Taula institucional
Colau proposa reduir els creueristes en temporada alta de 400.000 a 200.000 mensuals
La Generalitat i el Port criden a treballar per consensuar les dades del fenomen i fan entendre que no són tan elevades com sosté el consistori
El debat institucional sobre l’arribada dels creuers a Barcelona i sobre la possibilitat de limitar-la, que es promet llarg i sinuós, ha començat aquest dilluns al Saló de Cent de l’ajuntament, on s’ha reunit per primera vegada la taula d’estudi sobre la possible regulació del fenomen.
La ciutat rep a la temporada alta, del maig a l’octubre, uns 400.000 creueristes al mes. Són xifres del 2019 i són xifres que maneja el consistori, que altres administracions no acaben de considerar precises. En tot cas, l’ajuntament advoca per rebaixar aquesta xifra a la meitat, de 400.000 a 200.000 mensuals en aquest mig any de més activitat.
També reclama que mai hi hagi més de tres creuers al dia a la ciutat –el límit establert a les Balears–, quan ara hi ha jornades en què fins a sis o set es concentren al Port de Barcelona. Igualment, el consistori defensa una altra possible limitació: que el nombre de creueristes a la ciutat no passi dels 10.000 en un dia.
Comissió mixta
La taula es va crear en el context de la comissió mixta Generalitat-Consistori, al juny, a instàncies de l’alcaldessa, Ada Colau. S’hi van afegir, a més del Govern català, l’Executiu central i el Port de Barcelona. Aquestes dues últimes administracions participen del diàleg, no sense advertir l’alcaldessa que ha de tenir en compte la riquesa que generen els creuers. Entre d’altres, aquest dilluns han assistit a la reunió Colau; el secretari d’Interior, Isidre Gavin; el director general de la Marina Mercante, Benito Núñez, i Damià Calvet, president del Port de Barcelona.
La reunió suposa un primer contacte en què Colau, que s’aferra a l’exemple del límit establert per les Balears als creuers, ha concretat la proposta que considera equilibrada per frenar els efectes dels creuers, que bàsicament són l’impacte mediambiental i les aglomeracions que provoquen a la capital catalana, especialment a Ciutat Vella. La setmana passada, el govern local va presentar un informe que alerta que, si no s’actua al respecte, el volum anirà creixent i es podria arribar a 3,5 milions de creueristes l’any. El 2019, Barcelona va rebre 3,1 milions, sempre segons l’informe municipal.
Estadístiques
Després de la reunió, Colau ha comparegut per explicar la proposta de limitació amb les xifres abans citades, tot i que el primer que ha dit és que les administracions s’han de posar d’acord sobre aquestes estadístiques, que no sempre casen. Això s’abordarà el setembre mitjançant un grup de treball.
La proposta municipal, ha relatat Colau, és posar fre als creuers mitjançant alguna de les maneres citades: o limitar els barcos, o els creueristes en temporada alta, o els creueristes al dia. Sobre aquest últim apartat, l’alcaldessa ha assenyalat que dels 180 dies de temporada alta, del maig a l’octubre, en més de 50 –els anomenats dies vermells– hi ha 15.000 o més creueristes a la ciutat, i que l’objectiu és aconseguir que mai superin els 10.000.
Amb les xifres citades de 2019, l’últim any abans de la pandèmia i de l’aturada que va suposar per a l’arribada de turistes, durant aquell període van arribar a Barcelona uns 400.000 creueristes mensuals. El consistori considera que la xifra s’hauria de reduir a la meitat, ha explicat Colau, que ha apostat perquè s’arribi a un acord abans que comenci la temporada alta del 2023, és a dir, abans del maig vinent. El mes, per cert, en què tindran lloc les pròximes eleccions municipals.
Externalitats positives i negatives
Per part de la Generalitat, el secretari d’Interior, Isidre Gavín, ha començat per esmentar la necessitat que s’assoleixi un consens sobre les dades dels creuers perquè tinguin «el màxim rigor», a la vista que ara les estadístiques d’unes i altres administracions són diferents.
Gavín ha remarcat que cal tenir en compte les «externalitats positives i negatives» del creuerisme, i ha apostat per minimitzar les segones sense oblidar que les primeres també existeixen. I ha concretat que així com hi ha d’haver veïns que no volen creuers, d’altres poden celebrar que hagin tornat després de la pandèmia. També ha cridat a tenir en compte l’acord de limitació de terminals que es va tancar el 2018, que l’ajuntament considera positiu però insuficient.
El número dos de Territori ha evitat valorar la proposta concreta de Colau i ha insistit que al setembre caldrà veure quines són les xifres reals del fenomen i quina n’és l’evolució. Perquè Gavín ha advertit que la previsió que el creuerisme amenaça de créixer constantment no és segura: «Les previsions poden ser incertes».
Calvet rebaixa l’impacte
Notícies relacionadesEl president del Port de Barcelona, Damià Calvet, ha apostat per continuar desenvolupant l’acord del 2018, limitar terminals, segons ell com la millor manera d’evitar excessos. Com Gavín, ha advertit que cal «actualitzar» les dades disponibles. I ha afegit que si es compara el nombre de creueristes amb els visitants que rep Barcelona en total, «entre 50 i 56 milions», l’«impacte real» dels creuers és d’un 4%, «molt petit».
Amb to cordial però rotund, Calvet ha deixat clar que no comparteix les tesis de Colau. Ha remarcat que la denominació «dies vermells» no equival per al port que hi hagi més de 15.000 creueristes a la ciutat i no ha volgut comentar les xifres de limitació proposades per l’alcaldessa per considerar-les «xifres de part».
- Tomé tensa la selecció
- Urbanisme La nova ronda de Sant Antoni provoca embussos d’autobusos
- El problema de l’habitatge El lloguer de temporada creix el doble de ràpid a Barcelona que a Madrid
- La xacra de la corrupció Sánchez desafia Aldama a presentar proves i titlla de "fals" el seu relat
- Una baixa de pes Flick repensa l’atac sense Lamine Yamal