Obra qüestionada

Sant Antoni es mobilitza contra la reforma provisional de la seva ronda

  • Veïns i comerciants creen una plataforma contra l’obra d’urbanisme tàctic prevista a principis de 2022 perquè creuen que potenciarà l’incivisme

Sant Antoni es mobilitza contra la reforma provisional de la seva ronda

MANU MITRU

3
Es llegeix en minuts
Patricia Castán
Patricia Castán

Periodista

ver +

La imminència d’una nova obra de l’anomenat urbanisme tàctic que inunda Barcelona ha mobilitzat ara amb força veïns i comerciants de Sant Antoni. Acabats de constituir en una nova plataforma ciutadana, preparen accions de protesta per evitar la intervenció que planeja l’ajuntament a partir de febrer per dotar de nous «usos ciutadans» a la convertida en zona de vianants ronda de Sant Antoni. Al contrari del que volen els afectats, partidaris del compliment dels plans anteriors (de 2018, i més costosos) de retirar la gran llosa elevada que durant nou anys va acollir sobre la carpa provisional del mercat municipal i de recuperar la calçada.

Carrils bus i de bici millorarien la mobilitat a la zona i evitarien els conflictes que ha comportat aquesta conversió en zona de vianants i que fa mesos que denuncien, argumenten.

El consistori assumeix que els usos intensius de la via pública després del confinament han generat més pressió en la convivència ciutadana. Però la ronda, a la frontera entre l’Eixample i el Raval de Ciutat Vella, s’ha convertit en un eix hiperfreqüentat amb preocupants problemes d’incivisme. N’hi ha prou amb veure els ‘botellons’ nocturns o com els arbres plantats fa un parell d’anys s’han convertit en tristos urinaris. «Aquesta nit passada [de dimecres] hi ha hagut dos atracaments; si no, són baralles, venda de drogues i gent que beu a les nits», relata un dels portaveus de la Plataforma d’Afectats per la Llosa de la Ronda de Sant Antoni, Francisco Villena, fart de ser testimoni des del seu domicili.

El col·lectiu, que torna a recollir firmes de protesta contra l’obra prevista, després de la crisi del de l’agost passat, planeja una concentració o tall de trànsit a la zona perquè l’alcaldessa Colau els escolti, relaten. I emfatitzen que en la queixa no hi ha indici de «racisme», perquè l’incivisme avarca «totes les nacionalitats», uns amb el mercadeig, d’altres que acaben d’aterrar i busquen gresca.

Manifest i firmes

En un manifest fundacional, enumeren que «surten de casa amb por»; que la brutícia d’ampolles trencades i restes de menjar s’acumulen després de les festes i això afavoreix la presència de rates; que el mercat de la misèria i objectes robats ha tornat; que els mercadejos i baralles vinculats a un narcopís molt pròxim són constants... I creuen que tot això no millorarà amb els plans municipals d’incentivar l’ús ciutadà amb mobiliari (zones de descans i taules), més vegetació, espai de jocs i ‘jumpers’ i zona de gimnàs que potenciïn instal·lar-se al carrer. La reforma provisional compta amb un pressupost de 750.000 euros per actuar sobre uns 4.500 metres quadrats.

L’estiu passat, molts veïns ja van clamar per «recuperar el trànsit» per evitar aquest focus. Però seria restringit, només els carrils esmentats, que a més millorarien la funcionalitat d’algunes rutes de bus, explica Villena. Lamenten que l’ajuntament descartés eliminar la llosa «perquè costava quatre milions d’euros», deixant una solució definitiva per més endavant i que passarà pel replantejament de totes les rondes. Però la plataforma proposa descartar «pedaços», estalviar aquests diners i sumar-lo als 1,4 milions que ja es van pressupostar per a la reurbanització en el marc del milionari projecte de reforma del mercat de Sant Antoni, explica un altre portaveu, el comerciant Toni Olivella. El temor afegit és que l’actuació tàctica dels pròxims mesos «s’acabi quedant per sempre».

Suport a la causa

Notícies relacionades

Reclamen una remodelació integral i amb calçada, mesures urgents contra l’incivisme i la instal·lació permanent d’un lloc de la Guàrdia Urbana de forma dissuasòria. La Federació de Sant Antoni Comerç dona suport a aquesta «reforma total, definitiva i consensuada», explica el seu president, Jordi Arias. El mateix sosté Lidia Núñez des de Som Sant Antoni, partidaris del disseny proposat el 2018, amb circulació de busos, ja que els problemes de la zona també afecten de ple les vendes a l’eix. També compten amb el suport d’altres entitats veïnals.

El consistori sempre ha defensat que aquest últim pla va ser participat per entitats veïnals, però els veïns i comerciants de la zona opinen que no es va tenir en compte els que viuen o comercien al seu entorn.