Art urbà

L’escultura ‘David i Goliat’ torna a estar dempeus a la Vila Olímpica

  • Dues enormes grues han recol·locat aquest matí la part superior de la imponent obra d’Antoni Llena, situada al parc de les Cascades, que va ser enderrocada de forma aparatosa pel temporal ‘Gloria’

A1-115481699.jpg / JOAN CORTADELLAS (EPC)

A1-115481699.jpg
L’escultura ‘David i Goliat’ torna a estar dempeus a la Vila Olímpica

/

2
Es llegeix en minuts

Dues enormes grues han recol·locat aquest matí la part superior de la gran escultura ‘David i Goliat’, situada al parc de les Cascades de Barcelona, que va ser enderrocada de forma aparatosa pel temporal ‘Gloria’ el 21 de gener de 2020. Situada davant l’hotel Arts, i porta d’entrada a la Vila Olímpica, la rehabilitació de l’escultura ha tardat un any i mig a portar-se a terme. La imponent làmina d’acer, que recorda una cara, ha sigut aixecada a uns 20 metres del terra per ser encaixada a les ‘potes’ que la subjecten, que han sigut reforçades per suportar millor els embats del vent. Aquests tres suports, que no són equidistants i sí molt irregulars, van ser els que no van aguantar les escomeses del temible temporal que va fuetejar el litoral i que, per exemple, també va partir una altra instal·lació tan emblemàtica com el Pont del Petroli a Badalona.

Amb aquesta operació, la rehabilitació d’aquesta escultura de l’artista plàstic Antoni Llena, que ha costat 370.000 euros, afronta la fase final, que l’ajuntament preveu donar per acabada en els pròxims dies. Una part dels treballs de restauració s’han efectuat al lloc on es troba ubicada, al parc de les Cascades, on està instal·lada l’escultura des de 1992, i d’altres s’han fet al taller. Amb els 18 metres d’altura, 12 d’amplada i 16 de profunditat, les dificultats en la instal·lació ja van provocar aquest retard fins al 7 de desembre de 1992, dia de la seva inauguració.

Moviment de torsió

Responsables municipals de patrimoni han explicat que s’ha tingut que separar el ‘llençol’ –l’estructura superior– de la resta de l’estructura per arreglar les bases de les ‘potes’, que van quedar ancorades a terra i que amb la caiguda van patir un moviment de torsió. Després, s’ha treballat per poder encaixar de nou tota l’estructura, unint el ‘llençol’ i les tres columnes restaurades amb la forma original i reforçades mitjançant ciment armat a l’interior dels tubs, cosa que s’ha començat a fer aquest matí a primera hora. En els pròxims dies s’acabarà la rehabilitació amb els treballs de soldadura.

Notícies relacionades

Tant l’autor de l’escultura, Antoni Llena (que ha sigut present en els treballs d’aquest matí), com el responsable de la restauració, Josep Casanovas, han manifestat la seva satisfacció pel resultat, però han coincidit a advertir que, malgrat les intervencions per pal·liar els efectes de l’acció del vent i l’oxidació per la proximitat al mar, no es pot descartar que un altre gran temporal pugui tornar a fer-la caure.

L’‘efecte embut’

Casanovas ha sigut molt gràfic en la seva explicació d’aquesta circumstància que podria passar en una futura situació similar a la viscuda amb el ‘Gloria’. Ha explicat que l’escultura ‘David i Goliat’ està situada en el punt més «ventós» de tot l’àrea de la Vila Olimpica. Una cosa que agreuja el fet de la proximitat de dos edificis de tanta altura com la Torre Mapfre i l’Hotel Arts. «Quan el vent passa entre les dues torres, fa un ‘efecte embut’ i agafa encara més velocitat», ha detallat el responsable de la restauració. «Si el vent al Port Olímpic va a 120 km/h, a la zona de l’escultura ho fa a 130». El que l’ha portat a sentenciar sense embuts: «Ha aguantat molt més del que es podia esperar».