Instal·lació oberta i permeable
La remodelació de l’Estació de Sants es posa en marxa i veurà la llum el 2026
La plaça dels Països Catalans es transforma, amb arbres i parterres i reordenant la circulació
Es duplica l’espai dedicat a l’activitat ferroviària, fins arribar als 36.000 metres quadrats
L’estació de Sants i el seu entorn serà un altre a mitjans del 2026. Les instal·lacions ferroviàries d’una de les portes d’accés a Barcelona, antiquades i al límit de la seva capacitat, es transformaran per donar pas a un edifici al qual es podrà entrar pels quatre costats, lluminós i sostenible. A l’exterior, s’eliminaran els vials de circulació que ara entorpeixen l’accés. La injuriada plaça dels Països Catalans, sempre provisional i gris, tindrà arbres i parterres verds, igual que la part posterior de l’estació, la de Joan Peiró. L’avantprojecte, que firmen els premiats RCR, s’executarà per fases i algunes acabaran el 2030 o més enllà.
Hi haurà més espai per als passatgers, ja que es duplica el volum construït fins als 36.000 metres quadrats. Quatre sales d’espera per als viatgers (dues per a l’AVE i dues per a Rodalies) i un nou vestíbul de metro són altres millores de l’estació, segons el projecte presentat aquest divendres per la ministra de Transport, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, i per l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau. Mentrestant, a les andanes, un dia més, els problemes a Rodalies seguien, aquesta vegada a l’R2 i l’R4, com divendres de la setmana passada, tot i que la ministra ha assegurat que les incidències passen «a tot arreu».
Deixar de ser «una rotonda»
Prèviament a l’acte amb la ministra i l’alcaldessa, la tinenta d’alcaldia de l’Àrea d’Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat, Janet Sanz, ha assegurat que la remodelació permetrà que l’estació «deixi de ser una rotonda viària» gràcies a aquesta permeabilitat de l’edifici, una cosa que els veïns han reclamat insistentment al llarg del procés participatiu, que ha durat més d’un any.
410 milions estimats
Sanz ha avançat també que s’ha actualitzat l’estació per ajustar-la als criteris de la ciutat i amb la voluntat que aquesta estació creixi fins als 58 milions de passatgers anuals el 2030 (el 2019 eren 47 milions) i que el transport ferroviari guanyi el pes que la crisi climàtica li exigeix. L’alcaldessa Colau ha remarcat que cal «prioritzar les inversions i el més important és gastar en línies ferroviàries» com Rodalies. I ha afegit: «No contamina, és eficient i té molta capacitat».
El pressupost total de l’actuació s’estima en uns 410 milions d’euros que es finançaran parcialment amb fons europeus, ha detallat la presidenta d’Adif, Maria Luisa Domínguez. El fet que hi hagi diners compromesos des de Brussel·les permet presagiar que els històrics retards en l’execució d’aquesta obra no es repetiran. Les primeres licitacions tindran lloc a la primavera del 2023, ha calculat Domínguez.
Un espai diàfan i agradable
En la primera fase Adif gastarà 130 milions d’euros: principalment vestíbuls i reordenació dels accessos, avui caòtics, estrets i foscos. Els dissenys dels arquitectes presenten una estació blanca, diàfana, còmoda i agradable. A l’exterior, hi haurà canvis en la mobilitat, es mourà l’estació d’autobusos i se’ls rentarà la cara a les places.
Un altre dels aspectes rellevants del futur edifici és que s’hi instal·laran 14.000 metres quadrats de plaques fotovoltaiques i tindrà una capa que servirà per captar llum per al vestíbul i, alhora, generar ombra. L’estalvi d’energia respecte a un edifici convencional, segons Adif, serà d’un 48%.
Una distorsió per al barri
Notícies relacionadesLa ministra Raquel Sánchez ha recalcat que és una estació que no només dona servei als barcelonins, sinó a tot l’entorn. «Aquest és el ministeri de les ciutats, de Barcelona, d’aquesta estació», ha assegurat entre els crits del Sindicat de Llogateres, que han boicotejat l’acte reclamant una regulació dels lloguers.
«Volem una ciutat accessible i amigable, pensada per a les persones i per les persones. Volem posar remei a la distorsió que era l’estació per al barri de Sants», ha admès la ministra. Les dues responsables polítiques han admès que la reforma arriba amb massa temps de retard.
Del desacord a la trobada
Adif Transports Ajuntament de Barcelona Barcelones Ministeri de Transports Obra pública Infraestructures
- Aliat de Trump Matt Gaetz renuncia a ser fiscal general pels escàndols sexuals
- Guerra a l’est d’Europa Putin admet haver disparat un míssil balístic hipersònic contra Ucraïna
- La reacció del primer ministre d’Israel Un tribunal "antisemita" i "discriminatori"
- El conflicte del Pròxim Orient Netanyahu s’uneix a Putin en la llista de líders buscats per crims de guerra
- Valvanera Ulargui: "Les cimeres climàtiques haurien de ser més eficients"