URBANISME
La Gran Via i la Diagonal perden els laterals com a eix per creuar Barcelona
La mesura permetrà traslladar el tram de carril bici de les dues artèries que encara segueix a la vorera, i només ciclistes i taxis podran seguir sempre recte
La Diagonal haurà passat en pocs anys de 10 carrils a set amb la incorporació de la bici i l’ampliació del carril bus
Els veïns de les artèries afectades i els transportistes tampoc podran seguir recte en els girs obligatoris a la dreta
Diumenge hi va haver manifestacions en cinc municipis catalans contra les denominades autopistes urbanes, aquestes vies de passada que travessen municipis i que són autèntics solars viaris, ja que no tenen cap relació amb l’entorn. Barcelona, bevent una mica d’aquesta filosofia, tot i que caldria sumar-hi aquí el projecte d’eixos verds i la promoció de la bicicleta i el transport públic, ha decidit que els laterals de la Gran Via i la Diagonal deixin de ser carrers per creuar la ciutat de punta a punta. Els cotxes no podran utilitzar aquests corredors de manera lineal, ja que a partir del 8 de febrer s’instal·larà una senyalització que obligarà a girar a la dreta en determinats encreuaments. La mesura permetrà, a més llarg termini, traslladar a la calçada els carrils bici que encara segueixen a la vorera a les dues artèries. «Millorem la vida dels barris i potenciem l’ús de la bicicleta i del transport públic», ha resumit aquest dilluns la tinenta d’alcalde d’Urbanisme, Janet Sanz.
En el cas de la Diagonal, la mesura afecta els dos laterals entre Francesc Macià i Sant Joan, que durant la pandèmia ja van ser tallats a estones per a més gaudi de la ciutadania en temps de distanciament. Al costat muntanya, el gir serà obligatori a Roger de Llúria, Aribau i Via Augusta. Inquieta aquest últim carrer, ja que la instal·lació d’un vial ciclista l’ha reduït a un sol carril per a cotxes. Al costat mar, els vehicles s’hauran de desviar cap a Muntaner, Rambla Catalunya (també un sol carril), Pau Claris i Bailèn. Al repassar les transformacions recents de l’avinguda, sorgeix una dada rellevant: l’artèria ha passat de 10 carrils (2+6+2) a set (1+5+1) en menys d’una dècada. L’últim a caure va ser un en sentit Besòs del ramal central per poder ampliar els raquítics carrils bus en els quals els vehicles de TMB anaven cremant llanta amb la vorada.
Quant a la Gran Via, el costat muntanya ja està destinat íntegrament al bus i (parcialment) a la bici des del 2012, així que la mesura només s’aplica al cantó mar. S’haurà d’abandonar el carrer en els encreuaments amb Vilamarí, Viladomat, Villarroel, Muntaner, Balmes, Pau Claris, Nàpols i Marina. Tant a la Diagonal com aquí, i segons l’ajuntament, els carrers de l’Eixample a què es derivarà aquest trànsit «poden absorbir sense problemes» aquesta quantitat de nova circulació.
De moment, sense multes
Notícies relacionadesAixò ja serà efectiu a partir del 8 de febrer amb senyalització vertical i horitzontal, i tal com ha avançat la regidora de Mobilitat, Rosa Alarcón, amb una presència constant de la Guàrdia Urbana. En els primers dies, per informar, però més endavant, ja amb la maquineta de les multes. El que no està previst, per ara, és la instal·lació de càmeres que captin la matrícula d’infractors, com passa, per exemple, a Colom per accedir a la Rambla. No es permetrà continuar recte, però sí que podran incorporar-se a aquests laterals els que vinguin per algun carrer perpendicular. Això sí: en el següent encreuament limitant, fora. Només taxis i ciclistes podran seguir sempre recte. No està previst que puguin fer-ho ni repartidors de mercaderies ni els veïns que vagin al seu aparcament situat a la Diagonal o la Gran Via. Aquests últims hauran de traçar trajectes alternatius per arribar a casa seva.
En una segona fase, a partir de l’estiu, el consistori té previst instal·lar nous carrils bici a la calçada i als dos laterals, mar i muntanya, cosa que eliminarà un carril de circulació. A la Diagonal, els ciclistes encara comparteixen espai amb els vianants entre passeig de Gràcia i Sant Joan. I a la Gran Via, es farà el mateix entre Pau Claris i Marina. Tot això, incloent-hi tota la transformació, tindrà un cost aproximat de 750.000 euros, segons ha informat en roda de premsa Janet Sanz.