Barcelona converteix els carrers en banc de proves de la mobilitat del futur
La iniciativa és fruit d’un acord entre l’ajuntament, la DGT, la Fira i l’EIT Urban Mobility per impulsar i facilitar projectes innovadors en l’àmbit de la mobilitat urbana intel·ligent
La mobilitat urbana sostenible no passa només per treure els cotxes del carrer, que també, sinó que té en la tecnologia una de les seves millors cartes per convertir els desplaçaments urbans en eficients i intel·ligents evitant innecessaris recorreguts més llargs en temps i espai, prevenint els sinistres i reduint la contaminació. És la mobilitat urbana intel·ligent o mobilitat urbana del futur, de la qual Barcelona s’erigeix com a banc de proves cedint el seu espai públic perquè les empreses i ‘start-ups’ que treballen en projectes innovadors al sector puguin provar els seus productes en un entorn real.
La iniciativa és fruit d’un acord entre l’ajuntament, EIT Urban Mobility, la Fira i la DGT, i té com a finalitat el compliment dels objectius de desenvolupament sostenible (ODS) de l’Agenda 2030 i convertir Barcelona en la capital de la innovació en mobilitat urbana del sud d’Europa.
Dos projectes en marxa
D’entrada ja hi ha dos projectes en marxa que ja s’estan provant a l’espai públic de Barcelona: un que afecta la Gran Via, l’espai de circulació de la línia d’autobús H12, i un altre que inclou tota la ciutat i té la DGT (Direcció General de Trànsit) com a impulsora. Referent al primer, els sensors instal·lats a les parades de bus, als mateixos vehicles i als semàfors han de permetre en un futur millorar la freqüència de la línia, cosa que permetrà, entre altres coses, modificar la freqüència semafòrica en temps real a partir de les dades subministrades pels sensors, la intel·ligència artificial i el ‘big data’.
El segon dels projectes en funcionament, que porta per títol Autonomous Ready, té en el dia d’avui 500 vehicles, la majoria, de repartiment de mercaderies, recollint dades del trànsit a partir de dispositius de visió artificial, uns sistemes que permeten preveure el 80% dels sinistres causats per errors humans i amb el temps podran alertar dels perills els conductors. «El repte és processar tota aquesta informació per després obtenir conclusions», segons el parer de Pere Navarro, director de la DGT, ja que el futur passa «pel vehicle connectat.
Espai a la Fira
Notícies relacionadesSón dos dels exemples de la iniciativa presentada aquest matí, però n’hi haurà més i l’àmbit d’actuació a l’espai públic «dependrà de cada projecte, s’adaptarà i definirà l’espai idoni per poder obtenir conclusions útils», ha assegurat Laia Bonet, regidora de Mobilitat. «És senzillament la ciutat com a laboratori urbà d’innovació per provar en entorn real una cosa que és imprescindible si volem continuar millorant en termes de sostenibilitat, econòmics i socials».
Les proves al carrer són essencials per a les empreses i ‘start-ups’ que es dediquen a la innovació en mobilitat, però també ho són l’assessorament i l’accés als sensors i bases de dades de l’ajuntament, així que el consistori els obre la porta a utilitzar les dades acumulades sobre la xarxa viària de la ciutat i Fira Barcelona posa a disposició de la iniciativa un espai permanent per treballar i l’opció de presentar els projectes als salons líders del sector, com Smart City Expo World Congress i Tomorrow Mobility. Per poder optar a tot això els projectes han de respondre als principals reptes de mobilitat fixats per l’ajuntament i comptar amb l’aprovació del consistori.
- De l’avís a Vinícius a la filtració al City
- El temporal descarrega a València i Albacete i causa set desapareguts
- LA GALA DE LA PILOTA D'OR ¿Com es va blindar Aitana Bonmatí?
- Mapes Aquesta és la zona zero de València on ha colpejat la pitjor dana del segle
- Begoña Gómez, imputada per apropiació indeguda i intrusisme