Reforma controvertida

Barcelona fa marxa enrere en la pacificació del trànsit en un carrer de Pedralbes

  • El descontentament veïnal força el districte de les Corts a desistir del pla per treure un carril de circulació

Barcelona fa marxa enrere en la pacificació del trànsit en un carrer de Pedralbes

RICARD CUGAT

3
Es llegeix en minuts
Jordi Ribalaygue
Jordi Ribalaygue

Periodista

Especialista en Barcelona i àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El descontentament veïnal ha donat el cop de gràcia a la pretensió de l’Ajuntament de Barcelona de suprimir el doble carril de circulació en un carrer del barri de Pedralbes, encaixonat entre la Diagonal i la Ronda de Dalt. La vintena de comunitats de propietaris del carrer Manuel Ballbé i més de 700 veïns van subscriure un manifest contrari al fet que la calçada es converteixi en unidireccional. Al·leguen que entorpiria l’accés a hospitals, comerços i altres serveis bàsics i que, lluny d’atenuar el trànsit, congestionaria la via amb els vehicles que es desviïn de la Diagonal per la pròxima ampliació del carril bici. Veient el rebuig aclaparador de la remodelació, el regidor de les Corts, Joan Ramon Riera, ha anunciat que el consistori recula del pla. 

«No ho farem. Continuaran el doble sentit i l’amplitud de les voreres», va proclamar el regidor en un consell de barri recent, en què va quedar patent el malestar dels habitants del carrer. En vista de les queixes que diversos veïns van manifestar en la reunió, Riera va afirmar que el projecte «no estava prou madur». La reforma, dissenyada pel districte de les Corts, inclou ampliar la vorera a costa de suprimir el carril que puja cap a la Ronda, la sortida natural dels veïns per desplaçar-se a la majoria de tasques. 

Riera es va comprometre en el consell de barri a no elevar la proposta a aprovació de «cap organisme executiu de l’ajuntament». De tota manera, encara no s’ha arxivat. Tot i que Riera va anticipar abans de Nadal que no tiraria endavant, el pla ha continuat en exposició pública fins aquesta mateixa setmana. El regidor no va deixar clar llavors es derogaria. Fonts municipals afirmen ara que la comissió de govern aprovarà «pròximament» la retirada del projecte. «Abans s’han d’esgotar els terminis de cada part del procés», afirmen.

L’Associació de Veïns de Zona Universitària ha presentat al·legacions els últims dies, a les quals totes les comunitats de propietaris de Manuel Ballbé s’han adherit. Els residents apressen que el projecte de reurbanització deixi de cursar-se «immediatament» i que s’arxivi «sense cap tràmit més». Adverteixen així que amb la paraula del regidor no en tenen prou.

Escepticisme veïnal

«La nostra experiència és que, es digui el que es digui, el projecte pot acabar sent aprovat», desconfia el president de l’Associació de Veïns de Zona Universitària, Josep Maria Guillumet. El col·lectiu veïnal es declara perplex perquè el pla no s’hagi revocat ja. «Una declaració no té res a veure amb el procediment administratiu. Hi ha d’haver un acord de l’òrgan que ha redactat el projecte que digui que queda aturat. En aquest sentit, la paraula d’un regidor no és res», diu Guillumet.  

«Dir que no es farà no significa res en realitat. Demanem que es retiri, perquè que no es faci ara no significa que es deixi de fer d’aquí a un any», recalca un dels veïns mobilitzats a Manuel Ballbé contra la pèrdua del doble carril. Els residents esgrimeixen un càlcul per justificar per què s’oposen a prescindir d’un carril de circulació: calculen que el recorregut amb vehicle fins a l’Hospital Sant Joan de Déu passaria de ser d’uns 500 metres –que es fan en tot just 2 minuts– a una distància més llarga, de gairebé 2 quilòmetres i 15 minuts de trajecte per a una urgència, que podria empitjorar en hora punta a més de 30 minuts.

Riera va explicar que l’interès de l’ajuntament per remodelar el carrer Manuel Ballbé no es deu a un problema de contaminació ni de trànsit. «El que ens preocupa és l’accessibilitat», va precisar. La via serpenteja per una costa pronunciada al llarg de 420 metres. El regidor va deduir que és probable que necessiti alguna millora per cenyir-se quan es conegui el codi d’accessibilitat que la Generalitat, pendent de concretar-se.

Accés tancat

Notícies relacionades

Una altra preocupació per als veïns és la imminent desaparició del lateral pel qual es pot accedir amb vehicle al carrer des de la Diagonal. Ben aviat, es convertirà en un carril exclusiu per a ciclistes. «Ens afecta perquè, quan tallin aquest tram, no se’ns permetrà pujar per aquí. El més preocupant és que tot el trànsit que vulgui travessar la Diagonal per anar, per exemple, al Palau de Congressos o a l’hotel Juan Carlos haurà de passar pel nostre carrer», alerta un veí. 

Riera va dir a finals de desembre que està «en estudi» com se suplirà el gir que, fins ara, feia entrada al carrer a través del lateral de la Diagonal. «Encara no estem en condicions d’informar com resoldrem aquests detalls», va reconèixer.