Infància

El 49,6% dels nens no es troben del tot segurs a l’escola

  • Una enquesta contestada per gairebé 5.000 barcelonins de cinquè i sisè de primària confirma que la satisfacció amb la vida està condicionada per tres eixos importants que la fan disminuir: fer-se gran, ser nena i créixer en contextos econòmicament desfavorits

BARCELONA 13/12/2019. Visita a una clase de refuerzo escolar para niños y niñas que viven en chabolas en el Poblenou, FOTO de Àn

BARCELONA 13/12/2019. Visita a una clase de refuerzo escolar para niños y niñas que viven en chabolas en el Poblenou, FOTO de Àn / ANGEL GARCIA (Delegaciones)

2
Es llegeix en minuts
Helena López
Helena López

Redactora

Especialista en Educació

Ubicada/t a Barcelona

ver +

No per aparentment òbvies són dades menys necessàries o menys important de recopilar-les i estudiar-les. La segona Enquesta de Benestar Subjectiu de la Infància a Barcelona impulsada per l’ajuntament a través de l’Institut Infància i Adolescència, confirma que la satisfacció amb la vida està condicionada per tres eixos que la fan disminuir: fer-se gran, ser nena i créixer en contextos econòmicament desfavorits. Desigualtats per sexe i context econòmic, a més, agreujades per la pandèmia.

L’enquesta, els primers resultats de la qual han sigut presentats aquest divendres pel regidor d’Infància, Joan Ramon Riera, s’ha portat a terme en el marc del programa d’investigació i participació infantil ‘Parlen els nens i nenes’ i mostra també l’evident impacte de la pandèmia en la satisfacció vital dels nens de 10 i 11 anys, que passa d’una puntuació mitjana de 9 sobre 10 el 2017 –la primer edició– a un 8,7 el 2021. 

Un dels punts més destacable de la completa enquesta és que la satisfacció amb els companys de classe disminueix respecte al 2017. Un 49,1% dels nens asseguren haver rebut insults alguna vegada durant l’últim curs escolar. També és rellevant que el 49,6% de nens no se senten totalment segurs a l’escola, un aspecte que els autors de l’estudi veuen amb preocupació, ja que la seguretat a l’escola contribueix significativament al benestar dels nens. De fet, la satisfacció amb els companys de classe en aquesta enquesta passa a ser un dels aspectes menys valorats pels nens.

Baixant al detall en aquest mateix punt, un 45,9% ha patit, alguna vegada, que es diguin mentides sobre ell durant l’últim curs (el 3,5%, sempre; el 9,3%, sovint, i el 33,1%, de vegades). Altres formes preocupants de relació amb la violència que també afecten els nens, i sobretot les nenes, són que els altres nens diguin coses que no els agraden sobre el seu aspecte físic.

Altres desigualtats

Notícies relacionades

Quant a les desigualtats, és destacable que, en comparació amb els nens que creixen en contextos econòmicament afavorits, els nens que creixen en contextos desfavorits tenen en menor mesura un escriptori per fer els deures i estudiar (-6,7%) o una habitació per a ells sols (-4,1%), però en canvi, tenen telèfon mòbil en gran manera (+19,2%).

Els riscos de la tecnologia

Els riscos de la tecnologiaL’estudi assenyala que la meitat dels nens de 10 i 11 anys de Barcelona ja tenen mòbil propi (47,5%) i habitualment fan un ús problemàtic d’internet, ja que asseguren que els resulta difícil deixar d’utilitzar-lo, malgrat que saben que l’haurien d’utilitzar menys. En paral·lel, el 12,5% dels nens entre 10 i 11 anys de Barcelona se senten sols habitualment.