Nou enfocament
Barcelona redissenya els patis de les seves escoles
Alumnes, professors i famílies de 17 centres participen en el projecte, que s’executarà a l’estiu
Els nous espais tindran més zones verdes, seran més coeducatius i l’esport «no condicionarà» els jocs
Patis més verds, més diversos, més coeducatius i oberts al barri. Amb aquesta filosofia, Barcelona avança en l’objectiu de redissenyar els patis de les escoles. Un total de 17 centres participen en el programa ‘Transformem els patis’, pel qual alumnes, professors i famílies s’han implicat en el procés de decidir com volen que sigui el pati. Amb aquests, seran ja 40 les escoles de la ciutat que han modificat aquests espais vitals per als alumnes.
L’alcaldessa, Ada Colau, ha presentat aquest dimecres, des del pati de l’Escola de la Concepció, una de les participants en el projecte, les novetats d’aquest programa. Acompanyada del regidor d’Educació, Pau Gonzàlez, i del director de l’escola, Francesc Grau, ha sigut testimoni de com alumnes de 5è de primària han explicat com han treballat en el redisseny del pati. «Tots els alumnes hi hem fet aportacions. Vam recollir totes les idees en un document i els l’enviem als arquitectes», ha explicat la Gina, una de les encarregades d’anar prenent nota de les propostes dels estudiants. Propostes que demanaven, segons ha detallat el seu company Marcel, «molts espais verds», «jocs» i una zona de sorra. «També van demanar un rocòdrom i gronxadors, però no hi podia entrar tot. Però el que s’ha fet, està bastant adaptat a la nostra opinió», ha afegit la Gina, amb molt de sentit comú. «Serà un canvi molt important i serà millor per a tothom, des de P-3 fins a 6è de primària. Quedarà molt maco», ha afegit convençuda.
Colau ha posat èmfasi en el valor de la participació dels nens. «És un exemple de la ciutat que volem. No volem adultocentrisme. Volem que els nens siguin protagonistes. Són ciutadans de ple dret i tenen molt a dir per fer la ciutat més humana i més sostenible». Per a l’alcaldessa, tenint en compte que els alumnes passen molt de temps de la seva vida escolar al pati, «és lògic invertir perquè aquests espais siguin més plurals, més saludables i que permetin altres maneres d’interaccionar, no només l’esportiva».
Per la seva part, el director de l’escola ha assegurat que després de les obres el nou pati «no tindrà res a veure» amb l’antic. «Serà més jugable, més coeducatiu, més divers i amb més possibilitats». I ha apuntat que aquest canvi físic obligarà el centre a introduir canvis metodològics per aprofitar els nous espais.
Criteris comuns
La transformació del pati de la Concepció s’ha fet recollint les opinions de la comunitat educativa, però també seguint uns criteris que hauran de ser comuns a tots els centres, i que han definit l’ajuntament amb el Consorci i el recolzament de l’Institut Infància i Adolescència. Uns criteris que vetllen perquè aquests espais tinguin una perspectiva educativa, lúdica, feminista i ambiental.
I ¿com seran els nous patis? En primer lloc, hauran d’afavorir relacions igualitàries amb la diversitat de gènere, d’orígens culturals, de capacitats i d’edats, i fer possible una «gestió positiva» dels conflictes.
Els nens s’hauran de corresponsabilitzar a l’hora de tenir-ne cura.
Així mateix, aquests espais hauran d’oferir diversitat d’activitats lúdiques, creatives i de joc a l’aire lliure i compartit. Hauran de garantir el contacte dels nens amb la natura, el verd, la terra, la sorra i l’aigua, per la qual cosa tindran el màxim nombre d’elements naturals.
Hauran de ser confortables, funcionals i accessibles. També hauran de tenir una distribució d’espais equitativa i amb ambients diversos. Quant a la connexió amb el barri, aquests espais hauran d’afavorir usos diversos per «fer comunitat» fora de l’horari escolar.
Un espai nou en el redisseny dels patis és l’àgora; una zona on els nens poden asseure’s, parlar i fer activitats junts. «És un canvi que està tenint molt d’èxit en les escoles que l’han incorporat. Afavoreix la comunicació», ha apuntat l’alcaldessa.
Partint d’aquests criteris, els patis hauran d’incloure materials naturals, fonts i jocs d’aigua. També, prou arbres i vegetació per crear un espai natural, amb volum de verd. Així mateix, aquest espai haurà de tenir indrets d’ombra. Els dissenys hauran de preveure espais de paviment tou i alhora assegurar espais per a l’educació física i l’esport.
El condicionant del futbol
Precisament un dels aspectes que crida més l’atenció dels nous patis és la desaparició o reducció del tradicional espai central destinat a la pràctica de futbol i bàsquet. En el cas de la Concepció, aquest espai desapareix perquè el centre compta amb un altre pati dedicat, aquest si, a la pràctica esportiva. «Mantenim l’esport, però no hipotequem espai. I no hi haurà un espai en què només uns quants puguin participar», ha assenyalat Grau, que ha defensat que aquesta idea va en línia amb «la mirada més inclusiva i més educativa que fa temps que treballem a l’escola».
Li han donat la raó les famílies, que estaven «preocupades» pel domini del futbol a l’hora del pati. «Ens preocupava perquè l’esport hipoteca l’espai i condiciona els nens que no hi participen. Jugar no ha d’estar condicionat a l’esport. Jugar és una activitat oberta», ha argumentat Ester Segarra, representant de l’AFA del centre. «Que l’espai no condicioni els jocs és una premissa molt compartida per les famílies», ha assegurat. També Colau s’ha manifestat en la mateixa línia: «Ens agrada que els nens facin esport. No volem eliminar-lo, però els patis han de ser més plurals».
Així, tenint en compte els criteris generals i els desitjos puntuals de l’escola, el nou pati de la Concepció tindrà vegetació, un hort urbà, una illa central de terra, una àgora de fusta i una part de pista pavimentada per a jocs com ara la xarranca. «Nous elements que donaran l’oportunitat de fer altres activitats», ha remarcat Segarra, mare de dos alumnes de l’escola.
40 patis renovats
El programa Transformem els patis, impulsat per l’Ajuntament de Barcelona i executat pel Consorci d’Educació de Barcelona, aquest curs disposa d’un pressupost de 3,5 milions d’euros. Durant el curs lectiu, els centres elaboren els seus dissenys. Serà a l’estiu, aprofitant l’aturada escolar, quan es realitzaran les obres que convertiran aquests projectes en realitat.
Notícies relacionadesLes 17 escoles implicades aquest curs en la renovació dels patis són, a més de la Concepció, la Castella, Tibidabo, Mercè Rodoreda, Rubén Darío, Mas Casanovas, Enric Granados, Mirades, Aldana, Gayarre, Mossèn Jacint Verdaguer, Sant Joan de la Creu, Elisenda de Montcada, Molí de Finestrelles, Turó Blau, el Sagrer i la Farigola del Clot. A més d’aquestes 17, a l’estiu l’Escola de les Aigües i la de Pau Casals també executaran una segona fase d’obres als seus patis.
El pla de transformació dels patis de les escoles de Barcelona va començar el 2019 en el marc d’un projecte europeu per crear patis refugi a les escoles. Entre el 2019 i el 2020, un total d’11 centres van participar en aquest programa. En el curs 2020-21, aquest projecte es va ampliar i es va transformar en un pla per incorporar-hi progressivament totes les escoles públiques de la ciutat. S’hi van sumar llavors 12 centres més.