Mobilitat sostenible

L’empresa que gestiona el Bicing també aspira a quedar-se el servei metropolità

Ferrovial i PBSC competeixen amb dues companyies més però la seva oferta és econòmicament superior i podria facilitar la fusió dels dos sistemes

L’empresa que gestiona el Bicing també aspira a quedar-se el servei metropolità
2
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El concurs està resultant molt diferent del que va tenir lloc el 2009, quan l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) va pensar que seria una bona idea impulsar un Bicing fora de la gran ciutat i la convocatòria va quedar deserta. El pla es va guardar en un calaix i el calaix es va tirar al Llobregat lligat a un maó. Ara, el 2022, l’ens supramunicipal ho ha tornat a intentar i són tres les empreses que s’hi han postulat. Una és la unió formada per Ferrovial Servicios i PBSC, el mateix matrimoni que des de fa tres anys i sota el nom de Pedalem Barcelona gestiona el Bicing de la capital catalana. En cas de guanyar, la lògica convida a pensar que la fusió entre els dos sistemes seria més senzilla. Si no canvien els plans, el servei disposarà de 2.000 bicicletes repartides per 200 estacions que s’instal·laran en 15 municipis de l’entorn metropolità. I segons es va anunciar, hauria d’estar operatiu abans del 2023.

Al sobre hi ha tres noms. El ja citat i dos més, que són la unió temporal d’empreses (UTE) Movus-Movement-Nextbike i CityBike, Global SA, companyia espanyola creada el 2014 per un vell conegut del negoci del transport, Moventia, que, amb la participació del fons d’inversió Sherpa Capital, gestiona altres serveis de bicicleta compartida a Finlàndia i el Perú. Movus, per la seva banda, s’encarrega del ‘sharing’ a València, Sant Sebastià i Còrdova. NextBike també és una firma amb experiència contrastada en el gremi, ja que, segons informa en la pàgina web, tenen bicicletes compartides a 300 ciutats de 28 països. El seu tercer soci, Movement, és expert a dissenyar i executar projectes vinculats amb la mobilitat sostenible. Aquesta empresa, de fet, va participar en la primera adjudicació del Bicing, la que el 2007 va quedar en mans de Clear Channel. Llavors ja es van encarregar d’assumptes com el manteniment d’estacions o el control telemàtic del sistema.

A la baixa

Notícies relacionades

En definitiva, el Bicing metropolità, que encara no té nom, ja té tres nòvies i ara l’AMB haurà de decidir amb quina vol pujar a l’altar. Si és per diners, l’oferta de Ferrovial és la més alta, amb 46,2 milions d’euros sobre la taula. La de Movus i companyia està en 40,6 milions i CityBike es queda entre les dues amb 44,2 milions. Totes tres estan molt per sota del pressupost de licitació, que ascendeix a 60,7 milions d’euros. Que les ofertes rebaixin el que l’Administració està disposada a pagar és normal, però després pot passar que t’adonis que et vas passar d’optimista, i és quan arriben les ampliacions de capital i els rescats públics.

Sobre la possibilitat de poder combinar la bici compartida de Barcelona amb la metropolitana, l’AMB, a través d’un comunicat fet públic el juliol del 2021, deia el següent: «S’està treballant satisfactòriament i de manera coordinada amb l’Ajuntament de Barcelona per fer efectiva la compatibilitat dels dos sistemes de bicicleta pública».