Conflicte turístic

Un ‘superamfitrió’ d’Airbnb a Barcelona denuncia la seva expulsió de la plataforma

  • L’home va allotjar una parella que creia haver reservat un pis en lloc d’una habitació i no el deixaven entrar a la seva pròpia llar

  • Després de la intervenció dels Mossos, el portal ha bloquejat el compte d’aquest jubilat que havia allotjat 160 viatgers amb màxima puntuació

A1-154469085.JPG

A1-154469085.JPG / RICARD CUGAT (EPC)

5
Es llegeix en minuts
Patricia Castán
Patricia Castán

Periodista

ver +

Fins al 25 de juliol passat, José Luis Samaniego era el que Airbnb anomena entusiastament un «superamfitrió». La plataforma els defineix així: «Els superamfitrions fan l’impossible per oferir als viatgers una experiència excepcional i són un gran exemple d’hospitalitat. Podràs identificar-los fàcilment gràcies al distintiu que apareix als seus anuncis i perfils». Aquest veí del barri del Camp de l’Arpa del Clot es va convertir en un d’ells al cap de pocs mesos de donar-se d’alta, el 2017, quan va decidir llogar una habitació al seu pis per dies a turistes. Però des de fa poc no només no és ‘superamfitrió’, també l’han expulsat de la web, després de viure un rocambolesc episodi amb uns clients que no només li han provocat crisi d’ansietat, sinó que l’han deixat sense aquesta font d’ingressos.

Aquest exfuncionari de l’Estat i de la Generalitat retirat comptava fins fa un mes amb una puntuació de 4,94 sobre 5. Una cosa molt meritòria en un sector on un cabell al bany o unes molles al sofà poden traduir-se en una mala nota o una crítica furibunda que llegiran viatgers de tot el món a internet. Però el José Luis, de 64 anys, n’havia allotjat uns 160 i rebut un total de 145 avaluacions excel·lents, i va aconseguir la distinció «per rebre els viatgers amb els braços oberts». Fins aquell dia fatídic.

Aquell dilluns va creuar el llindar de casa seva un tal David, que s’havia registrat dies abans a Airbnb sol amb un telèfon i una adreça de correu i no va acreditar identificació ni procedència (ni tenia valoracions prèvies com a hoste), juntament amb una dona. A l’amfitrió li inquietava aquesta circumstància, però després de la sequera per la pandèmia tenia necessitat d’aquesta injecció econòmica i va pensar que «havia de confiar, tots hem passat per una primera vegada». De seguida que el va veure li va fer mala espina. «Era molt corpulent, agressiu i violent», el defineix, per la seva gestualitat i crits.

La parella va pentinar tot el pis, fins i tot entrant a l’habitació de Samaniego, «tocant-ho tot i provant llums». «No m’havia passat mai, no entenia res», relata a aquest diari. Però no aconseguien entendre’s perquè només parlaven alemany i semblaven molestos amb la seva presència. Posteriorment, va saber que el David estava convençut d’haver llogat un apartament complet malgrat que l’anunci deia ben clar que era una «habitació privada en un apartament». Una altra dada era fonamental: el preu, en ple juliol eren 45 euros per nit amb esmorzar per a dos. Ningú ofereix esmorzar si no es tracta d’allotjar-se a casa d’un amfitrió.

Airbnb va fer una primera mediació telefònica, amb el compromís de l’hoste de quedar-se els vuit dies i «portar-se bé», segons detalla el José Luis en la denúncia que ha posat en els Mossos d’Esquadra, mentre el seu advocat estudia la interposició d’una demanda, ja que fins ara no ha tingut accés a l’adreça fiscal dels diferents càrrecs d’Airbnb contra els quals vol litigar.

Els va deixar fins i tot fumar

Aquella nit ja va optar per arribar tard a la seva pròpia casa per evitar friccions i per «cedir en tot el possible» per facilitar el que havia de ser una singular setmana de convivència. Els va deixar utilitzar la cuina (normalment no inclosa), els va deixar fins i tot fumar. Els va deixar preparat l’esmorzar per si l’endemà matinaven.

Al matí va sentir molt soroll i va esperar a sortir, però al cap de poca estona li van enviar un missatge sobre un problema d’aigua al vàter que el va fer tornar. «El lavabo funcionava perfectament», explica. Va decidir sopar fora, i al tornar al seu pis ja no va poder entrar perquè la clau estava posada per dins i l’hoste li va cridar «no» des de l’interior, abans de bramar-li una cosa que no va entendre. La nit del 26 va ser de malson per a aquest veí, mirant de comunicar en va amb el personal d’Airbnb, sense que ningú parlés espanyol a la franja nocturna, assegura en la denúncia. «Vaig passar la nit en un banc al carrer, i després en una cafeteria. Em vaig quedar sense bateria». Per fi va poder comunicar-se en un precari anglès, però sense solució al seu cas.

En un estat «desesperat» de nervis, va optar per demanar als hostes que se n’anessin, i va anunciar que hi acudiria amb la policia. Tot i que no se’ls podia desallotjar, els Mossos van fer l’acompanyament perquè pogués accedir a casa seva, i finalment aquells van optar per marxar. Així ho va informar Airbnb a aquest diari llavors. «L’incident ha quedat resolt» i la parella seria reallotjada. Però la sorpresa va arribar poc després, quan després d’un encreuament d’avaluacions negatives (a ell el van qualificar de «voyeur» per estar al seu domicili, i de borratxo, es lamenta), la plataforma el va bloquejar. Fa uns dies li van comunicar que el seu compte no serà reactivat i no podrà recórrer la decisió. El cas es tanca.

Notícies relacionades

«Estic enfonsat, em sento impotent perquè jo no tinc la culpa que aquests hostes no entenguessin on venien i hagi sigut tan difícil comunicar-se amb Airbnb». En la denúncia policial carrega contra el personal de seguretat i atenció al client que el va atendre (firmen amb un nom de pila, sense cognom...) i contra càrrecs directius. Reclama també danys i perjudicis.

Airbnb explica a EL PERIÓDICO que l’expulsió es deu al seu reglament de seguretat, sense poder donar més detalls per «protecció de dades» de les parts. El José Luis, que havia canviat a partir de l’agost la seva estada per a un mínim de 31 dies, després de la prohibició de les habitacions per dies i l’anunci de sancions per part de l’ajuntament, ha perdut les reserves. Uns senyors francesos anul·lats li van escriure perquè partint de les seves puntuacions prèvies volien anar-hi pel seu compte. Així va succeir fa uns dies. I Samaniego ensenya la carta d’agraïment, reivindicant que continua sent un gran amfitrió.