L’art de la tradició
L’alquimista dels grans de la fotografia
Jaume Figueras és dels pocs professionals que continua positivant la fotografia en blanc i negre de forma manual i analògica, i l’únic que fa còpies de gran format. Museus, institucions i creadors recorren a ell
Al seu laboratori ha tractat el treball de molts dels grans noms de la fotografia: de Joan Colom a Francesc Català-Roca, passant per Xavier Miserachs, Lepoldo Pomés, Joan Fontcuberta, Joana Biarnés, Cueta i Chema Madoz, entre d’altres

‘Les senyoretes de la Gran Via’ és una de les fotografies més icòniques de Francesc Català-Roca, un fotògraf de carrer, d’ull ràpid i observador que va retratar moltes de les escenes més conegudes i reconegudes de la quotidianitat de l’Espanya dels 50, 60 i 70. Ho va fer amb mestria, aconseguint capturar amb gran bellesa moments aparentment intranscendents, com el que protagonitzen els personatges de la imatge esmentada: sis noies de camí del cine la tarda d’un diumenge qualsevol el 1952 (o 1953, la data no està clara) a la Gran Via madrilenya. Exemple clar de l’«instant decisiu» que va teoritzar Henri Cartier-Bresson. La imatge és icònica i penja en totes les exposicions que es preen dedicades al fotògraf, com en l’actual ‘Els català’. Fotògrafs d’un segle’, al Museu d’Història de Catalunya, i la còpia de la qual, com les de la resta de la mostra –inclosa una altra fotografia més icònica encara: ‘Aixafem el feixisme’, aquesta amb firma de Pere Català-Pic– han passat per les mans de Jaume Figueras.
L’espardenya i l’esvàstica
N’hi ha més: la positivació que lluu en l’exposició de la imatge que millor resumeix la Guerra Civil, una espardenya trepitjant una esvàstica, mesura un metre i mig per un metre. Un gran format que Figueras ha realitzat a partir d’un negatiu que no era l’original (perdut), sinó el d’una reproducció executada a partir d’un dels molts cartells de propaganda política que es van fer amb la instantània. I per si això fos poc, la còpia s’ha elaborat mitjançant el procés tradicional, que és el mateix que dir de forma analògica i manual. No és fàcil. Requereix una perícia a l’abast de pocs. De fet, només a l’abast de Figueras, el laboratori del qual és l’únic de Catalunya, i probablement d’Espanya, en realitzar còpies analògiques en blanc i negre amb mesures de categoria. «El format gran és més complicat perquè no pots deixar blancs, hi ha d’haver detall a tot arreu. Les imperfeccions del negatiu, que passen desapercebudes en una còpia petita, en el gran format es veuen».
Artesanal, lent i costós
Tot i que per ser exactes, el de Figueras, Rebel·lab Photo, és un dels pocs laboratoris que encara positiven el blanc i negre a la vella usança. Amb paper baritat, res de paper plàstic; amb processos químics i sense tintes, amb cambra fosca, cubetes i molt rentat amb aigua per eliminar les restes i evitar l’aparició de taques. «Aquí no hi ha Photoshop que valgui», assegura Figueras. Cert, l’únic que compta són les seves mans i la seva sapiència d’alquimista per aconseguir el millor de cada negatiu. Això significa que pot afegir o treure llum si la il·luminació no ha sigut perfecta, contrastar o suavitzar la imatge i donar-li calidesa o suavitat. Es tracta de «treure el màxim rendiment del negatiu que em porta el fotògraf perquè la fotografia sigui el millor possible», apunta. Un procés molt més artesanal, lent i costós –«el material és car i la mà d’obra, també»– que les tècniques digitals han anat arraconant però que institucions, museus i professionals de la càmera, els seus clients, no abandonen.
Ara mateix hi ha dues exposicions a Barcelona en què les còpies que no són d’època han sortit del laboratori de Figueras, Esteve Lucerón. La Perona. L’espai i la gent, a l’Arxiu Fotogràfic de Barcelona (fins al 22 de maig), i l’esmentada Els català. Fotògrafs d’un segle, al Museu d’Història de Catalunya (fins al 25 de setembre), dedicada a Pere Català Pic (1889-1971), i els seus fills Francesc (1922-1998) i Pere (1923-2009) Català-Roca. I és que la seva llista de clients inclou nombroses institucions d’aquí i d’allèn dels mars, de la catalana Photographic Social Vision a la brasilera Fundació Pierre Verger; i gairebé tots els noms importants de la fotografia actual i passada. Demanar noms a Figueras és posar-lo en un compromís. Però allà hi ha Joan Colom, Xavier Miserachs,Lepoldo Pomés, Oriol Maspons, Joan Fontcuberta, Joana Biarnés,Colita, Chema Madoz, Perejaume, Pilar Aymerich, Isabel Azcarate, Humberto Rivas, Eugeni Forcano...
Amb alguns treballa colze a colze, com amb Perejaume –és un client d’aquests que quan entra per la porta t’alegra el dia. Et fa sentir que formes part de l’obra»– i amb d’altres ho va fer en el passat. D’Humberto Rivas recorda la perfecció dels seus negatius: «Era tan exigent amb les còpies com ho era amb si mateix» i de Joan Colom «la seva humanitat». A l’autor d’‘Izas, rabizas y colipoterras’ el va conèixer ja de molt gran, un dia que va entrar al laboratori per demanar unes còpies. «Em vaig emocionar», recorda. La col·laboració va seguir fins a la mort de Colom el 2017. Té còpies dedicades seves, com les té de Maspons, Pomés, Miserachs, Català-Roca i molts d’altres. Tot i que també hi ha una llista d’autors amb qui li agradaria haver treballat però que se li han resistit, com Ramon Masats, Alberto Schommer i Alberto García-Alix.
Recuperar el passat
Figueras és un geni al laboratori però també s’atreveix amb la càmera. De fet, va entrar a la cambra fosca a conseqüència de la seva afició per prendre imatges. Va fer un curs de revelatge i va trobar feina a la casa Sabaté, quan aquesta va fer un canvi d’orientació laboral i va tancar el laboratori analògic de blanc i negre, Figueras va muntar el seu propi juntament amb qui va ser el seu soci i mestre, Jordi Laffite, fins que es va jubilar. «D’ell ho vaig aprendre tot». Pel que sembla no va ser poc. I amenaça amb més: vol estudiar per després ensenyar processos antics com el col·lodió, l’albúmina, la cianotípia i la goma bicromatada. Aspira a donar continuïtat a un treball que s’ha anat arraconant, però que poc a poc es va recuperant: «Les escoles de fotografia s’han adonat que al cap i a la fi tot això és la base de la fotografia», conclou.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.