TRANSPORT PÚBLIC

L’estació de metro d’Ernest Lluch de la L5 s’obrirà al juliol

S’espera que passin per aquesta parada uns 15.000 viatgers al dia i que el 15% d’ells utilitzin l’intercanviador amb el tramvia

L’estació de metro d’Ernest Lluch de la L5 s’obrirà al juliol
3
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Com tot el que té a veure amb trens a Catalunya en els últims lustres, l’anunci d’obertura de l’estació d’Ernest Lluch de la L5 del metro imposa primer parlar de retards. Perquè la notícia és que, tal com ha avançat aquest dijous el conseller de Territori i Sostenibilitat en funcions, Damià Calvet, la terminal es posarà en funcionament, si res més ho impedeix, el pròxim mes de juliol. Però el cert és que fa 12 anys que va començar a construir-se i se’n va passar set en silenci, amb tot a mitges. La cosa bona és que L’Hospitalet de Llobregat i Barcelona, perquè la parada fa frontera, guanyen un nou baixador que, a més, es converteix en un important intercanviador amb les línies del Tram (línies T1, T2 i T3) que van cap al Llobregat.

La previsió és que tot estigui acabat a finals d’abril, de manera que l’estació pugui passar uns mesos en proves, sota la supervisió de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), abans de ser 100% operativa. Ernest Lluch està situada entre les parades de Pubilla Casas i Collblanc, al costat del cementiri de Sants, un tram de prop d’1,2 quilòmetres (la distància mitjana és d’entre 700 i 800 metres entre estacions) que s’havia convertit en terra de ningú. S’espera que prop de 15.000 viatgers passin diàriament per aquests passadissos i que un 15% d’ells realitzin una connexió prèvia o posterior amb el tramvia, que la setmana passada també va estar d’enhorabona amb l’aprovació definitiva, per part del consistori, de la urbanització del tram de la Diagonal entre Castillejos i el passeig de Sant Joan que inclou tres parades més del Tram (Monumental, Sicília i Verdaguer) en aquests gairebé quatre quilòmetres sense servei entre Glòries i Francesc Macià.

La nova parada de la línia 5 té una peculiaritat que explica la presència a l’acte de responsables polítics de L’Hospitalet i de Barcelona: té una andana a cada ciutat. L’alcaldessa Núria Marín, que en els últims anys s’ha atipat de reclamar l’obertura de més metro a la seva localitat, i Rosa Alarcón, regidora de Mobilitat de la capital catalana, han representat sengles municipis a la visita d’obra realitzada dijous al matí. «Com a alcaldessa soc molt reivindicativa i avui estic una mica desconcertada perquè des d’aquest punt de vista no hi ha en aquests moments cap reclamació respecte als temes del metro. He de reconèixer públicament –ha explicat entre rialles Marín- que en aquest últim mandat ha sigut quan hem finalitzat totes les antigues demandes de la ciutat. Alarcón ha sigut una mica més protocol·lària al limitar-se a agrair l’«esforç» del Govern, que en aquests últims mesos també ha fet un pas endavant important, ha recalcat l’edila socialista, al tirar endavant la pota sud de la L10 a la Zona Franca.

Calvet ha celebrat la fita mediambiental que suposa la nova estació, ja que suposarà un estalvi, segons càlculs de Territori, de 673 tones de CO2 a l’any. «Quan tinguem finalitzada la L9, la prolongació de la L8 (línia de FGC que unirà la plaça d’Espanya i la parada de Gràcia) i la unió dels sistema tramviaris que tenim en marxa, el sistema agafarà més robustesa i aconseguirem el que pretenem: una mobilitat més sostenible al servei del país i de la ciutadania».

Últims detalls

Notícies relacionades

L’obra civil de l’estació d’Ernest Lluch es va executar entre el 2009 i el 2012, any en què la crisi econòmica es va carregar bona part de les infraestructures a mig construir o les que estaven projectades. La L9, per exemple, que ara s’ha tornat a activar amb la idea d’acabar-la tota abans del 2029 gràcies a un gir en la política inversora del Govern. La Generalitat va reprendre els treballs el 2019 amb un pressupost de 17 milions d’euros. En aquests dos anys s’ha condicionat l’interior, s’han acabat l’arquitectura i les instal·lacions, s’ha obert un nou pou de ventilació i s’han realitzat actuacions de reforç i drenatge de la infraestructura. Des d’ara fins a finals d’abril només queden per polir alguns detalls de les sortides d’emergència i de la urbanització de la superfície de l’entorn.

La terminal està situada sota la carretera de Collblanc i disposa de tres nivells: carrer, vestíbul i andanes. Hi ha una entrada a cada ciutat (curiosa serà la situació si es produeix un nou confinament municipal a partir del juliol) i està completament adaptada per a persones amb mobilitat reduïda.