SEGONS UN ESTUDI
La contaminació a Barcelona va caure un 28% el 2020 pel confinament
Per primera vegada en 20 anys cap estació de la capital catalana ha superat els llindars establerts per la UE i l’OMS
Els nivells de pol·lució registrats a Barcelona es van reduir un 28% el 2020 en comparació amb l’any anterior «a causa de les restriccions de mobilitat i d’activitat econòmica» per combatre la pandèmia del coronavirus.
Així ho indica l’anuari de la plataforma ‘Contaminació Barcelona’, impulsada per la Fundació ENT, que s’ha publicat aquest dilluns i que destaca que tant els nivells de diòxid de nitrogen (NO2) com els de partícules (PM) han arribat «a valors mínims històrics» el 2020.
De fet, segons la plataforma, cap estació de mesurament a la ciutat ha superat aquest any passat els llindars de NO establerts per la Unió Europea (UE) i l’Organització Mundial de la Salut (OMS), que recomanen màxims de 40 micrograms per metre cúbic d’aire.
El nivell de soroll ha baixat un màxim de 4,9 decibels
Quant a la contaminació acústica, l’estudi indica que el nivell de soroll durant la crisi ha baixat un màxim de 4,9 decibels, «la qual cosa ha aconseguit durant algunes setmanes nivells per sota dels màxims recomanats per l’OMS».
No obstant, afegeix el treball, els nivells de soroll s’han recuperat «ràpidament», i les últimes dades anuals publicades, corresponents al 2017, assenyalen que el 57% de la població viu per sobre dels llindars de soroll recomanats.
Totes aquestes dades han fet que la plataforma afirmi que, amb les característiques de l’actual flota de vehicles a la ciutat comtal, el trànsit en dies feiners «hauria de decréixer un 12% respecte als nivells precrisi».
Aquest descens és necessari, segons Contaminació Barcelona, per garantir que totes les estacions es mantinguin amb una mitjana anual en els valors de pol·lució «per sota dels nivells legals màxims establerts a la UE per al NO».
Crisi de confiança en el transport públic
L’estudi també ha constatat que la Covid «ha provocat una crisi de confiança en el transport públic sense precedents». L’ús de la xarxa de transport públic ha sigut d’un 54% dels valors previs a la pandèmia i es preveu que el 2021 encara no es recuperi totalment i se situï entre el 68 i el 80% dels nivells precrisi, d’acord amb l’informe.
«Els baixos nivells d’ús han comportat una crisi econòmica que pot posar en risc el sistema de transport en el seu conjunt i les inversions compromeses per a la millora de la xarxa», adverteixen els autors de l’estudi.
Així mateix, indiquen que «la crisi de la Covid ha permès disposar d’informació oberta i actualitzada de la mobilitat a la ciutat a nivells molt més detallats que fins ara».
- SANITAT El cribratge neonatal topa amb la desigualtat territorial
- Medi ambient El polit becfí, la primera au que s’extingeix a l’Europa continental
- VIOLÈNCIA CONTRA LES DONES Una de cada 10 agressions sexuals a BCN és grupal
- Catalunya El mapa de càmpings inundables s’actualitzarà abans del 2025
- Creixement mitjà del 5,95% L’aigua pujarà dos euros de mitjana per rebut a BCN i 22 ciutats