Barcelonejant

Cues d’hora i mitja a Barcelona per una hamburguesa del youtuber Esttik

Nova destinació de pelegrinatge gastro: Smash Hiro. Les ‘smash burgers’ te les prepara un youtuber amb 4,45 milions de subscriptors. Diverses parelles ja li han demanat tota la carta de cop

6
Es llegeix en minuts
Ana Sánchez
Ana Sánchez

Periodista

ver +

Aquí es fa cua amb el mateix esperit de resignació que quan t’enganxen en una conga. És una hamburgueseria, però té pals amb cadenes per delimitar la fila d’espera, com a les discoteques. És divendres, encara no ha obert i hi ha una trentena de persones a la porta més carregades de paciència que Cupido veient ‘La isla de las tentaciones’. Avui ha vingut un noi de Sevilla i una parella de Huelva. «El cap de setmana ja hi ha gent a les 12», assegura l’Abi controlant l’entrada. «L’última vegada vaig esperar hora i mitja», diu sense esbufegar l’Anaïs, una reincident. Diverses parelles ja els han demanat de cop tota la carta.

Smash Hiro(Floridablanca, 148). És la nova destinació de pelegrinatge gastro. Abans d’obrir, ja havia passat per aquí la flor i nata de Youtube: des de byViruZz(5,71 milions de subscriptors) fins a JDalmau (1 M). Els amics de l’amo. Van acudir en massa a la inauguració 600 persones amb el mòbil traient fum. Tres setmanes després, encara hi ha cues diàriament. I això que ja fan gairebé una hamburguesa per minut. Els dissabtes circulen per les seves taules uns 600 clients, calculen; 300, entre setmana. El local té un aforament de 40 persones, sense comptar la terrassa. Hi ha més vídeos menjant a càmera lenta en aquesta hamburgueseria que mems de la cobra del PP a Villacís.

Dos joves d’uns vint anys col·loquen la mà en pla visera a la vidriera amb ànsia de fan. «A veure si hi ha l’Esttik». Es refereixen a l’amo, el youtuber malagueny que mou masses fent reptes de menjar: té 4,45 milions de subscriptors. Sí, allà és, a la cuina. Fa dos anys ni s’ho hauria imaginat, confessa ell. Ara prepara hamburgueses amb l’agilitat de Chicote.

Són les que es porten ara: les ‘smash burgers’. Traducció literal: ‘burgers’ aixafades. «M’hi vaig obsessionar», confessa l’Esttik. «De somiar-hi –jura–, d’estar tot el dia veient vídeos, visitant llocs, tastant, cuinant i cuinant». En deu haver tastat 200 l’últim any, calcula. Això són més de quatre per setmana. ¿La seva recomanació a Barcelona a part de les seves? «Smash House Burger».

Al seu DNI hi posa Josué Montero. 28 anys. Fa tres que se’n va anar a viure a Andorra com bona part dels youtubers. Fa cinc que va deixar la seva feina: era l’encarregat d’un McDonalds a Màlaga. «Un gran poder –resumeix ara a Instagram a l'estil Spiderman– comporta una gran responsabilitat». ¿El seu poder? «El poder arribar a moltíssima gent –es posa seriós–. Els influencers, youtubers, ‘streamers’ de vegades no en som conscients. Has de tenir una gran responsabilitat sempre –recalca–, perquè si dius qualsevol bogeria, aquesta bogeria arribarà a moltíssimes persones».  

Només de veure els seus vídeos et venen ganes de prendre cinc Almax. L’Esttik és ‘eater pro’. Menjador professional. Això significa que és capaç de menjar hamburgueses de cinc quilos, pizzes de set, tortells per a 30 persones i tot el menjar de la seva àvia de cop. Té dos records Guinness: per devorar nou ‘hot dogs’ en tres minuts i 343 grams de ‘nuggets’ en menys d’un. «A veure si aquest any en puc aconseguir un altre», avança. El gravaran en un mexicà de Barcelona: La Adelita. Ha d’endrapar un burrito de 400 grams en menys de 34 segons. «Sense aigua i sense res». 

