CONVIVÈNCIA

Els casos de discriminació a Barcelona no es van reduir el 2020 malgrat la pandèmia

L’oficina municipal va atendre 219 incidències, gairebé la meitat (42%) vinculades amb el racisme i la xenofòbia i amb un increment de conflictes en comunitats de veïns

Els casos de discriminació a Barcelona no es van reduir el 2020 malgrat la pandèmia
  • La integritat moral va ser el principal dret vulnerat (35%), seguit de la integritat física (15% dels casos)

1
Es llegeix en minuts

L’Oficina per a la No Discriminació (OND) de Barcelona ha atès un total de 219 casos a la ciutat durant el 2020, una xifra similar a la d’anys anteriors malgrat les restriccions de mobilitat i presencialitat provocades per la pandèmia. Les causes principals d’aquests 219 casos han sigut episodis de racisme i xenofòbia, amb un 42%, i la LGTBI-fòbia, amb un 28%. Tots els casos han acabat amb l’obertura d’un expedient de vulneració, ha explicat l’Ajuntament de Barcelona en un comunicat.

En els 95 casos de racisme i xenofòbia, les principals queixes han sigut tracte vexatori amb insults, menyspreu, humiliacions, amenaces o comentaris ofensius sobre el país d’origen, a més d’agressions físiques. En aquest sentit, l’OND ha advertit que arran del confinament per la pandèmia han incrementat aquestes situacions en l’àmbit de les comunitats de veïns, en les quals els «estereotips i prejudicis han desembocat en agressions racistes».

Llibertat d’expressió

Notícies relacionades

La integritat moral ha sigut el principal dret vulnerat en les diferents situacions de discriminació reportades, amb un 35%, seguida per la integritat física, amb un 15%. En aquests dies en què es parla tant de llibertat d’expressió, el percentatge de casos vinculats a aquest aspecte és de l’1%. Les víctimes de discriminació són majoritàriament de gènere masculí, amb un 55,7%, davant el femení, amb un 43,8%, i el no binari, amb un 0,5%. Majoritàriament són joves, ja que el 46% té entre 25 i 39 anys, i el 8% entre 15 i 24. Així, durant el 2020, l’OND ha realitzat 194 assessoraments i atencions jurídiques, 73 atencions psicosocials i en 172 ocasions s’han realitzat accions d’orientació i suport a les persones afectades; en 13 ocasions s’han pogut portar a terme mediacions amb la finalitat que l’agent discriminador reparés el mal causat.

Marc Serra, regidor de Drets de Ciutadania i Participació, destaca que l’oficina no ha tancat cap dia malgrat les restriccions del confinament. En el moment de la declaració de l’estat d’alarma, el consistori la va declarar un servei essencial.