Pla ferroviari
Primer pas per a la connexió de Ferrocarrils entre Espanya i Gràcia
El Govern licita la desviació dels serveis com a pas previ perquè la tuneladora, una vegada el projecte estigui aprovat, pugui començar a perforar la galeria de quatre quilòmetres. L’obra permetrà unir els ramals d’Anoia-Llobregat amb els del Vallès

El Govern ha fet un altre petit pas endavant en una infraestructura llargament promesa, la prolongació de Ferrocarrils de la Generalitat que Catalunya (FGC) des de la plaça d’Espanya fins a la parada de Gràcia. El Departament de Polítiques Digitals i Territori ha licitat la desviació dels serveis que es veuran afectats per les obres posteriors perquè la línia Llobregat-Anoia pugui començar a unir-se amb les del Vallès. El cost del projecte és de set milions d’euros, els treballs haurien de començar aquest estiu i la previsió és que s’acabin en 14 mesos. La inversió total estimada ronda els 400 milions d’euros. El 2014, quan l’exconseller Santi Vila va desempolsegar el projecte, era de 321 milions.

Es tracta d’aplanar el camí. És a dir, desviar la xarxa d’aigua, de sanejament, la telefonia, el cable, el gas i l’electricitat; totes els entrebancs que dificultin perforar la galeria de quatre quilòmetres. El projecte se centra en tres àmbits: A Gran Via, entre Llançà i Vilamarí; on s’ubicarà el pou pel qual es colarà la màquina, a la futura estació d’Hospital Clínic i a la nova terminal de Gràcia, que es situarà a Travessera de Gràcia, entre Balmes i Via Augusta. El projecte també preveu una parada a Francesc Macià, un punt cèntric de la ciutat que, no obstant, manca de transport ferroviari més enllà d’exercir com a origen i final del Trambaix. Així les coses, en un futur indeterminat, coincidiran aquí la connexió del tramvia per la Diagonal i el baixador de FGC, dos elements que muscularan sobre manera l’oferta (i millor connexió) de transport públic a la ciutat. Però no només això.
Més connectivitat
Notícies relacionadesLa parada d’Hospital Clínic, a Urgell, entre Rosselló i Còrsega, permetrà passar a la línia 5 de metro. Mentre que la de Gràcia, connectarà amb la línia d’FGC que puja fins a la plaça de Kennedy i amb els dos ramals cap al Vallès. A més d’arribar fins a plaça de Catalunya en sentit oposat. A la plaça d’Espanya, on es remodelarà el vestíbul de l’estació, es podrà passar al metro a través de les línies 1 i 3. L’actuació preveu una inversió d’uns 400 milions d’euros i, actualment, està en redacció el projecte constructiu corresponent a l’obra civil del túnel i les estacions, i s’ha impulsat la redacció dels projectes d’arquitectura i instal·lacions.
Aquest projecte de connexió dels dos ramals principals d’FGC formava part del pla d’infraestructures de la primera dècada del segle XXI, però fos la crisi o la priorització d’altres plans, va acabar passant d’un conseller a un altre. Sembla que ara la cosa va de debò.