Desfasament en el contracte de neteja
Gairebé un centenar de vehicles vells continuen recollint les escombraries a Barcelona
L’ajuntament fa servir 95 prototips de l’anterior contracte que, segons UGT, han causat desbordaments i demores

El desfasament en l’entrega de vehicles de neteja obliga Barcelona a recórrer a 95 prototips utilitzats del contracte anterior. Entre l’octubre i el novembre, 48 models de l’antic contracte han continuat estant a disposició de la brigada que cobreix Ciutat Vella, l’Eixample i Gràcia i 47 més s’han utilitzat a Sant Andreu i Sant Martí, segons apareix en la resposta de l’ajuntament a la petició d’accés a informació pública d’EL PERIÓDICO.
«Si aquests vehicles no sortissin, no es prestaria el servei, tot i que són antics,» constata el president de la federació de serveis públics de l’UGT a Catalunya, Ramon Cebrián. Assegura que la lentitud a proveir el nou contracte ocasiona «dificultats» a la plantilla. «Ara estan arribant més vehicles, però no a la velocitat que haurien de fer-ho», afirma.
Fonts municipals afirmen que el retard es deu a la crisi mundial de subministraments. En aquest sentit, apunten que els models elèctrics són els que més estan trigant a arribar. En tot cas, remarquen que la demora en l’entrega no pressuposa que es deixi de donar servei. Afegeixen que s’efectua un seguiment setmanal de les tasques de neteja.
Incidències en el servei
Cebrián adverteix de les contraindicacions de fer servir camions gastats per anys d’ús: «Hi ha vehicles que acaben el servei i han de tornar a sortir perquè no n’hi ha cap altre. Han de descarregar i proveir-se de combustible, i és per això que de vegades no surten a l’hora exacta i s’acumula un cert retard en alguns punts». Un altre inconvenient, segons el representant d’UGT, és la manipulació dels contenidors moderns amb vehicles no dissenyats específicament per a ells: «Alguns camions no treballen bé amb els nous contenidors i es produeixen desbordaments. Un vehicle ha de passar després a netejar les escombraries que han llençat l’anterior».
L’Ajuntament de Barcelona nega que s’hagin observat incidències generalitzades com les que UGT assenyala. «Si s’ha detectat algun desajust, s’ha reparat ràpidament», afirma el consistori. Afegeix que els camions antics són compatibles amb els nous contenidors i que és habitual que uns vehicles efectuïn tasques de repàs per localitzar abocaments fora dels contenidors després de la recollida ordinària.
Una situació diferent es dona en el contracte que agrupa Sarrià-Sant Gervasi, les Corts i Sants-Montjuïc, pel qual l’ajuntament pagarà 568,7 milions a CLD per la neteja en vuit anys; i el que es confia per 415,4 milions a Valoriza a Horta-Guinardó i Nou Barris. Les innovacions es van expandir a aquests cinc districtes al setembre i el període per rebre els vehicles s’esgota d’aquí a dues setmanes, si bé el marge pot ampliar-se sis mesos més. «És on el retard en les entregues es nota més ara», adverteix Cebrián.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Sergio Peris-Mencheta, actor i director: "Des de la malaltia, la meva imaginació s’ha alliberat"
- Habitatge El milionari José Elías opina sobre comprar o llogar el 2025: "Si guanyes 2.000 euros al mes..."
- Crònica rosa Elionor i l’amor
- 1.080 vivendes i un gran parc Una inversió milionària i el futur Clínic rellancen el sector Can Rigalt al nord de l’Hospitalet
- Consum Bon Preu accelera la seva expansió i obrirà 12 nous súpers aquest any