Regulació

Barcelona preveu que el casc sigui obligatori per als patinets elèctrics al maig

  • El govern d’Ada Colau inicia el procés de modificació de l’ordenança per adaptar la normativa al marc estatal sobre els vehicles de mobilitat personal

Barcelona preveu que el casc sigui obligatori per als patinets elèctrics al maig

FERRAN NADEU

3
Es llegeix en minuts
Toni Sust
Toni Sust

Periodista

ver +

Barcelona preveu que a partir de maig sigui obligatori portar casc per circular en patinet elèctric per la ciutat. L’ajuntament es disposa a modificar l’ordenança de circulació de vianants i vehicles, un procés que s’ha iniciat en la comissió de govern i que ara ha de passar per la comissió municipal i pel ple municipal. Serà el principal canvi per als usuaris, igual que la prohibició, a partir de febrer, que entrin al transport públic.

Si la modificació prospera, és a dir, si aconsegueix el suport necessari dels grups municipals, la previsió del consistori és que a finals d’abril, tot i que de fet probablement ja a principis de maig, els conductors de patinets elèctrics estiguin obligats a circular amb casc.

Una sola persona

La llei estatal preveu des del 2021 que el casc sigui obligatori per circular amb vehicles de mobilitat personal (VMP), però precisa que aquesta norma s’ha de reglamentar. La modificació de l’ordenança per part de l’Ajuntament de Barcelona suposa fixar aquest reglament.

És a dir, a partir de maig, els conductors de patinets elèctrics podran ser multats si no porten casc. Aquesta serà la principal diferència respecte a la situació actual, però no l’única. La modificació de l’ordenança preveu diversos canvis significatius o, més ben dit, oficialitzar mesures que, de fet, ja estan vigents. Per exemple: els VMP no poden circular per les voreres ni transportar dues persones.

Reglament

Perquè, igual que en el cas de l’obligatorietat del casc, la llei estatal ja indica que els VMP, els patinets elèctrics, no poden circular per les voreres excepte en casos molt concrets, igual que les bicicletes, i que no poden portar més d’una persona. Però existeix un matís entre aquests casos. Com que la norma estatal detalla, en el cas del casc, que és necessari reglamentar aquesta obligatorietat però no es detalla en el cas de circulació per les voreres i en l’ús unipersonal, per a aquests dos últims casos ja s’estan imposant multes a la capital catalana.

Pel que fa a les voreres, hi poden circular menors de 12 anys i els seus acompanyants. La segona excepció és la de trams senyalitzats a les voreres, com alguns carril bici que encara hi ha pintats.

Primavera

En el cas del casc, les primeres sancions econòmiques arribaran a partir de maig. Tècnicament, si hi ha consens polític, l’obligatorietat s’aprovarà a finals d’abril en un ple municipal, un mes abans de les eleccions municipals del 28 de maig. Però se suposa que la norma es publicarà uns dies després, de manera que el maig serà el punt de partida d’una ciutat en la qual ja no es vegi patinadors amb casc.

A més del del casc, de les voreres i de l’ús unipersonal, hi ha altres canvis concrets en l’ordenança. Els patinets elèctrics han de disposar d’un sistema d’il·luminació al davant i al darrere, inclòs un llum de fre a la part posterior i un avisador acústic.

Menors, alcohol i aparcament

Una altra particularitat que arribarà amb la normativa barcelonina és que els menors que hagin consumit alcohol no podran portar ni bicicleta ni VMP: la taxa permesa és zero. En casos d’aglomeració, els usuaris de VMP i bicis hauran de baixar del vehicle. Si no hi ha aglomeració, tant les bicis com els VMP poden anar fins a 20 quilòmetres per hora per carrers de vianants, carrers sense voreres i amb plataforma única si no existeix una prohibició expressa.

Notícies relacionades

L’ordenança registrarà la norma que els VMP només puguin aparcar als espais previstos per a aquesta finalitat, però és la mesura menys aclarida de tota la regulació. D’entrada, ja se sap que en principi hauran d’estacionar-se en llocs determinats, que hauran de lligar-se i que podran ser retirats si incompleixen les normes.

«Avui fem un pas més en l’ordenació de la ciutat. Volem que la mobilitat sigui ordenada i més segura per als més vulnerables per millorar la convivència, tenint en compte el creixement del nombre de patinets a la ciutat», ha afirmat la tinenta d’alcalde de Mobilitat, Laia Bonet.