Reprimenda al Govern de Colau

Revés al porta a porta de Sant Andreu per intrusisme i violació de la intimitat

  • Protecció de Dades amonesta l’Ajuntament de Barcelona per tres infraccions, dues de les quals greus, en el desplegament del controvertit sistema de recollida d’escombraries

Revés al porta a porta de Sant Andreu per intrusisme i violació de la intimitat

LAURA GUERRERO

4
Es llegeix en minuts
Jordi Ribalaygue
Jordi Ribalaygue

Periodista

Especialista en Barcelona i àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

L’entrega de dades personals i l’obligació de dipositar residus en bosses translúcides o cubells al costat de l’entrada de les vivendes per la recollida porta a porta de Sant Andreu «implica un alt risc per als drets i llibertats de les persones usuàries del servei». És una de les dures conclusions a les quals arriben les dues amonestacions que l’Autoritat Catalana de Protecció de Dades ha dictat contra l’Ajuntament de Barcelona, al qual acusa de cometre tres infraccions de les normatives que preserven la intimitat a l’implantar la retirada individualitzada d’escombraries en una part del barri de Sant Andreu del Palomar. El mètode –instaurat des del 2021 i defensat pel sector dels comuns del govern municipal– ha sigut objecte de queixes veïnals, incloses les que el qualifiquen d’intrusiu, que han comportat rectificacions i han ajornat l’expansió a altres punts de la ciutat.  

Arran de la denúncia d’un particular, Protecció de Dades atribueix una infracció greu al consistori al no haver analitzat possibles perjudicis per als veïns abans de posar a prova el sistema. L’organisme de rang autonòmic recrimina que l’ajuntament va obviar comprovar si, en certs casos, el porta a porta envaïa l’àmbit privat dels que es van registrar per rebre les bosses i els cubells del servei, amb els qual es pretén incrementar el reciclatge. 

En un altre procediment iniciat per la queixa d’una entitat s’atribueix un incompliment molt greu per part del consistori a l’haver requerit que s’especifiqués la raó per utilitzar el servei de recollida de bolquers. La sol·licitud obligava els demandants a revelar detalls «vinculats en algun cas a dades relatives a la salut», constata Protecció de Dades. L’ajuntament destaca que va reemplaçar els formularis «en poc més d’un dia» després de posar-los a disposició. 

Al seu torn, s’imputa una vulneració lleu perquè tant l’imprès retirat com el que el va substituir no explicitaven que els inscrits tenen dret a cancel·lar el consentiment per processar les dades proporcionades. El govern local contesta que ja ho va corregir. Els apercebiments no impliquen sancions al consistori, si bé ressalta defectes en el porta a porta de Sant Andreu i insten a revisar presumptes vulneracions a la privacitat. L’ajuntament emfatitza que, «malgrat els requeriments, cap dada dels usuaris ha estat en risc».

Anàlisi a posteriori

Una de les resolucions de l’entitat ressalta que les dues avaluacions d’impacte de protecció de dades que l’Ajuntament de Barcelona va elaborar sobre el mètode de recollida d’escombraries a Sant Andreu van ser posteriors que es comencessin a tractar dades dels residents. Afegeix que en els estudis no «es van tenir en compte determinats riscos, com l’elaboració de perfils, l’accés als residus per terceres persones mentre estan en la via pública, l’ús de bosses semitransparents o el risc de reidentificació». L’executiu està redactant una avaluació més àmplia des que l’entitat li ha concedit un mes per reelaborar-la.

Les bosses i els cubells repartits a Sant Andreu per deixar les escombraries a peu de carrer contenen etiquetes i codis d’identificació mitjançant lectors digitals. L’ajuntament defensa que l’entrega de dades i la identificació és imprescindible per estendre bonificacions fiscals que incitin a reciclar més. L’executiu municipal va al·legar davant Protecció de Dades que la informació que va recopilar dels veïns no permet associar les escombraries a ciutadans amb nom i cognom, sinó a vivendes i negocis. Afirma que és improbable que una tercera persona descodifiqui els xips. 

L’ens ho rebat. Afirma que a l’utilitzar codis alfanumèrics sempre idèntics per a les diferents fraccions podria passar que persones alienes a la brigada de neteja desxifressin a qui pertanyen els residus. «És un risc present i que s’hauria d’avaluar», avisa. 

D’altra banda, observa que l’ajuntament «pot vincular la informació que recull amb la vivenda i, en conseqüència, amb les persones que l’ocupen». «Es poden establir les rutines, les preferències de les persones afectades en l’ús del servei (quin residu recicla amb més o menys facilitat, amb quina freqüència, etcètera) i informació sobre els hàbits de vida en funció dels residus generats», qüestiona. El govern municipal esgrimeix que no avalua aspectes personals en el porta a porta.

En vista d’estranys

L’òrgan també es mostra crític que les escombraries quedin a la vista d’estranys. Alerta que pot ser un focus d’informació «d’una especial sensibilitat», remarca, i desvelar «nombre de residents, hàbits, preferències i fins i tot possibles malalties» en un mateix domicili. Remarca que «la seva revelació podria tenir importants conseqüències per a l’esfera íntima» dels interessats.

Notícies relacionades

Protecció de Dades conclou que el consistori hauria d’haver valorat a temps les repercussions que eles escombraries quedin exposades a la vorera. Ho defineix com un «risc inherent» del porta a porta ja que apila els rebutjos al portal, de manera que «es pot arribar a determinar» a quina llar corresponen, especialment «en el cas de vivendes unifamiliars», indica. 

La segona reprimenda de la institució critica que el document per reclamar la recollida de bolquers a domicili forcés a concretar el perquè de la necessitat. S’havia de triar entre tres motius: conviure amb menors de tres anys, amb persones que utilitzin bolquers o amb pacients de malalties que necessiten de cures diàries i material d’un sol ús. Protecció de Dades conclou que eren «dades innecessàries» per prestar el servei. L’ens admet que el fullet només es va distribuir durant dos dies i que l’ajuntament va reparar l’error amb celeritat, tot i que afegeix que 71 veïns van omplir el controvertit formulari.