Mobilitat

Jaume Collboni: «Els bicitaxis ja són història a Barcelona»

L’ajuntament ha requisat un miler de ‘trixies’ des del desembarcament d’aquestes peculiars bicis de transport el 2019. El Govern i el consistori treballen en la reforma legal que els prohibeixi el 2023

Aquest estiu s’han imposat 230 sancions i s’han retirat de la circulació un centenar més de ‘rickshaws’

2
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Res del que passi a la ciutat des d’ara fins al 28 de maig pot desvincular-se de l’elecció del pròxim alcalde de Barcelona. Res del que tingui a veure amb l’escena pública, per descomptat. Al PSC no vol que se li escapi el nínxol de la lluita contra els bicitaxis, aquest peculiar transport importat del sud-est asiàtic (però amb orígens al Japó de mitjans del segle XIX, quan la tracció era totalment humana) en el qual un conductor pedala, assistit per un motor elèctric, i un parell o tres de turistes van darrere contemplant el folklore del lloc. Aquest dimecres, el líder municipal dels socialistes, Jaume Collboni, ha donat per liquidada aquesta activitat que no tenia llicència i que s’associava, ha dit, amb delictes vinculats amb el tràfic de substàncies il·legals. Al gener s’espera que un reglament del Govern els prohibeixi a tot Catalunya a través de la reforma de la llei del taxi. Serà el colofó, ha assegurat, al bon treball realitzat a la capital en el tram final del mandat.

Aquest estiu ha sigut menys intens que l’anterior en la lluita contra aquests ‘riders’, que bàsicament operaven al front marítim, amb incursions en la ruta cap a la Sagrada Família. S’han imposat 230 sancions, mentre que l’any passat, en el mateix període, van ser 2.342, és a dir, un 90% més. Durant l’estiu també s’han requisat 95 ‘trixies’ i des del 2019 ja són prop de mil els que han passat pel dipòsit municipal. La roda de premsa, de fet, s’ha celebrat al contenidor públic de vehicles situat sota la Ronda Litoral, no gaire lluny de Diagonal Mar. Collboni ha donat les explicacions junt amb els tinents d’alcalde Albert Batlle (Seguretat) i Laia Bonet (Mobilitat). Darrere tenien, arremolinats, els bicitaxis ‘arrestats’, una imatge que ha portat al capdavant les compareixences policials que treuen pit davant una important partida de droga confiscada. Hi haurà qui fins i tot recordi l’arrest d’Abimael Guzmán, líder de Sendero Luminoso, que va ser exhibit, per a alegria del govern peruà d’Alberto Fujimori, dins d’una enorme cel·la mòbil a Lima, el setembre de 1992.

Pantalla superada

Notícies relacionades

En qualsevol cas, i escenografia al marge, el missatge ha quedat clar. «Els bicitaxis són història a Barcelona, hem girat full a aquest fenomen», ha compartit el president del grup municipal del PSC, que ha celebrat que la Generalitat finalment veti aquest transport «després de dos anys d’advertències i de posar ordre». La felicitat és doble. D’una banda, ha detallat Collboni, perquè els carrils bici queden de nou reservats per a les bicis i els vehicles de mobilitat personal. De l’altra, i tot i que no ha volgut donar detalls, perquè els ‘trixies’ s’associen amb determinades activitats delictives relacionades amb el transport de substàncies il·legals.

Els propietaris de ‘trixies’ només poden recuperar els seus vehicles pagant la sanció. Podran circular-hi, però en cap cas tenen permís per circular amb passatgers. Queda una lluita oberta amb els locals comercials que aquest col·lectiu utilitza per recarregar les bateries dels vehicles. Fa tres dies es va incendiar un d’aquests baixos per culpa del mal ús del sistema elèctric. I en el passat va succeir el mateix en un local de la Barceloneta. «La nostra determinació d’erradicar aquesta activitat és molt clara, així que també perseguirem l’ocupació il·legal d’aquests comerços», ha detallat Collboni.