Circulació
Un home en patinet evita de miracle un xoc fatal amb un autobús a Barcelona
El vehicle de mobilitat personal no va obeir el vermell del lateral ciclista del passeig de Gràcia amb Gran Via, un encreuament «molt mal resolt», segons el Bicicleta Club de Catalunya
És d’aquests vídeos que cal veure diverses vegades. Al protagonista li va d’un pèl, d’un sospir, i un ho revisa una vegada i una altra com esperant que el desenllaç sigui diferent. No pitjor, diferent. Però no; allà va el patinet i per la perpendicular arriba un bus de TMB. Goliat contra un David sense la seva fona, i sense pedres. Ni el casc l’hauria salvat en cas de col·lisió. Un àngel devia passar per allà i gràcies al vídeo gravat des d’un cotxe (parat en lloc dubtós) pot comprovar-se que amb prou feines va ser un frec. No per la perícia dels implicats. Pura fortuna. A partir d’aquí, amb la vida salvada, que al cap i a la fi és el mes important, ja tot són conjectures. Però, ull, el Bicicleta Club de Catalunya (Bacc) adverteix que aquest és un punt negre, un exemple de mala connexió ciclista.
Definitivament la gent no és conscient del que porta a les mans quan es condueix encara que només sigui un patinet elèctric. Aquest ha tornat a néixer. pic.twitter.com/HU9j7mJT0A
— Anti-radar Catalunya (@antiradarcatala) 30 de agosto de 2021
Hi ha un fet indiscutible: l’home del patinet té el semàfor en vermell i sembla, per la trajectòria, que ve de passeig de Gràcia, pel lateral reservat al transport públic. Hi ha un detall reprovable: la velocitat potser excessiva de l’autobús. I hi ha una circumstància a debatre: el disseny del carril bici. Del primer hi ha poc a afegir, perquè per l’actitud del patinador, que ni tan sols mira a la seva esquerra, gest previsible i desitjable quan un menysté el semàfor a posta, sembla que no és conscient que s’hauria d’haver aturat. Sobre el seu recorregut, el gest indica que o bé pujava pel lateral o bé havia creuat el pas de vianants per darrere del cotxe que estava gravant l’escena. Quant al segon, sense cap mesurament, i en una observació del tot subjectiva, sí que fa la sensació que el bus travessa molt de pressa l’encreuament. El vehicle, de la línia 52, devia baixar per passeig de Gràcia per després agafar Casp, però per alguna incidència en el recorregut habitual, segons un portaveu de TMB, va agafar el lateral de Gran Via per baixar per Pau Claris. Sobre la velocitat, la mateixa veu assenyala que en aquest tram podia circular a 50 quilòmetres per hora.
Continuació de Gran Via
També, en el moment de coincidir, sembla que desvia la seva traçada lleugerament per no engolir al patinet. Un lleugeríssim cop de volant que va poder ser determinant per salvar la vida de l’home del patinet, que salta a la vorera com un ressort. Quant al carril bici, es tracta de la continuació del nou lateral ciclista de Gran Via. Passeig de Gràcia, en canvi, entre aquest punt i la plaça de Catalunya, no disposa de vial per pedalar. A partir d’aquest punt i cap a la plaça del Cinc d’Oros, el lateral de l’avinguda comercial es pacifica i bicis i patinets ja poden utilitzar-lo tant de pujada com de baixada, per l’altre costat.
Adrià Arenas, portaveu del Bacc, ha tingut ocasió de revisar el vídeo i es reafirma que estem davant un «autèntic nyap». Deixa clar, d’entrada, que el semàfor és en vermell i que hi ha sens dubte un tema de civisme, però creu que ometre el senyal sense voler, com sembla ser el cas, demostra que estem davant una «infraestructura deficient, una connexió molt mal dissenyada». Però vegem una explicació prèvia abans de seguir amb l’Adrià. El carril bici de Gran Via tenia un deute històric entre plaça de la Universitat i passeig de Gràcia, tram en el qual la bici perdia el seu passadís reservat i havia de buscar-se la vida entre els cotxes. L’any passat finalment es va pintar el carril al baixar-lo completament a la calçada, al lateral. Però amb arranjaments que han posat els pèls de punta al Bacc. Fins a l’encreuament amb Rambla de Cataluya tot bé. Allà, el vial en sentit Besòs passa del costat muntanya del lateral al pendent mar, al costat de la vorera. Segueix per allà fins a passeig de Gràcia, on de nou torna al seu lloc original, a l’esquerra dels cotxes. El carril que es veu en l’accident és el que ve precisament de Rambla de Catalunya, amb un semàfor en vermell per a les bicis perquè han d’esperar que passin els automòbils per anar-se’n a l’altre costat. En resum, la bici ve d’una banda, passa a l’altra i després ha de tornar al mateix corredor creuant el trànsit. Tot, en menys de 150 metres de longitud.
Prioritats
Posat el context, Adrià lamenta que l’ajuntament «doni una vegada més prioritat als vehicles motoritzats i faci esperar la bicicleta, quan amb una modificació semafòrica que deixi sortir abans les bicis al creuar Gran Via n’hi hauria prou per evitar tot aquest embolic». «La bicicleta –es queixa– torna a ser un vehicle de segona». Passa una mica el mateix, assenyala, a l’encreuament de passeig de Gràcia amb Diagonal. I tot això passa, afegeix, amb cotxes i motos circulant «a gran velocitat gràcies a la generosa amplada dels carrils» de l’artèria. «Quan passen aquestes coses podem parlar d’incivisme o d’error humà, però és necessari que també tinguem en compte que podem estar, com és el cas, davant una infraestructura mal plantejada».