Seguretat viària a Barcelona

Rècord de multes a patinets: aquestes són les denúncies més habituals i com evitar-les

  • Portar auriculars o saltar-se els semàfors, dues de les irregularitats més habituals

  • Barcelona va ser pionera el 2017 amb la primera normativa municipal per a vehicles de mobilitat personal

Barcelona 19 01 2021  Barcelona  La Guardia Urbana  en la foto en el cruce de las calles de Diputacion con Urgell  inicio hoy a multar a los usuarios de patinetes que no lleven casco y aquellos que lleven a sus hijos de  paquete   Fotografia de Jordi Cotrina

Barcelona 19 01 2021 Barcelona La Guardia Urbana en la foto en el cruce de las calles de Diputacion con Urgell inicio hoy a multar a los usuarios de patinetes que no lleven casco y aquellos que lleven a sus hijos de paquete Fotografia de Jordi Cotrina / JORDI COTRINA

2
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

La Guàrdia Urbana de Barcelona té en marxa la sisena campanya de l’any de control de vehicles de mobilitat personal. Fins al mes d’octubre, a la capital catalana han mort dues persones que conduïen un patinet elèctric, i fins al setembre, el nombre de VMP implicats en sinistres de trànsit és de 540, un 54% més que en el mateix període del 2020 i un 10% més que en tot el 2019.

Fins al setembre, a més, s’han interposat 14.200 denúncies a usuaris particulars que circulaven incomplint la normativa municipal. I 3.712 més a VMP vinculats a activitats econòmiques. La suma de tots dos dona com a resultat que diàriament es multen 66 usuaris de vehicles de mobilitat personal. Aquestes són les denúncies més habituals:

  • Circulació de risc: 7.861

  • Circular per on no correspon: 5.344

  • Elements de seguretat: 939

  • Estacionament: 23

  • Excés de velocitat: 33

Les dues primeres categories s’enduen la palma i fan referència a tots els patinets que o bé circulaven per la vorera o bé transitaven de manera temerària, cosa que inclou, per exemple, saltar-se semàfors o portar auriculars. Quant a les sancions a VMP vinculats a negocis, la multa més habitual (2.771 sancions) té a veure amb l’incompliment dels requisits mínims (sortir de les zones permeses a Ciutat Vella).

Normativa pròpia

Notícies relacionades

L’Ajuntament de Barcelona va ser pioner el 2017 amb la primera regulació municipal de tot l’Estat vinculada als VMP. El reglament es va incloure a l’Ordenança de Circulació de Vianants i Vehicles, un dels textos més reinventats de tota la paleta legal consistorial. Com a recordatori aquí van quatre pinzellades del text que permetran evitar formar part de l’estadística de sancions. La normativa és més extensa, però si es compleixen aquests requisits, serà estrany que acabem amb un encàrrec de la Urbana.

Es pot circular per les següents vies:

  • Carrers de plataforma única

  • Carrils bici en vorera (límit de 10 km/h)

  • Carrils bici en calçada (límit de 25 km/h)

  • Calçada de carrers de zona 30 (sense superar els 25 km/h)

  • Parcs (límit de 10 km/h)

No es pot circular per les següents vies:

  • Carrers de la xarxa bàsica de la ciutat

  • Voreres i zones per als vianants

  • Carrers de plataforma única que vetin expressament els VMP

  • Travessies, túnels urbans, vies interurbanes, autopistes o autovies que travessin la ciutat

El que encara no s’ha aprovat, perquè cal discutir-ho políticament i socialment, és l’obligatorietat de l’ús del casc. El consistori ho veu amb bons ulls només per als VMP; en cap cas, per ara, per a les bicicletes. També és als llimbs l’assumpte de l’assegurança obligatòria, que sembla no comptar amb el mateix consens que el casc.