Iniciativa pionera
Barcelona cobrarà des del març una taxa pel repartiment a domicili de productes ‘online’
La mesura, proposada per ERC, afectarà els operadors postals amb una facturació de més d’un milió, el principal, Amazon
Les empreses no hauran d’atendre el pagament si les compres es traslladen a un punt de recollida, el canvi d’hàbit que es persegueix
L’Ajuntament de Barcelona imposarà a partir de finals de febrer o principis de març una taxa a les empreses que porten a domicili productes comprats per internet que suposa un 1,25% de la seva activitat i que només afectarà els operadors postals que facturin més d’un milió d’euros anuals.
Tot i que naixerà ara, fa anys que es debat, sota la denominació de taxa Amazon, des que ERC la va acordar el 2019 amb el govern de Barcelona en Comú i el PSC com a condició per acordar els pressupostos del 2020. La concreció arriba tres anys i mig després que s’iniciés el procés, que ha sigut complex, per la falta de precedents. Perquè diu el consistori i diuen els experts que l’han assistit que és una taxa pionera a Espanya i Europa. La taxa s’aprovarà inicialment al desembre, definitivament al febrer, i si no hi ha imprevistos s’aplicarà a partir de març.
2,6 milions de recaptació màxima
En total, el consistori cobrarà un màxim anual de 2,6 milions d’euros per aquest repartiment a domicili, una xifra a la qual s’ha arribat després d’un càlcul vinculat a l’ocupació de l’espai públic i la facturació de les empreses. Suposa una taxa de l’1,25% de l’activitat dels operadors postals, que són els que hauran de pagar, tot i que només si facturen més d’un milió d’euros anuals.
Si el fenomen es redueix, si el nombre de furgonetes que s’aturen enmig d’un carrer mentre el repartidor corre a entregar un paquet i torna al vehicle es redueix, la recaptació seria inferior, però també seria una bona notícia, diu l’ajuntament, perquè s’entendria que hi ha hagut un canvi d’hàbits, que és el que es persegueix. Per això, el transport de paquets a punts de recollida no es veurà afectat per la taxa. Un altre objectiu és evitar que el comerç electrònic competeixi amb avantatges amb el tradicional.
26 empreses
Els operadors postals que han de pagar la taxa, com s’ha dit ja, els que superin el milió d’euros de facturació, són 26 a la capital catalana, dels quals el principal és Amazon, amb molta diferència. Altres de coneguts són DHL i UPS, entre d’altres. Entre els cinc amb més volum de negoci sumen el 62% de la facturació total.
La taxa ha sigut presentada per representants de tres grups. Per part dels socis de govern, els socialistes Jaume Collboni i Montserrat Ballarín, primer tinent d’alcaldia i regidora d’Hisenda, i el regidor de Pressupostos, Jordi Martí, de Barcelona en Comú. Per part del partit que va parir la proposta, el regidor d’ERC Jordi Castellana. Tots han celebrat el fet d’haver arribat a l’acord.
Càlculs previs
Quant als experts, els doctors en Economia Alejandro Esteller i José María Durán, respectivament, professors de la UB i membres de l’Institut d’Economia de Barcelona, són els que han elaborat i explicat la cuina tècnica de l’assumpte. D’entrada, es van identificar els que havien de pagar, perquè no es volia perjudicar el comerciant convencional, ni el transportista ni el client.
Un altre repte era posar un preu a la utilització de l’espai públic, en els termes utilitzats en els estudis previs, el valor econòmic del domini públic oficial. Es va calcular a partir del cost d’ús d’una plaça d’àrea blava o verda d’aparcament i un temps d’ocupació, el 5% del total possible, i es va abastar una xifra: el cost de l’aprofitament del domini públic per la presència d’aquests transports a domicili de paquets comprats ‘online’ és de 2,590.725 euros anuals.
Es va calcular la facturació dels 26 operadors postals afectats en uns 200 milions d’euros a l’any. I, finalment, es va proposar una tarifa lineal a partir de dividir el valor econòmic de l’aprofitament, aquests 2,6 milions, per la facturació de 200 milions, fet que suposa 1,27% de taxa, que s’arrodoneix a 1,25%.
Comprar des del sofà
Tot aquest embolic tècnic persegueix el canvi d’hàbits abans esmentats: que es prioritzi la recollida de paquets en punts precisos en lloc de demanar-los a casa. Que es compri menys des del sofà. Que sigui menys freqüent la imatge de la furgoneta estacionada mentre el conductor en treu un paquet i torna corrents al volant.
- Dos clubs de BCN repeteixen al top 10 mundial del 2024
- Tres hores que van canviar el Barça
- El jesuïta Peris, davant el jutge per la denúncia d’un abús no prescrit
- Dos milions de catalans es beneficiaran de la llei de salut bucodental
- El Govern agilitzarà els 10 tràmits ‘online’ més utilitzats per a la sol·licitud d’ajudes
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Shopping Black Friday 2022: les millors ofertes d’Amazon
- SHOPPING Helly Hansen té les millors rebaixes d’hivern: ¡a meitat de preu!
- Com més població, més recursos
- L’Advocacia de l’Estat veu compatible la condemna del procés i l’amnistia