas) Foto de Ferran Nadeu / Ferran Nadeu

4
Es llegeix en minuts
Helena López
Helena López

Redactora

Especialista en Educació

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Iqra va néixer fa 21 anys al Pakistan, però va créixer a la Barceloneta amb les seves quatre germanes; en una família per a la qual el més important era que les seves filles estudiessin. Malgrat la timidesa inicial, parla a un ritme trepidant, disparant dades i anècdotes. Té una germana bessona i el seu pare, a qui tracten de vostè, com a la seva mare, treballa de taxista després de reinventar-se diverses vegades crisi rere crisi per tirar endavant la seva família (abans havia treballat en una fàbrica i en un restaurant). Va estudiar batxillerat tecnològic a l’IES Papasseit i va passar moltes hores a l’Ateneu de Fabricació de la Fàbrica del Sol, al costat de l’institut, preparant el seu Treball de Recerca (TR). Va participar també en el programa Erasmus+ amb l’institut, amb el qual va viatjar a Alemanya, i des de petita li encanta ajudar els altres; fent classes particulars de forma altruista als seus veïns –sempre va ser molt bona estudiant– o ensenyant castellà a les amigues de la seva mare per ajudar-les a preparar els exàmens de nacionalitat. Un voluntariat informal però clau en la seva comunitat que Iqra explica a tota pastilla, restant-li importància.

Parla des del mateix espai en el qual fa pocs anys va passar tardes senceres, davant una impressora 3D que tampoc para. El de La Fàbrica del Sol és un dels dos Ateneus de Fabricació –amb el de Ciutat Meridiana– on s’està portant a terme el projecte pilot Fades (Famílies Assessorades Digitalment). Per descomptat, Iqra és una de les quatre primeres ‘fades’, l’objectiu de les quals és acompanyar a connectar-se amb les escoles de forma telemàtica famílies de la ciutat amb problemes per fer-ho (al principi de la pandèmia es van detectar només a Barcelona 8.300 llars sense connectivitat). Una cosa que Iqra ja feia de forma natural, però que ara fa de forma oficial, també com un reconeixement al seu esforç.

Com que està estudiant (un grau superior en desenvolupament d’aplicacions web al Jaume Balmes, que ja hagués acabat si no hagués sigut per la maleïda pandèmia), aquesta ‘hacker’ de l’impossible fa de ‘fada’ el cap de setmana, cinc hores dissabte i cinc diumenge. Aquest dilluns, com a excepció, ha baixat també –ara viu a Sant Adrià– a la Barceloneta. Té cita amb dues apadrinades: La Montserrat, mare de tres fills (dos en edat escolar) i l’Ammen, germana gran de dues nenes. Amb la segona comparteix llengua materna, cosa que facilita molt la comunicació (l’Iqra parla cinc idiomes, entre els quals l’urdú, el panjabi i l’anglès, per descomptat). L’Ammen vol aprendre a fer la matrícula de forma telemàtica tant per a ella, a batxillerat, com per a les seves germanes petites. La Montse, per la seva banda, explica que ho va passar molt malament durant el primer confinament amb el tema i quan des de l’ampa de l’escola El Turó, al barri del Turó de la Peira, a Nou Barris, de la qual forma part, li van presentar el projecte no va dubtar a apuntar-s’hi. 

Més enllà de les tablets

Notícies relacionades

El primer problema, en absolut menor, va ser que arribessin els ordinadors i les tablets a les famílies que no en disposaven (hi ha famílies a les quals encara no els han arribat), però el segon, el que vol afrontar aquest programa, és què fer amb aquests aparells una vegada arriben (el compromís polític és que acabaran arribant a totes les famílies). «Hi ha professors que ens expliquen que els han vingut nens de grups confinats a la reixa del pati amb la tablet a preguntar ‘profe, com ho faig’?», assenyala Martí Burriel, coordinador pedagògic de la Xarxa d’Ateneus de Fabricació, impulsora de la iniciativa, que s’emmarca en el Pla de Xoc d’Inclusió Digital municipal i ha sigut desenvolupada per Warks, consultoria educativa especialitzada en projectes tecnològics inclusius.

«El projecte Fades busca un acompanyament des de l’empatia, pròxim i inclusiu, per això, per exemple, una de les ‘fades’ és una noia trans», destaca Miquel Navarro, responsable de la part gestora del projecte, la part telemàtica del qual –quan no es fan les consultories físiques als dos ateneus– funciona en sales virtuals lliures. «No utilitzem Google», remarca Navarro, que insisteix en la importància que la iniciativa, que acaba d’arrencar, sigui orgànica. «Per això les ‘fades’ són locals. Són persones del territori, que coneixen als veïns i les seves realitats, una cosa que genera relacions de confiança bàsiques. El primer objectiu del projecte és neutralitzar l’angoixa. Moltes famílies van patir molta primer per no tenir dispositius i, després, per no saber utilitzar-los; per veure’s incapaços d’ajudar els seus fills. La idea és que poc a poc les famílies vagin coneixent la iniciativa i apuntant-s’hi pel boca a orella», acaba Navarro, qui afegeix que a més d’oferir el servei d’assessorament telemàtic i presencial a les famílies que ho necessitin, la iniciativa busca oferir petites oportunitats laborals (per ara 10 hores setmanals per ‘fada’) i visibilitat per a aquestes ‘fades’, dones en un món tan masculinitzat com el de la tecnologia.