Ningú diria al veure’l que té el davallant de Homer Simpson. La pregunta que més li repeteixen: ¿com aconsegueix no engreixar-se? «Això és constància, rutina i tenir un coneixement propi del cos –respon–. Sempre ho dic: no faig una cosa sana –admet–, però sí que ho intento adaptar per poder fer-ho fins que em deixi d’agradar». ¿Però què li agrada? «Quan vaig a un local i hi ha un repte i no em coneixen –s’emociona–. M’agrada la reacció que tenen. Sobretot en els viatges dels EUA. Es quedaven al·lucinant: ‘¿Però com és possible que es mengi això?’». 

¿El més increïble que ha menjat? «Un repte a Mèxic –recorda–. Em van fer un ramen gegant que ningú mai s’havia pogut acabar: cinc quilos de ramen calent i una mica picant». Se’l va acabar. «No sé encara com em va entrar –riu–, però sí que estava bo».  

A hores d’ara, l’Esttik ha tret una marca de samarretes, ha publicat un còmic (ben aviat arriba el segon) i deu acumular a casa un centenar de consoles dels anys 80 i 90 (s’intueix amb la decoració retro de l’hamburgueseria). ¿El seu somni? «Que no sigui només l’hamburgueseria d’un youtuber –diu–. I obrir-ne una a Màlaga. Així podria anar-hi la meva família». Ben aviat començarà a proposar reptes puntuals a la seva hamburgueseria. «No serà un repte de moltíssima quantitat –avança–. Vull que sigui possible per a la gent».    

Els clients de la porta aguanten el tràngol millor que Clara Chía. Fa anys que fer cua a Barcelona va passar a ser un estat d’ànim: tant si vols entrar a la millor cocteleria del món, Paradiso, com si reses per asseure’t en una terrassa de Gràcia al sol. A la ja llegendària de Ramen-ya Hiro (Girona, 164), hi ha qui fa la cerveseta a la cua. «És una fila social», han arribat a justificar alguns acòlits. «És una manifestació gastronòmica en meitat del carrer –comparen d’altres–. Aquí en comptes de reivindicar la pau mundial, reivindiquem que volem ramen».  

«Si hagués obert a València, també hi hauria anat», diu salivant a la porta de Smash Hiro el Santi, de 19 anys. «Jo vinc des de Sevilla», treu pit el Joselito, també de 19. I t’enumera d’una tirada tots els cotxes que ha tingut l’Esttik. «Està emocionat», justifiquen els amics. La majoria de clients –tant de 20 com de 50– parlen amb devoció fan. «És un avantatge entre cometes que tinc –assenteix l’Esttik–. Però jo vull que vinguin per mi i després tornin pel producte».  

Tant et trobes el youtuber preparant hamburgueses que fent-se fotos amb clients, fins i tot ha arribat a plasmar autògrafs a les capses de les ‘burgers’. «Ara estic intentant desenganxar-me més de la cuina per conversar amb la gent». 

La Ibet ha vingut des de Tarragona. El Jairo i la Laura, de Huelva. La Marina i l’Iván repeteixen, i això que la primera vegada van esperar una hora de cua. Que sí, que val la pena, diuen amb insistència d’addictes davant la teva cara d’incredulitat. I et recomanen que deixis espai per als pastissos de formatge. Estan bons, sí, els donaràs la raó. Són de La Fundente, et xiva l’Esttik.

Notícies relacionades

Després de mitja hora de cua, obres la capsa de l’hamburguesa com si fos paper de regal. És com menjar a ‘Gran hermano’: els que esperen et miren fer queixalades des de la vidriera. Menges i graves a parts iguals. És bona, sí, i contundent. Te’n menges una per dinar i gairebé no sopes. «Potser –et somriu l’Esttik amb mirada planyívola– el repte et quedarà una mica gran».   

«És el segon youtuber que venim a veure», expliquen al costat dos quarantins, l’Óscar i la Inma, ja acabant-se les ‘smash burgers’. Hi ha un altre xef viral a Sants: «El senyor de les pizzes», li diuen. El pizzer més famós de Youtube: Pino Prestanizzi té més d’un milió de seguidors. Se’l pot agafar in fraganti a La Briciola (Olzinelles,19). L’Esttik també hi ha anat, clar: es va menjar vuit pizzes en 35 minuts. I va demanar de postres un tiramisú.

Temes:

Barcelonejant