Nou model comercial

Una botiga de Gràcia fomenta l’intercanvi de roba entre clients per 5 euros al mes

  • Vestuari Compartit pretén fomentar un consum més responsable i sostenible i facilitar el canvi de vestuari amb la mínima inversió

A1-162409576.jpg

A1-162409576.jpg / RICARD CUGAT

3
Es llegeix en minuts
Patricia Castán
Patricia Castán

Periodista

ver +

Amb armaris plens a vessar i moltes vegades sense «res» que vingui de gust posar-se, el consumisme generalitzat alimenta compres que amb freqüència tendeixen més a l’acumulació que al relleu en moltes llars. En una ciutat com Barcelona, on cada metre quadrat de vivenda està cada vegada més cotitzat, no només hi ha risc de saturació de l’espai personal, sinó que es reprodueix un «model insostenible», opina Arnau Pla. Amb aquest objectiu de contribuir a un consum «més responsable», el jove emprenedor de 27 anys va impulsar fa uns mesos Vestuari Compartit, al cor de Gràcia. La seva botiga permet l’intercanvi de roba, tan freqüent com es vulgui, per una quota de subscripció de només 5 euros al mes.

L’elecció del territori no va ser casual. Després d’investigar el seu ‘target’, els estils de vida i els perfils segons les zones, va aixecar la persiana en el número 100 del carrer Verdi el 20 d’octubre, amb molta població jove i bastanta conscienciació sobre l’economia circular i la sostenibilitat.

Canvi de vestuari

El seu repte era oferir de forma permanent un tipus d’oferta que eventualment es realitza entre amics i veïns en llocs dels EUA i del Regne Unit, explica, i que també ofereix ocasionals punts d’intercanvi a Barcelona. Però Pla pretenia convertir-ho en un hàbit. «Volia oferir una alternativa real de vestuari sense haver d’acumular ni omplir armaris», relata aquest diari. S’emmarca dins de les noves tendències comercials a la capital catalana, com va informar divendres aquest diari.

Fins al moment, sense més difusió que el boca-orella, suma gairebé mig centenar de subscriptors/-es, majoria femenina de 20 a 30 anys, que han descobert com variar d’estilisme sense gairebé gastar i com a alternativa al ‘fast fashion’. Al seu establiment s’alineen centenars de peces (al principi va rebre donacions) que diàriament poden ser rellevades, segons la demanda. La cosa és fàcil. La primera vegada, et pot acostar a veure el gènere, triar les peces que t’interessen, reservar-les i portar les teves per canviar-les. Per exemple, agafar dues jaquetes i tres pantalons i canviar-los pel mateix tipus de peces que ja tens avorrides o que potser no et poses des de fa segles.

També pots acudir-hi directament amb la roba de la qual et vols desprendre i agafar l’equivalent a canvi perquè sempre es mantingui un estoc estable. Si en aquell moment no hi ha res que t’interessi, pots deixar les teves coses en dipòsit a l’espera que entri alguna cosa per la qual consideris que val la pena intercanviar. El canvi és permanent, no per dies, però si al cap de poc temps et canses de la peça, pots tornar per un nou canvi. La condició és que no estigui espatllada, trencada ni bruta.

El que més moviment registra fins ara són jaquetes, jerseis i pantalons. L’Arnau detalla que hi ha diferents talles i que registren tots els moviments per saber a poc a poc què té més ganxo i sortida. Si fa setmanes que una peça no es mou del penjador, acabarà com una donació a Roba Amiga.

Peces a triar des d’Instagram

Tot i que el creador de Vestuari Compartit confia que la seva idea creixi i arribi a ser un negoci sostenible en el temps, de moment obre només a les tardes (de 18 a 21 hores), en l’horari que li permet compatibilitzar la seva ocupació de funcionari. Una persona l’ajuda dos dies a la setmana i també amb els registres de roba, detalla, entre altres col·laboracions del seu entorn.

Notícies relacionades

La quota es mantindrà baixa durant una llarga temporada per introduir-se a poc a poc en el mercat i facilitar l’entrada de nous usuaris, mentre testeja l’activitat, assenyala aquest emprenedor amb formació en Economia i Psicologia. El seu objectiu és crear una estructura d’associació en els estatuts de la qual ja treballa.

A falta de web, de moment, la seva eina clau, és clar, són les xarxes socials. Des d’Instagram es poden veure les peces disponibles, reservar-les des de les ‘stories’ i trobar instruccions per subscriure-s’hi mitjançant la plataforma Patreon.