Seguretat viària

Barcelona licita el manteniment de 27 radars no previstos per ara

  • La ciutat ha estrenat aquest any 21 controls de velocitat i l’ajuntament assegura que n’avaluarà els resultats abans de col·locar-ne més

  • El concurs públic per fer-se càrrec de la cura d’aquesta infraestructura dona per segura la implantació de 46 nous radars de punt al nucli urbà

Barcelona licita el manteniment de 27 radars no previstos per ara

Álvaro Monge

3
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

La narrativa del desplegament de radars a Barcelona s’està posant interessant. Si això fos una obra de teatre, la cosa quedaria més o menys de la manera següent. Acte 1, març del 2021: la regidora de Mobilitat, Rosa Alarcón, anuncia la ràpida instal·lació de 46 nous controls de velocitat a la ciutat, amb la novetat que es col·locaran a l’interior del nucli urbà. Acte 2, febrer del 2022: la nova responsable de Mobilitat, Laia Bonet, redueix el pla a menys de la meitat, 21 en total, i de la resta diu que ja es veurà, però deixa clar que no estan previstos per ara. Acte 3, setembre del 2022: amb quatre nous radars de tram ja en marxa des del maig, s’activen els 17 restants, que seran pedagògics i no multaran fins al gener. Acte 4, octubre del 2022: l’Ajuntament de Barcelona licita el manteniment de radars de punt durant els pròxims tres anys i, oh, sorpresa, s’inclou la llista completa dels 46 del primer acte. En aquest context, en aquesta representació hi ha dues possibles conclusions: els radars es posaran tot i que el consistori no ho admeti o l’ajuntament està disposat a pagar pel manteniment d’unes màquines que no té previst instal·lar.

L’import econòmic del projecte per a aquests 36 mesos és d’1.319.121,49 euros, IVA inclòs, i, a partir d’aquest preu orientatiu, les empreses interessades tenen fins a la mitjanit del 29 de novembre per presentar les seves ofertes. L’import, tal com descriu el plec de prescripcions tècniques, inclou «despeses generals, benefici industrial, manteniment de maquinària i programari, gestions i peticions de permisos, i fins i tot els talls de carrils necessaris» per a la instal·lació de pals i casetes.

«Implantació progressiva»

El consistori argumenta que la inclusió de tots els radars és un gest «en previsió que en un futur es decidís ampliar l’actual xarxa de radars de la ciutat». El contracte, de tres anys, prorrogable a un més, es refereix només al manteniment i la reposició dels controls de punt, situats a entorns escolars o a encreuaments on l’excés de velocitat ha generat sinistres de trànsit. És a dir, que els de tram, els quatre nous i el cinquè que ja funciona des de l’octubre del 2015 a la Ronda de Dalt entre Karl Marx i el nus de la Trinitat, van a part. Sobre els 27 que falten, que és la diferència entre els 17 ja instal·lats i els 46 presentats el març del 2021 i recollits en la licitació, fonts municipals recorden que ja va quedar clar que s’ha optat «per una implantació progressiva i pedagògica i que de moment s’aposta per aquests primers 17 per poder avaluar-ne l’efectivitat».

Avís de radar a l’accés a Barcelona a través de la Diagonal

/ Carlos Montañés

Notícies relacionades

El concurs, i és una pràctica habitual davant possibles eventualitats, es reserva una partida extraordinària del 20% del pressupost (fins a 1,6 milions d’euros), entre altres coses, per tenir en compte «la instal·lació de més unitats per mantenir de les previstes inicialment». En el document de prescripcions tècniques, tanmateix, s’hi inclouen els 46 del pla inicial del març del 2021, tal com es pot comprovar en la pàgina 6 de l’informe, en què es detallen «46 cinemòmetres làser TRUCAM II a cabina» i «46 cinemòmetres pedagògics». També apareixen en l’annex 1, que inclou dos plans amb la situació de 72 controls de velocitat, inclosos els 46 detallats fa un any i mig per la regidora Alarcón, que aquell dia va assegurar que estarien instal·lats abans de finalitzar el 2021, tot i que amb alguns errors, com confondre Muntaner amb Rocafort en el cas del radar situat entre Còrsega i Rosselló.

Les sancions

Malgrat que els radars fixos de velocitat estan senyalitzats perquè així ho indica la llei, les multes per excés de velocitat continuen registrant a Barcelona xifres inquietants. El 2021, les càmeres van caçar un total de 358.097 infractors, gairebé 1.000 cada dia. Si la xifra sembla un escàndol, el que va passar el 2020, amb els índexs de mobilitat per terra, amb els carrers buits, amb les rondes en format circuit automobilístic, va ser impactant. Durant el primer any de la covid, amb setmanes en què el trànsit es va reduir un 90%, es van sancionar un total de 604.104 conductors per córrer més del compte, 1.655 al dia. A partir del gener també sancionaran els 17 de punt instal·lats amb l’inici del curs escolar. Falta que entrin en acció els 27 restants, que, segons el concurs públic, estan més que previstos, i segons l’ajuntament, ja es veurà.