Sondeig municipal

La brutícia es dispara com a preocupació ciutadana a Barcelona

  • Escala del 6,9% al 12,4% de mencions en un any de diferència a l’enquesta de serveis municipals, en els quals la inseguretat torna a figurar com el principal problema per als entrevistats

La brutícia es dispara com a preocupació ciutadana a Barcelona
3
Es llegeix en minuts
Jordi Ribalaygue
Jordi Ribalaygue

Periodista

Especialista en Barcelona i àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Un estudi més de l’Ajuntament de Barcelona reafirma que la impressió entre els barcelonins que la capital catalana pateix de delinqüència i de falta de neteja no només es manté, sinó que a més creix. L’enquesta de serveis municipals en què l’Ajuntament de Barcelona va sondejar 6.000 persones entre el 17 de febrer i el 16 de maig reafirma que els veïns perceben la inseguretat com el principal hàndicap de la ciutat, una opinió en la qual coincidien el 14,5% dels entrevistats el 2021 i que ara expressa el 19,1%. És el percentatge més alt des del 2012. El creixement encara és més accentuat en el cas de la sensació que Barcelona està desarreglada: escala de quart problema amb el 6,9% de mencions el 2021 a segon inconvenient de la ciutat, assenyalat per un 12,4% dels enquestats, gairebé el doble que un any enrere i el percentatge més alt des del 2006.

La inquietud per la neteja passa per davant de l’accés a la vivenda –que descendeix de segon problema a tercer, segons els consultats– i l’atur i les condicions de treball –cau en la classificació de tercer perjudici de la ciutat a vuitè. En canvi, repunta la preocupació per la contaminació, que es referma com a quart problema de la ciutat per als enquestats, i la congestió de trànsit, que figura com el cinquè suplici que més citen els barcelonins, d’acord amb el sondeig.

Quant als problemes personals que els veïns entrevistats reconeixen, les estretors econòmiques i la precarietat laboral es permuten la primera i la segona plaça respecte a l’estudi de l’any passat. Les dificultats en l’economia domèstica sobresurten com el principal maldecap per als barcelonins. Passen de ser referides per un 7,2% dels entrevistats a un 13,8%. En canvi, s’inverteix la tendència en la preocupació per l’atur i la feina, al decaure d’un 15,8% d’al·lusions el 2021 a un 11,7% el 2022.

La tercera inquietud particular dels barcelonins torna a ser la inseguretat, igual que l’any passat, tot i que creix una mica: mentre que el 7,2% dels consultats se sentien afectats per la delinqüència l’any passat, ara ho manifesta el 8,8%. En la llista de dificultats la segueixen l’accés a la vivenda (6%), equipaments i serveis (4,5%) i la brutícia (4%). La inseguretat i la falta de neteja són les que més creixen en el capítol de molèsties personals: la manca de seguretat s’apuja un 1,6% i de neteja, un 1,5%.

Aprovat per a la gestió municipal

D’altra banda, el govern municipal de l’alcaldessa Ada Colau obté un aprovat amb 5,7 punts, un resultat similar al del 2021, quan va rebre un 5,8. «Un 75% aprova la gestió municipal. No és senzill en el context actual i enmig d’incertesa política a Catalunya i a Europa», ha destacat el tinent d’alcalde Jordi Martí, que ha afegit que l’enquesta provoca una «satisfacció moderada» en l’Executiu municipal. 

Notícies relacionades

«Aquest ajuntament aguanta molt bé en una situació d’incertesa i un context de crisi. Ho fa l’ajuntament, la ciutat i el govern municipal», ha conclòs Martí, que ha remarcat que els barcelonins consultats aproven els equips de neteja (atorguen un 6,9 al servei de retirada de residus i un 6 a neteja viària) i de seguretat (la Guàrdia Urbana rep un 6,2, la seguretat als barris mereix un 5,9 i a la ciutat, un 5,3). No obstant, l’estudi detalla que el 35,4% pensa que la neteja dels carrers ha empitjorat respecte a l’any passat –un 30% pensa que ha millorat– i el 39% creu que la seguretat al seu barri s’ha ressentit i el 53,7% pensa que s’ha deteriorat en el conjunt de Barcelona. 

«No defugim que calen millores», ha concedit Martí, que ha recalcat que el descens en l’avaluació de neteja i seguretat és «d’unes dècimes». Al seu torn, ha demanat evitar el catastrofisme. «De cada 100 persones, 14 o 15 han expressat aquest problema», ha remarcat el tinent d’alcalde. En tot cas, ha afegit que recullen el guant. «Ho entenem com un repte per continuar millorant en aquests àmbits», ha assenyalat. Com és habitual, la pitjor nota és per a l’aparcament, l’únic servei que rep un suspens, al qual està abonat des de fa anys: els barcelonins el desaproven amb un quatre.