Mobilitat sostenible

El Bicing preveu arribar a les 3.000 bicis elèctriques abans d’acabar l’any

El nombre de viatges ha crescut un 23% durant el primer semestre del 2021 en comparació amb els desplaçaments registrats abans de la pandèmia

El Bicing preveu arribar a les 3.000 bicis elèctriques abans d’acabar l’any

Carlos Márquez Daniel

5
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Al taller, al fons, penjada a la paret, en una nau sense gaire gràcia, reposa un ‘bicing’ dels antics; aquest model més semblant a una BMX que a una bicicleta de ciutat. Amb ella va començar tot, i ara, gairebé 15 anys després, la segona vida de l’invent tenen un altre aspecte, més robust, més global, més elèctric. La bicicleta pública de Barcelona, en el moment de més competència i alternatives, tant públiques com privades, va de primera. I la pandèmia, malgrat la tragèdia que arrossega, li ha anat bé. Tant al Bicing com a la resta d’opcions de mobilitat sostenible, inclòs anar caminant. Durant el primer semestre del 2021, la xifra de viatges ha augmentat un 23% respecte al mateix període del 2019. I per això d’estar al dia del que la gent demanda i del que els altres ofereixen, l’any es tancarà amb 1.000 models elèctrics més, amb la qual cosa ja seran 3.000 amb bateria i 4.000 mecàniques.

L’evolució del sistema avala la decisió d’electrificar la companyia, ja que el 36% dels desplaçaments diaris en Bicing es fan amb un dels models amb el pedaleig assistit, mentre que aquestes màquines avui suposen el 28,5% del total de 7.000. Els usos diaris també són més intensius: prop de nou diaris per sis viatges les mecàniques. Que es recorri més a les primeres, a més, ajuda una redistribució natural del sistema, ja que un dels problemes més freqüents del passat era que els usuaris solien baixar en bici, a la platja, per exemple, però no hi pujaven, perquè tot i que no ho sembli, Barcelona fa pujada. Poca, però té pendent. Això obligava a moure les bicis de mar a muntanya amb furgonetes. Amb les elèctriques, són molts més els usuaris que fan el viatge de tornada en bici perquè amb prou feines noten diferència gràcies a l’assistència al pedaleig

L’aposta per aquest model ha permès, a més, que el sistema arribi a barris de muntanya que fins fa poc quedaven fora del servei perquè l’orografia no permetia incloure’ls. L’extensió, que ha implicat instal·lar 97 noves estacions (ara en són 519 en total) ha permès arribar a zones com la Marina del Prat Vermell, Trinitat Nova, Canyelles, Vall d’Hebron, Vallcarca, Penitents, la Clota, el Carmel, el Verdum, les Roquetes i Ciutat Meridiana. De fet, dels 47.000 nous abonats del segon semestre del 2020, el 18% resideixen en alguna d’aquestes àrees que no tenien Bicing. Avui, el servei té prop de 128.500 usuaris, molt lluny del ‘boom’ de fa 13 anys, quan es va vorejar els 200.000 i la cosa gairebé mor d’èxit. 

Mobilitat individual

El Bicing és, de fet, un reflex dels temps. La Covid ha deixat en mal lloc el transport públic, que ha fet tot el que podia perquè fos segur, però la societat ha preferit els desplaçaments amb distància social. El bus i el metro, a la gran ciutat i a l’entorn metropolità, són molt lluny d’arribar a les cotes precoronavirus. El semestre l’han tancat de mitjana amb un 40% menys de passatge (al juny era un 28,4%), mentre que el vehicle privat ja està al 95% i la bicicleta pública està disparada. Segons xifres de BSM, l’empresa pública que controla el Bicing, al maig es van superar els 1,4 milions de desplaçaments, la xifra mensual més alta dels últims tres anys. De fet el primer semestre es va tancar amb set milions de viatges, un 23% que en el mateix període del 2019, i es preveu acabar el 2021 als 14 milions. El 18% d’aquest creixement correspon als abonats d’aquests barris, que fins fa poc no tenien Bicing. Diàriament, el sistema registra prop de 45.000 usos.

Roger Junqueras és el gerent de Pedalem BCN, l’UTE que des de gener del 2019 explota el Bicing després de guanyar el concurs públic convocat per l’Ajuntament de Barcelona. Explica, a la nau de la Zona Franca, que electrificar cada bicicleta té un cost d’uns 800 euros, molt inferior al preu de qualsevol bici elèctrica de sèrie. Passar d’un sistema a l’altre requereix unes tres hores, i no fa falta canviar la bici. S’utilitza la mateixa estructura, que ja ve amb l’espai preparat per a la bateria per al moment en què es vulgui fer el salt. Retocs a la maneta de fre, als pedals, a la roda posterior, i ja està llesta.

Nou pneumàtic

En aquest edifici, on abans laborava una empresa de robotització de la Seat, es reparen diàriament unes 300 bicicletes del Bicing. Cansats d’enfrontar-se a punxades, unes 1.200 al mes, van decidir canviar el pneumàtic posterior, i unes 5.000 unitats ja circulen amb una roda massissa, sense cambra, de nom Tannus, molt més resistent. Junqueras, un tipus políticament correcte, diu que la conducció de molts usuaris és «una mica descurada». O el que és el mateix, van de de cop en cop de llanta perquè el que és de tots no és de ningú. Col·locar aquesta roda, a més, permet reduir el pes de cada màquina uns 700 grams. L’ús intensiu justifica l’esforç en reforçar-les: les mecàniques acumulen uns 300 quilòmetres mensuals mentre que les elèctriques arriben als 700. 

Malgrat que a principis de febrer el consistori va repartir prop d’11.000 llicències de bicis i motos compartides a una trentena d’empreses privades, el Bicing ha aconseguit mantenir la seva quota de mercat. Ajuda el preu, el fet que segueixi tancat al turisme –és una de les poques grans ciutats del món, si no l’única, que veta el sistema als forasters– i que per tant sigui un transport local, i ajuda també la fidelitat dels usuaris. Molt lluny queden els seus primers dos anys de vida, quan els problemes informàtics tombaven el servei amb molta més freqüència del desitjat. Sobre els turistes, Junqueras assenyala que tot està llest per si el consistori canvia d’opinió en algun moment. No fa pinta, ara per ara. 

Notícies relacionades

Per millorar la seva prestació, Pedalem BCN treballa en un sistema predictiu perquè els usuaris puguin planificar millor els seus viatges. La idea és que els abonats, a través de l’aplicació Smou, puguin conèixer la disponibilitat estimada de les estacions dels pròxims cinc o 10 minuts. La voluntat de l’empresa és que estigui operatiu el 2022. Aquesta és la predicció.

Hi ha una última dada positiva sobre el Bicing que li va de primera a la voluntat municipal, i de l’Àrea Metropolitana de Barcelona, de potenciar la intermodalitat. El 46,7% dels usuaris combina la bici pública amb un altre mitjà de transport. Una bona manera de començar a trencar la maleïda mobilitat basada en trinxeres.