Protesta a la Sagrera

El transport públic encara incompatible amb la discapacitat: «És com pujar al Dragon Khan»

  • Persones amb mobilitat reduïda demanen millores en trens, busos i estacions per evitar accidents i obstacles en l’accés

3
Es llegeix en minuts
Jordi Ribalaygue
Jordi Ribalaygue

Periodista

Especialista en Barcelona i àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Un grup de persones amb discapacitat s’ha manifestat aquest dissabte al vestíbul de l’estació de la Sagrera, a Barcelona, per alertar dels obstacles amb què asseguren que encara topen en el transport públic. La plataforma Accessibilitat Ciutat i Platges de Barcelona, convocant de la protesta, ha reclamat que els vagons del metro i de Rodalies, així com els autobusos de TMB, siguin «realment accessibles i inclusius» i que es prenguin mesures per garantir als passatgers amb problemes de mobilitat «viatjar sense accidents».

La concentració ha coincidit amb el dia internacional de les persones amb discapacitat, si bé els organitzadors expliquen que uns contratemps recents a la xarxa de transport públic de la ciutat els ha animat a evidenciar el malestar que senten. «Fa poques setmanes, un menor que va en cadira de rodes va caure anant amb la seva cuidadora a l’autobús. Es va fer rascades en una cama i un trenc. Cada dos per tres bolca gent a la rampa dels busos. Conec sis o set dones que els ha passat i han caigut d’esquena. L’última va ser una noia de Gràcia. TMB li va dir que, com que s’havia fet mal a la vorera, ells no en tenien cap responsabilitat», es queixa Àngel Urraca, membre de la plataforma.

Testifica que ell també s’ha trobat amb dificultats. «Voler pujar amb la cadira al bus és com pujar al Dragon Khan. La majoria de vegades, la plataforma de les parades està plena de gent i has de maniobrar per no trepitjar els peus a ningú amb les rodes de la cadira. Cada vegada costa més que s’apartin. Qui no va amb el mòbil, està allà distret. I quan el bus arrenca, encara no estàs ben col·locat. O encara estàs fent la maniobra per ocupar el teu lloc i és llavors quan ve una corba... És perillós», observa Urraca.

Els manifestants reclamen rampes més amples als autobusos de Barcelona, reduir la distància entre l’andana i els trens i que es corregeixin desnivells en algunes estacions per evitar situacions de risc. «Hi ha parades, com la de Fontana, on no agafo mai el metro, ja vaig tenir una vegada problemes amb la cadira. Molta gent es queda enganxada amb les rodes a l’intentar entrar al tren», assenyala Urraca. La protesta d’aquest dissabte també ha instat que les persones amb discapacitat tinguin prioritat als ascensors de les estacions i que es garanteixi que es respecten els espais reservats en vagons i busos.

Les mesures de TMB i Rodalies

Per la seva part, TMB i Rodalies assenyalen que fa anys que renoven les instal·lacions per procurar que es faciliti l’accés a persones amb mobilitat reduïda. TMB destaca que tota la flota d’autobusos –formada per 1.135 vehicles– està equipada amb rampes, plataforma baixa, terra antilliscant i zones reservades per transportar persones amb discapacitat. 

Notícies relacionades

Al metro, 153 de les 165 parades disposen d’ascensors de connexió entre el carrer, el vestíbul i les andanes. Quatre estacions estan en obres per ser adaptades i la resta es troba en tràmits per encarregar-se els treballs d’adequació. A part, s’han instal·lat rampes de metall a 53 estacions per anivellar l’accés als combois.

Per la seva banda, Renfe assenyala que el 81% dels trens de rodalies estan condicionats per a passatgers amb mobilitat reduïda. «Els que falten són els més antics, que està previst que se substitueixin», indica la companyia. De les 107 estacions de Rodalies de Barcelona i el seu entorn, 83 estan habilitades per facilitar l’accés de persones amb discapacitat.