El futur de la mobilitat
Free Now i les empreses d’intermediació de taxis: ¿una oportunitat o un ‘tsunami’?
Les associacions de taxistes demanen tallar les ales a la plataforma d’intermediació abans que es generi un «monopoli» que els converteixi en «esclaus»
L’empresa assegura que opera dins de la legalitat que marquen les tarifes vigents i que és clau per a la supervivència del sector
El taxi navega en un constant triangle de les Bermudes del qual sembla que no sortirà mai. El gremi va passar de barallar-se amb les motos que envaïen el seu carril a fer front a nous models de negoci disposats a trencar el blindatge d’un sector que gairebé no canviat en l’últim mig segle. Si fa gairebé nou anys, l’abril del 2014, era l’arribada d’Uber a Barcelona, i la irrupció corresponent dels VTC, ara l’enemic l’intueixen al seu propi menjador, en forma de plataformes d’intermediació que recorren a la tarifa 3, la que permet oferir al viatger una factura tancada que es basa en els quilòmetres recorreguts i els complements que corresponguin. Segons els taxistes, firmes com Free Now fan trampes amb el càlcul i afegeixen plusos il·legals, acusació que l’empresa nega. Però és igual, perquè el que temen els taxistes és que s’acabi generant un monopoli, cosa que, a llarg termini, podria significar, adverteixen, control de preus, horaris i condicions de servei.
Avui dia hi ha donades d’alta 20 companyies de mediació a l’Institut Metropolità del Taxi (Imet). Un portaveu d’aquest organisme assegura que han sol·licitat a cada plataforma el nombre de taxistes amb què treballen per poder radiografiar l’assumpte. Les associacions del sector calculen que prop del 35% de la flota està afiliada a alguna d’aquestes empreses, sobretot a Free Now, que podria disposar d’entre 2.000 i 3.000 xòfers només a Barcelona. Una xifra que la companyia no confirma «per política d’empresa».
Curterministes
Resulta inevitable, si són tan nocives, preguntar-se per què hi ha tants companys que s’uneixen al que, teòricament, és el seu enemic. No hi ha una resposta única. És, segurament, una suma de molts factors. El primer, la falta de perspectiva, el curt termini. El segon, l’atracció d’aliar-se amb un nom important que disposa d’una bona cartera de clients, amb una aplicació que molts turistes tenen descarregada al telèfon mòbil. El tercer, perquè les mateixes associacions del gremi tenen la seva pròpia companyia d’intermediació. I el quart, la pura supervivència.
La majoria d’empreses cobren al taxista una quota mensual d’entre 180 i 250 euros. Free Now, en canvi, treu un percentatge de cada trajecte que fa el xòfer, una pràctica que es repeteix als 10 països europeus on opera. En el cas d’Espanya, un 12,5% més IVA, confirma a aquest diari Isabel García Frontera, directora general de Free Now Espanya.
Luis Berbel, president del Sindicat del Taxi de Catalunya, tem que a la llarga, si continua creixent la seva presència al gremi, acabin reclamant el 25%. «Podem acabar convertits en esclaus d’aquestes plataformes», pronostica. Per això les associacions han reclamat al Departament de Territori que limiti el nombre de cotxes amb què pot operar una sola plataforma. A la seva carta als Reis d’Orient sol·liciten que no siguin més del 15% del total. Serien alguna cosa més de 2.000 llicències.
Plus per demanda alta
Des del 2021, Free Now aplica als seus clients un «càrrec de servei per l’ús de la plataforma». Ho fa tant a Barcelona com a la resta de ciutats on opera. L’Imet va enviar un requeriment a la companyia l’agost del 2022 per recordar-li quines són les tarifes vigents, que són les que marquen el límit legal sobre el qual es pot i no es pot cobrar als viatgers, i per instar-la a suprimir aquest pagament extraordinari.
La directora general de la companyia afirma que no es tracta de cap intervenció en la tarifa i que, en qualsevol cas, és el cost per un «servei d’intermediació tecnològica». És a dir, que es tracta de la relació entre l’usuari i l’‘app’ al marge del servei que presta el taxista. Han presentat un contenciós administratiu i per ara han deixat de cobrar aquest plus. Els jutjats hauran de deliberar fins a quin punt es pot desvincular una cosa de l’altra.
Sobre la relació amb el sector, García Frontera assenyala que en els últims anys la companyia «ha tingut creixements de dos i tres dígits a la ciutat, tant en taxistes associat com en passatgers i trajectes fets». «Això demostra –prossegueix– que, malgrat les pressions contra la nostra plataforma, la majoria dels taxistes consideren Free Now com una eina ja necessària en el seu dia a dia».
Les associacions del taxi, per la seva banda, estan en plena negociació amb Territori per tractar de tallar les ales a qualsevol plataforma que, com diuen ells, pretengui ‘uberitzar’ el col·lectiu. Pot dir-se que la cosa va pel bon camí, ja que els taxistes van anul·lar els quatre dies d’aturada que tenien previst fer a finals de mes, coincidint amb la fira ISE, la més gran del planeta en matèria audiovisual. El 18 de gener, el Govern va anunciar un paquet de mesures per mirar de temperar els ànims: més sancions per als que no compleixin la tarifa i un nou decret per regular les empreses de mediació. Ho va dir, tanmateix, el mateix dia en què la conselleria va confessar que Barcelona manté actives més de 1.000 llicències de VTC que es donaven per extingides el 31 de desembre. Gasolina a la foguera del taxi.
Hola, Mobile
Notícies relacionadesAra el gremi, com cada any, ha posat el focus sobre el Mobile World Congress (finals de gener). S’obre un mes de negociacions que dependran, en part, del que passi al Parlament amb els pressupostos de la Generalitat per a aquest 2023. Segons Tito Álvarez, portaveu d’Élite Taxi, Territori els ha promès incloure a la llei d’acompanyament als pressupostos la prohibició de descomptes abusius i suplements, cosa que blindaria encara més unes tarifes ja per si mateixes encotillades per l’Imet, ens que depèn de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB). Això obriria la porta a noves sancions, en aquest cas, per part del Govern. Els taxistes asseguren que Territori també els ha promès impulsar la figura de l’operador de taxi associat a aquestes plataformes. D’aquesta manera, necessitarien un permís exprés del departament i haurien de tributar i tenir seu social aquí.
Mentre tot això té lloc, l’aplicació pública per sol·licitar un taxi, coneguda com a Picmi, continua sense ser majoritària, i els VTC mantenen el seu estira-i-arronsa legal contra els decrets que guillotinen la seva activitat a Catalunya. La patronal de les llicències de lloguer de vehicles amb conductor, de fet, ha convocat aturades i marxes lentes per als dies 6, 7 i 8 de febrer. És el que té la lluita del taxi, que, quan es tanca una porta, s’obre una finestra.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.