Eixample

Pilot ciclista per anar al col·le

  • Pares i escolars formen el primer Bicibús, una ruta ciclista familiar per reclamar un camí amable de les escoles

  • L’associació Camí Amic i famílies de tres centres educatius persegueixen la pacificació d’Entença i un carril bici només per als nens

Pilot ciclista per anar al col·le

JORDI OTIX

3
Es llegeix en minuts
Toni Sust
Toni Sust

Periodista

ver +

«La nostra intenció és fer-ho setmanalment», afirma Joan Marc Montserrat, coordinador del Camí Amic, un projecte comunitari integrat per veïns dels barris de Sant Antoni i l’Esquerra del Eixample que persegueix el protagonisme ciutadà a l’espai públic. El col·lectiu, juntament amb les famílies de tres escoles del districte de l’Eixample, Joan Miró, Entença i Xirinacs, ha organitzat aquest divendres un recorregut d’adults i nens amb bicicleta per la calçada passant pels centres educatius, el Bicibús.

«Tenim autorització del districte per a dues dates, aquest divendres i l’1 d’octubre, com a proves pilot», explica Montserrat, que es congratula de l’assistència de la primera cita: «Hem arribat a sumar 70 bicicletes. Ha anat molt bé, ha vingut molta més gent que no esperàvem». El gruix dels menors participants tenia de 3 a 8 anys, perquè és la franja que els pares de la iniciativa consideren més de risc per la convivència amb el cotxe. «També hi havia alumnes de tercer i quart de primària, i de cinquè i sisè».

25.000 cotxes al dia

N’hi ha prou de veure pares que van amb fills petits pel carril bici, cada un amb la seva bicicleta, per percebre la sensació de perill que genera la proximitat dels cotxes. Perquè la qüestió és aquesta, diu Montserrat que no és sostenible el volum de vehicle privat que circula per la zona: per Entença passen fins a 25.000 cotxes cada dia. Un carrer, recorda, on no hi ha carril bici.

Se li diu Bicibús perquè té parades, com la ruta d’un autobús. I a cada parada –n’hi ha dues– es poden afegir alumnes i progenitors a la comitiva. «El que hem fet avui i farem l’1 d’octubre és educar en mobilitat. Ha anat molt bé, perquè els nens imitaven els gestos dels agents», explica el coordinador del Camí Amic. Aquest divendres, la comitiva ha comptat amb la companyia de la Guàrdia Urbana: davant, agents amb bici. Darrere, un cotxe de la policia municipal. L’itinerari començava a les 8.15 a la plaça de Conxita Pérez, a l’encreuament entre Tamarit i Borrell i acabava a les escoles: a la Joan Miró, a Diputació amb Entença; l’Entença i la Xirinacs, totes dues situació a l’antic recinte de la presó Model.

«Les assemblees de les famílies volen fer-ho cada divendres, tot i que no és fàcil en hora punta», remarca la Montserrat, que explica que el primer recorregut ha suposat una marxa lenta, que no talls, i no ha generat conflicte, més enllà de la impaciència d’alguns motoristes. «Nosaltres volem anar a l’escola de manera pacificada, i això suposa no tenir cotxes avançant-nos. L’opció més segura és pactar el tall de tots els carrils». Un dels problemes que cita és que els conductors, segons la seva opinió, no respecten el límit de velocitat de 30 quilòmetres per hora al passar per les escoles.

Un escolar per cada 10 cotxes

La reivindicació, assenyala el coordinador, se centra a Entença, via per on diu que passen diàriament 2.000 escolars (1 per cada 10 cotxes), els de les tres escoles esmentades i els de l’Institut Ernest Lluch. Veïns i famílies dels escolars reclamen que el carrer deixi de ser el que consideren una autopista urbana per convertir-se en un carrer saludable.

Notícies relacionades

 El problema no ve només per la necessitat de circular-hi amb tranquil·litat i seguretat: el trànsit genera altres problemes. «A Entença molts trams consten de dos o tres carrils i el de l’autobús, amb tot el que això suposa tan a prop dels centres escolars: no poden obrir les finestres perquè es mengen la contaminació i el soroll». Són molts els pares, diu, que no deixen que els seus fills lliguin les bicicletes en ancoratges a prop de l’espai de l’antiga Model per la por de la proximitat del vehicle privat.

¿Quines són les demandes del Camí Amic i les famílies de les escoles per al futur de l’espai públic? Moltes i molt variades. La seva és dràstica: «A Barcelona el vehicle d’ús privat ha de desaparèixer a llarg termini i, fins i tot, a mitjà i curt termini». Entre les demandes del col·lectiu destaca una que no té precedents a la capital catalana: la construcció d’un carril bici només per als nens a Entença. «Ens agradaria molt. No a la calçada, a la vorera, però sense que hi circulin tots els ciclistes».

Temes:

Bicicletes