Retard en el nou contracte
Barcelona acabarà el 2022 sense tots els camions de la neteja previstos
L’ajuntament rebaixa els seus pronòstics i calcula que continuaran faltant entorn de 165 vehicles nous per al servei a finals d’any
El retard en l’arribada de gairebé un terç dels nous camions de les escombraries i altres vehicles del contracte de la neteja a Barcelona trenca els pronòstics de l’ajuntament. La ciutat s’encamina a acabar el 2022 encara amb una gamma àmplia de maquinària sense subministrar. Els càlculs de l’ajuntament –més cauts que mesos enrere– prediuen que uns 60 vehicles arribaran abans de final d’any: una trentena seran per a Ciutat Vella, Eixample i Gràcia i una altra trentena, per a Sant Andreu i Sant Martí. Si és així, les dues zones de la ciutat seguiran desproveïdes d’uns 165 prototips, ja tots fora del terme per ser aportats.
El govern municipal va admetre al setembre les dificultats perquè els proveïdors proveïssin el servei, posat en marxa al març per reemplaçar la flota del contracte anterior. Ara fa dos mesos i mig, el regidor Eloi Badia va anticipar que bona part de l’enviament de maquinària pendent es desbloquejaria a primers d’octubre. No obstant, les dades que el consistori ha revelat arran d’una petició d’accés a informació pública d’EL PERIÓDICO proven que les xifres reals no s’ajusten als vaticinis municipals, quan ja s’han complert nou mesos que les novetats en el sistema de retirada de residus s’introduïssin en cinc districtes.
«En dues setmanes, estarem amb el 90% dels vehicles al centre de la ciutat i a un 70% a Sant Andreu i Sant Martí», va augurar Badia en la comissió d’ecologia i urbanisme de l’ajuntament del 20 de setembre. A mitjans d’octubre, l’ajuntament es reafirmava en l’auguri a preguntes d’aquest mitjà. Ara bé, els percentatges segueixen per sota del que es va anunciar.
«Situació sobrevinguda»
A data 15 de novembre, el sector adjudicat a FCC –que aglutina Ciutat Vella, Eixample i Gràcia– disposava de 361 vehicles, un 83,5% dels 432 prototips amb què s’ha de dotar. En el cas de Sant Andreu i Sant Martí, sota contracte d’Urbaser, es comptabilitzaven 125 vehicles a mitjans de novembre, un 44,8% dels 279 que s’han de proveir, menys de la meitat.
L’ajuntament al·lega que la demora que ha retingut fins ara a gairebé un terç de la flota de cinc districtes és fruit d’una «situació sobrevinguda mundial» de col·lapse en la distribució de mercaderies. Recalca que és una «causa externa» que no pot controlar i que l’obliga a modificar les previsions sobre la marxa. El consistori assenyala que els contractistes atribueixen les traves per assortir a temps la brigada de neteja de Barcelona al desproveïment de microxips i matèries primeres al mercat internacional, agreujat per les baixes laborals per la covid, la inflació desencadenada per la guerra a Ucraïna i contratemps en l’enviament de peces des de la Xina.
Final de termini
Dels 225 vehicles que faltaven per entregar al novembre als districtes que van implantar primer l’actual contracta, 142 havien infringit la condició de ser proporcionats abans del 4 de juny. És probable que la xifra dels prototips que vulnerin els terminis fixats pel contracte augmenti en els pròxims dies, ja que la pròrroga per rebre 83 models elèctrics o híbrids endollables finalitza aquest diumenge.
Per ara, l’ajuntament n’està suplint la carència amb 95 vehicles de l’anterior contracte. UGT adverteix que els models estan envellits i que han causat episodis de desbordaments i retards. L’ajuntament nega que siguin incidències generalitzades. A més, defensa que els prototips utilitzats que es continuen fent servir són equivalents als que han de venir i garanteixen que es respectin les freqüències planificades per recollir de rebutjos.
Sense sancions
Notícies relacionadesEl govern de l’alcaldessa Ada Colau ha acceptat per ara els motius que les contractistes han expressat per justificar que el calendari s’hagi incomplert. L’executiu ha descartat per ara imposar sancions. En l’oposició, el PP ha sol·licitat un informe per valorar si cal multar alguna suposada negligència.
Cas al marge és el dels districtes que es van incorporar al contracte vigent de neteja al setembre, en els quals el període per rebre els vehicles conclou el 12 de desembre, amb la possibilitat d’ampliar-lo sis mesos més. L’UGT afirma que és on ara més es nota la falta de models nous. Un lot del contracte agrupa Sarrià-Sant Gervasi, Les Corts i Sants-Montjuïc i un altre, Horta-Guinardó i Nou Barris. L’ajuntament indica que el retard es dona sobretot en els prototips elèctrics.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.