Previsions 2022

L’estrena d’un megacreuer de gas encoratja la reactivació del port de Barcelona

  • El Costa Toscana iniciarà rutes des de la ciutat just quan es planegen suavitzar els protocols per a viatgers

  • La capital catalana compta amb 800 escales reservades, com en prepandèmia, tot i que amb la incertesa de la guerra

L’estrena d’un megacreuer de gas encoratja la reactivació del port de Barcelona

RICARD CUGAT

4
Es llegeix en minuts
Patricia Castán
Patricia Castán

Periodista

ver +

El nou vaixell insígnia de Costa Cruceros, el Costa Toscana, ha salpat aquest dilluns del port de Barcelona i ha simbolitzat un pas endavant en la recuperació d’aquesta activitat turística per partida triple. Primer, perquè coincideix amb imminents canvis en els protocols sanitaris als ports espanyols, que ben aviat suposaran recuperar aforaments (fins al 95%) i poder realitzar test 24 hores abans del viatge, cosa que donarà impuls a aquests viatges. També perquè torna les grans estrenes a la capital catalana, que sempre ha acollit barcos d’última generació acabats de construir. I tercera, perquè suma a les files barcelonines un nou creuer propulsat per gas natural liquat (GNL), essencial en la reducció d’emissions contaminants, com a pas previ a l’electrificació de tot el port el 2030.

El nou barco de 185.000 tones, 337 metres d’eslora, 17 ponts i un màxim de 6.730 passatgers (en plena ocupació) ha lluit en solitari al moll Adossat, que poc a poc va recuperant activitat, tot i que el gener i el febrer són tradicionalment mesos de mínim moviment. Ben aviat no serà necessari fer el test d’antígens in situ, cosa que implicarà agilitar els embarcaments i l’accés de viatgers, ni hi haurà quarentenes per a contactes de positius. De la mateixa manera, els creuers només hauran de deixar un 5% del seu espai per ubicar possibles contagiats en ruta, cosa que portarà pràcticament a aforaments normalitzats. De moment es mantenen les mascaretes i distàncies.

Aquest impuls convidaria a pensar en una tornada ràpida a la normalitat, sempre que la pandèmia no doni nous ensurts. No obstant, la temporada torna amb tant optimisme com incerteses, explica a aquest diari la responsable de Creuers del Port de Barcelona, Mar Pérez. Les navilieres ja han posat rumb a la plena recuperació de les rutes, fins al punt que el port català té unes 800 escales (sobretot d’inici o final de ruta, cosa que és important en termes econòmics per a la ciutat) reservades, gairebé com en prepandèmia. El gran dubte és quina serà la resposta dels viatgers després de tants mesos de tancament o restriccions, malgrat que les incidències al port de Barcelona i en itineraris de la zona han sigut mínimes, i sense cancel·lacions.

Evolució i pandèmia

S’ha de recordar que el balanç del 2019 va ser de gairebé 3,2 milions de moviments d’usuaris (que no equival a persones, perquè els que inicien i acaben ruta es computen doblement), mentre que el 2021 va ser de 520.000, en un any d’oferta més que delmada i barcos amb aforament retallat. La demanda dels creueristes dependrà també d’un nou element en joc com és el conflicte bèl·lic, que a més d’alterar rutes en el Mediterrani oriental (podrien desviar-se a l’occidental) pot fer que milers de nord-americans decideixin suspendre les seves vacances al mar al vell continent, per evitar el que per a ells és proximitat amb la guerra.

En aquest escenari resulta impossible preveure quants passaran per Barcelona, afirma Pérez, que manté el repte estratègic de continuar guanyant viatgers d’inici i final de ruta (es deixen uns 230 euros diaris a la ciutat), front els que només fan escales d’unes hores i desemborsen una mitjana de 57 euros, segons un estudi econòmic. Els primers afavoreixen també una immersió més sostenible en termes turístics, en la línia amb el que defensa l’Ajuntament de Barcelona.

En aquest sentit, el Costa Toscana s’endinsa en les noves consignes de la naviliera italiana, que advoca per «experiències més integrades» en les destinacions, amb més hores d’atracament i visites amb guies especials que s’endinsin en algun aspecte destacat de cada àrea. El barco, a l’última tecnològicament, és per si mateix un petita ‘smart city’ sembrada de plafons i tablets on preparar les visites i organitzar la vida a bord sense cap paper pel mig, ha remarcat Luigi Stefanelli, director general de la marca a Espanya i Portugal. El combustible GNL suposa eliminar les emissions d’òxids de sofre i reduir el 85% les d’òxids de nitrogen i el 20% de les de CO2, defensen.

Canvis cap a la sostenibilitat

En quan a la vida a bord, la seva intenció de sostenibilitat es tradueix en cobrir totes les seves necessitats d’aigua dessalant la marina, es realitza el 100% la recollida selectiva de residus, s’utilitza un sistema de «minimització» de consum energètic per a ascensors, bugaderies i d’altres, i es participa en el programa 4goodfood per reduir el desaprofitament d’aliments. Un repertori de mesures que, juntament amb el disseny, diferencien els nous creuers dels tradicionals.

El que no pot faltar són els elements que anhelen els viatgers: en aquest cas, un interiorisme colorista que homenatja la Toscana i els seus racons, 11 restaurants de tot tipus (inclòs un amb menús de tres xefs amb estrella Michelin, entre els quals Ángel León), 13 piscines i hidromassatges, 19 bars-lounge, teatre, casino, cine... I la idea de més simultaneïtat d’activitats per millorar els fluxos de passatgers.

Notícies relacionades

El barco recorre ports d’Itàlia, França i Espanya, i a Barcelona iniciarà rutes fins al maig i a partir d’octubre. Juntament amb dos Costa més sumaran un total de 148 escales a la capital catalana aquest any.

Altres novetats de l’any seran l’arribada del Wonder of The Seas (Royal Caribbean) i les primeres escales a la ciutat dels creuers de Virgin i Ritz Carlton. A més, un altre gegant com MSC Cruceros mantindrà Barcelona com una de les seves destinacions clau, amb oferta tot l’any i una terminal pròpia en marxa.