Medi ambient
Colau estrena ‘vacuna’ contra el karma de la Barcelona bruta
Cinc districtes ja disposen de la nova contracta de neteja, que electrifica la flota de vehicles i adapta la neteja a les necessitats de cada barri
S’utilitzarà més aigua, i de manera més habitual, i s’agrupen els contenidors per mirar d’arribar a les exigències europees en matèria de reciclatge
Titulars com «Barcelona: la merda se’ns menja» o declaracions públiques del tipus «aquesta ciutat és grisa, bruta i desanimada» van anar construint un hermètic relat –amanit amb inseguretat, erràtica recollida de les escombraries porta a porta i urbanisme tàctic– que bona part de la ciutadania va assumir com a propi i cert. En temps en què precisament això, el relat, és el que importa, l’ajuntament va acabar per abaixar el cap i admetre, ni que fos una mica, que els carrers no estan ben cuidats. «En alguns moments i llocs», va cedir l’alcaldessa. Tal va ser el nivell d’autoesmena, que el consistori va anunciar l’octubre del 2021 que destinava 70 milions d’euros extres a la neteja de la via pública, un pla de xoc extraordinari a només sis mesos del canvi de contracta municipal de neteja. Això és precisament el que ha passat aquest dimecres, dia en què, a més, ha plogut. Doble ració d’esperança per al govern d’Ada Colau.
Eloi Badia ha tombat aquesta teoria que el regidor de Mobilitat, que assumeix el taxi i TMB, entre altres coses, és el càrrec públic amb més maldecaps al costat mar de Sant Jaume. El regidor dels comuns, al capdavant d’Emergència Climàtica i Transició Ecològica, acumula gripaus menjats que a més ha hagut de digerir en certa soledat. Li va passar amb l’anunci d’ajornar sine die el pla de recollida d’escombraries porta a porta, que havia de passar de Sant Andreu a altres barris i al final, després de les queixes polítiques i veïnals, ha quedat en ‘stand by’, a l’espera d’aplicar canvis en aquella primera fase (és de fet la segona, perquè Sarrià hi està posat des del febrer del 2018).
Llista pestilent
Es fa difícil establir l’inici de la campanya ‘Barcelona bruta’, més o menys basada en fets reals. Una enquesta de l’OCU presentada l’abril del 2019 sobre la neteja a les ciutats no situava la capital catalana entre les més pestilents, ni de bon tros. Estava, de fet, a la meitat de la taula, amb un aprovat pelat, tot i que amb vuit punts menys que en l’estudi fet quatre anys abans. Badia encadena, com a mínim, tres anys parant cops, sobretot arran de la covid, quan molts amants de la història van assimilar pandèmies pretèrites amb la podridura als carrers, com la febre tifoide de 1914. Per això això d’aquest dimecres, amb els nous contenidors, vehicles més sostenibles, més personal i més ús de l’aigua per netejar, li haurà sonat a música celestial. Per això en la seva compareixença davant els mitjans a Poblenou ha dit que era una nova contracta «molt esperada, amb maquinària més eficient i menys sorollosa». Tant havia calat el missatge, que al baròmetre municipal presentat al desembre, la preocupació per la brutícia a la ciutat havia escalat a la segona posició, darrere de la inseguretat, i arribant a nivells insòlits des del 2005.
El canvi d’empresa s’ha fet efectiu ja a cinc districtes: Ciutat Vella, Sant Martí, Sant Andreu, Eixample i Gràcia. La resta (Nou Barris, Sarrià-Sant Gervasi, Horta Guinardó, les Corts i Sants-Montjuïc) s’hi uniran al setembre. La plantilla creix en 400 persones (un 10% més) i la inversió total per als pròxims vuit anys és de 2.300 milions d’euros. El pressupost anual de la ciutat ronda els 3.000 milions, així que estem, de lluny, davant el contracte públic més important de Barcelona. Perquè puguin comparar, les obres del tramvia des de Glòries fins a Verdaguer tenen un cost de 108 milions d’euros (a pagar més o menys per separat entre consistori i Generalitat). La inversió en neteja, segons ha detallat Badia, és ara de 122 euros per habitant, la més alta de l’Estat. Per a tot això, ha reclamat el regidor dels comuns, també serà necessària «la complicitat i els bons hàbits dels barcelonins».
Escàs reciclatge
Notícies relacionadesEls nous contenidors han perdut altura respecte als antics perquè hi hagi més visibilitat, sobretot en el cas dels que estan situats al costat de la calçada i al costat dels passos de vianants. També serà útil per als que estan col·locats entre el carril bici i els carrils de cotxes. El groc, per cert, a més de novetats en la morfologia, a més de plàstic també absorbirà a partir d’ara el metall. S’ha canviat la seva disposició a la via pública, agrupant-los perquè sigui més fàcil la seva identificació, de manera que incrementi el percentatge de reciclatge a la ciutat, que es manté en un raquític 38% quan la Unió Europea ens exigeix arribar al 55% el 2025. A la zona de Sant Andreu amb recollida porta a porta, en canvi, aquest percentatge acaricia el 80%, mentre que a Sarrià està per sobre del 60%.
Quant a la flota mòbil, s’han renovat els prop de 700 camions i s’hi han incorporat 66 unitats elèctriques. Fins ara només n’hi havia un funcionant (a Catalunya només n’hi ha un parell més a Solsona) i el seu ús permetrà reduir la contaminació tant acústica com atmosfèrica. Es produirà un salt d’escala en l’electrificació dels vehicles: del 20% al 66%. També, ha concretat Badia, hi haurà més neteja amb aigua, que no estarà limitada per la prealerta de sequera perquè es recorre a aigua freàtica. Al marge de novetats tecnològiques, el que sembla clar és que el nou contracte ve molt marcat per les peculiaritats i necessitats concretes de cada zona, de manera que en places molt amb freqüentades, per exemple, la tasca serà més intensa i habitual. També s’hi inclou, per fi, la neteja de la calçada que queda sota dels contenidors.