Promoció nova

Barcelona ven el seu Nadal a Madrid

  • La ciutat es presenta per primera vegada a la capital com a «millor destinació nadalenca del sud d’Europa» i una potent campanya per al turisme nacional

  • L’ajuntament barceloní advoca per esborrar la idea de «confrontació» i potenciar les sinergies entre ciutats de cara a la recuperació

Barcelona ven el seu Nadal a Madrid

Jose Luis Roca

5
Es llegeix en minuts
Patricia Castán
Patricia Castán

Periodista

ver +

Els dos caps d’un tren de l’AVE embolicats en paper vinílic amb el missatge «Barcelona estrena Nadal. ¿Vindràs?» i una gran estrella nadalenca tipus ‘trencadís’ cridaven poderosament l’atenció aquest dimarts a les vies de sortida de l’Estació d’Atocha. Però més enllà del primer impacte, l’acció promocional feia història i marcava el signe dels nous temps de pandèmia, al tractar-se de la primera vegada que Barcelona es ven com a destinació nadalenca a Madrid. El significatiu moviment que fa la capital catalana apunta al viatger nacional, però també de països europeus de proximitat, i suposa un gran esforç per a la reactivació d’un sector encara molt tocat per la crisi sanitària.

La decoració d’un tren (que diàriament enllaçarà les dues urbs) és només una imatge de la campanya acabada d’activar, que també comptarà amb 30.000 capçals als seients de l’AVE, anuncis als trens i altres, amb motiu de l’acord amb Renfe, que ha passat a ser el transport oficial de Barcelona aquest Nadal, obrint una via a més col·laboracions.

Turisme de Barcelona i l’ajuntament s’aboquen, per fi de la mà, en la reconquesta del turisme nacional, que el 2019 ja només suposava un 15% del total de Barcelona davant l’enorme potència internacional de la ciutat. Però les restriccions en la mobilitat entre països, de nou en escac per l’increment de contagis, fa que el pes del turisme espanyol sigui estratègic i digne de reconquesta. Marian Muro, directora del consorci, té clar que el mim a aquest mercat no pot ser només conjuntural i aspira que el 2022, amb «esforç» arribi a representar un 20% del pastís. I que després no decaigui.

Nou relat i nous públics

La potenciació de la campanya nadalenca va molt lligada al canvi de ‘xip’ del consistori de Colau, que després de menysprear els fastos nadalencs durant alguns anys, ha pres consciència de la seva importància en la projecció de la ciutat i la seva economia, com reclamaven els sectors econòmics locals. I ha aprofitat per embastar un nou «relat» de ciutat nadalenca, que passa per la creativitat, el disseny i l’intent d’aportar un valor diferencial.

Precisament, la directora general de Turisme de Barcelona, Marian Muro, ha transmès davant les vies de l’AVE a Madrid aquesta idea que Barcelona estrena «un Nadal que no s’ha vist abans», amb «nous continguts i oferta», que conviden a refrescar els records que qualsevol tingui d’un viatge anterior a la ciutat. L’espot que es difondrà als trens i a les xarxes socials, entre d’altres, incideix en aquesta idea. Una parella evoca la seva trobada a la capital catalana i els seus records distorsionats pel pas del temps, visitant unes i altres icones, fins a concloure que s’han de regalar «nous records».

Aquestes noves experiències inclouen des de la nova il·luminació que per fi Barcelona encapçala (amb epicentre a la plaça de Catalunya i un relat que inclou el disseny, la creativitat i la sostenibilitat), fins a la renovada oferta cultural, que va de l’acabat d’inaugurar museu d’art modern i contemporani MOC a l’estrena de l’estrella que coronarà la Torre de Maria de la Sagrada Família a partir del 8 de desembre.

El comissari de l’activitat cultural nadalenca de Barcelona, Oriol Martí, ha avançat que la programació d’aquest desembre, basada en la creativitat i la iconografia universal del Nadal en totes les seves «estètiques» occidentals, inclourà diàriament a la plaça de Catalunya pel·lícules sobre la visió d’aquesta tradició des dels ulls de diverses cineastes, un centenar de concerts musicals (de tots els estils) de cap a cap de la ciutat, una instal·lació especial a la plaça de la Universitat i muntatges lluminosos com l’acabat d’inaugurar a l’Hospital de Sant Pau i un altre que es farà a Pedralbes.

Vincles amb la capital

Un argumentari que ha d’incentivar les escapades a Barcelona i exposarà tota la seva oferta i la possible reserva d’entrades a través del link de Visitbarcelona, a més dels reclams de compres i gastronomia. Precisament, el regidor de Turisme, Xavier Marcé, ha mirat de convidar al positivisme, plantejant la recuperació com una nova oportunitat. L’ajuntament vol «incentivar que vinguin el nombre més alt de persones a visitar-nos». «És important fer això a Madrid», ha remarcat, desmarcant-se dels «qui ens intenten confrontar», ja que el regidor està convençut que les dues ciutats són un ‘hub’ i comparteixen sinergies. «El que passa aquí no deixa de passar allà» i viceversa, ha dit, recordant que el tren permet acostar –de la manera més sostenible– Barcelona a tot l’Estat a través de Madrid. «Cal fer créixer la relació», ha insistit.

L’aliança entre Barcelona i Renfe, ha remarcat el seu president Isaías Táboas, encara ha de donar per a molt més. «És un dels corredors més rendibles de la companyia», ha destacat, i encara té moltes «expectatives de créixer en el segment turístic», i més enllà del de negocis. El màxim responsable de Renfe ha recordat que 50 dels 60 milions de viatgers recorren les zones connectades per l’AVE

Per a la capital espanyola les xifres d’ocupació hotelera semblen millors a curt termini –aquest pròxim pont, sense anar més lluny i com va informar aquest diari diumenge passat–, perquè el pes del viatger internacional era molt inferior en la seva balança abans de la pandèmia. Però Muro confia a guanyar viatgers espanyols aquest mateix desembre, davant la qualitat de la proposta. L’any passat, sense gairebé moviment internacional, el públic de la resta del país va suposar un 66% dels visitants, tot i que al llarg d’aquest any les proporcions s’han anat normalitzant i ara la proporció és inversa, amb més pes de forans.

Notícies relacionades

En aquesta campanya, s’espera que, si les circumstàncies ho permeten, països pròxims com Itàlia, França i el Regne Unit sumin un 25% de la quota per Nadal. Cal recordar que en aquests moments Barcelona rep una tercera part del volum habitual de viatgers per aquestes dates, com passa amb les grans destinacions internacionals.

Muro ha detallat que la campanya s’enfoca sobretot en viatgers de 35 a 65 anys, amb ganes de viatjar aquestes festes, als quals s’ofereix una ciutat «coneguda» però amb coses diferents. El segment perseguit és de perfil socioeconòmic mitjà-alt o alt i interessos culturals, amant de l’estil de vida de Barcelona.