Canvi digital
La restauració aposta per la tecnologia davant la falta de cambrers
Les restriccions de la pandèmia van accelerar la digitalització de la restauració, que ha normalitzat les cartes en QR i ara fa el salt a nous sistemes de pagament que pretenen descarregar de feina el personal de sala perquè se centri en el servei.
A1-148469484.jpg /
El 2019, més d’un comensal s’hauria aixecat de la taula si l’haguessin obligat a descarregar-se la carta d’un restaurant al mòbil amb la lectura d’un codi QR. Però l’asèpsia que va imposar la pandèmia va obligar a recórrer a la digitalització fins i tot als qui senten aversió –sobretot per edat– per la dictadura de la tecnologia. Aquest primer pas ha sigut fonamental perquè, sense soroll però sense pausa, els mòbils s’estiguin convertint en l’eina que evita haver d’esperar el compte en un restaurant, pagar al cambrer i esperar el canvi, si cal. El recurs està oxigenant les plantilles, que aquesta temporada van molt justes, defensen els seus instigadors i els empresaris usuaris.
Hi haurà gent que criticarà que el sistema (no és una aplicació, sinó que s’accedeix a la factura pel QR de la taula) substitueix el treballador i pot abaratir costos. Les dues empreses que l’estan implementant amb més força a Barcelona i a la resta d’Espanya responen que no és aquest l’objectiu, sinó ajudar el servei perquè tingui més temps per atendre i recomanar al client en lloc d’estar a la caixa.
‘Start-up’ barcelonina
La fórmula és senzilla, diuen des de Yummin, que és l’‘start-up’ barcelonina –nascuda fa uns mesos des d’un accelerador d’empreses i ja multipremiada– que competeix amb l’oferta de Sunday (d’origen francès) per digitalitzar el pagament. El comensal tria en quin moment vol abonar el compte, se’l descarrega en pocs segons amb el codi de la taula, el revisa, pot fins i tot dividir el preu per comensal i, després de respondre si li ha agradat el servei, pot deixar una propina en tant per cent o en euros. Fins i tot pot rebre’n després la factura per ‘e-mail’. El cambrer rep l’avís que la taula ha sigut liquidada.
El seu CEO i fundador Christian Campillo assegura que facilita la vida a cambrers, clients i restauradors. Els primers, perquè poden guanyar temps per «centrar-se en el servei», fins al punt que els seus informes asseguren que les propines creixen entre un 55 i un 400%. Els segons s’estalvien entre els 10 i 20 minuts que pot portar el ritual ordinari, de manera que «millora la seva experiència». I els propietaris, perquè aconsegueixen millorar la rotació de taules i el tíquet mitjà en un 12%-15%.
Campillo explica que, a més, s’interacciona més amb el client amb les ressenyes posteriors i ben aviat Yummin aplicarà una fórmula de fidelitat partint dels diners gastats i acumulats per a pròximes reserves.
A la capital catalana, molts grups de restauració ho proven en un establiment abans de desplegar-ho en la resta. Al restaurant Madrelievito, a l’Eixample, Alberto Barsanti explica que l’estan utilitzant des del gener. La seva generalització «portarà un temps, com qualsevol innovació», opina, però està sent ben acceptada pels usuaris, sobretot de menys de 60 anys, perquè «permet millorar l’atenció».
També elecció de plats digital
Grups en expansió com Isabella’s ja l’han adaptat a tota la seva xarxa d’establiments de Barcelona de la mà de Sunday. Fins al punt que en la seva pròxima obertura, el restaurant Anita’s, al costat de l’Hotel W, tindrà un doble paper: no només per al pagament digitalitzat, sinó també per demanar plats. Provaran aquest sistema en el seu negoci més informal i de tíquet mitjà més baix (estil ‘street food’ amb hamburgueses, tacos, amanides i ‘brunchs’), però també com a resposta als greus problemes de contractació de personal que s’estan trobant. Així el personal es focalitzarà només a servir el menjar, apunta Marco Garí.
En espais més cotitzats, el sector coincideix que l’assessorament del cambrer o maître són determinants per a un bon servei i descarten substituir l’element humà.
El sistema de pagament de Sunday, nascut a meitat de 2020, funciona ja en uns 80 restaurants. La seva promesa és agilitar la tediosa tasca de pagar i cobrar i convertir-la en una operació que costa 10 segons.
La irrupció de les noves tecnologies en la gastronomia quotidiana (més enllà dels processos culinaris) és palpable en altres aspectes, fins i tot en l’elecció de plats. Com va informar aquest diari, el restaurant Casa Amàlia exhibeix en tauletes la seva carta actualitzada al moment, on es detalla la procedència de proximitat dels ingredients i on aconseguir-los en el cas que es tracti de proveïdors del mercat de la Concepció, que tenen al costat.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.