Urbanisme

La fiscalia arxiva la investigació sobre les superilles de l’Eixample

El ministeri públic considera que no s’ha comès cap delicte i que no feia falta la modificació del Pla general metropolità 

La fiscalia arxiva la investigació sobre les superilles de l’Eixample

Ricard Cugat

3
Es llegeix en minuts
J. G. Albalat
J. G. Albalat

Redactor

Especialista en judicials

Ubicada/t a Barcelona

ver +

La Fiscalia de Barcelona ha arxivat les diligències d’investigació obertes sobre les superilles o eixos verds de l’Eixample arran de la denúncia presentada per la plataforma Salvem Barcelona per un possible delicte contra l’ordenació del territori, a la qual posteriorment es va afegir una altra de l’arquitecte i càrrec en Urbanisme a l’Ajuntament de Barcelona en l’època de Pasqual Maragall, Josep Antoni Acebillo. Salvem Barcelona va requerir al ministeri públic que parés cautelarment l’inici de les obres als carrers de Consell de Cent, Borrell, Rocafort, Enric Granados i Girona. Els impulsors de la demanda d’Acebillo estan estudiant ara presentar una demanda o una querella. La decisió de la fiscalia és un reconeixement a aquest projecte urbanístic estrella de l’alcaldessa Ada Colau.

El fiscal de Medi Ambient, Antoni Pelegrín, que ha investigat l’assumpte, considera que no existien «prou elements» per considerar-se que s’hagi comès un delicte contra l’ordenació del territori, com s’al·legava no només en aquesta denúncia, sinó també en altra de l’arquitecte i exdirector de Projectes Urbans de l’Ajuntament de Barcelona, Josep Antoni Acebillo, en l’època de Pasqual Maragall, representat per Frances Jufresa, que va afegir-hi el delicte de malversació de fons públics per la despesa que suposen les obres.

Segons la fiscalia, per a la realització d’una ordenació d’aquest espai públic, en la forma establerta per aquests eixos, no és necessària prèviament la modificació del Pla General Metropolità (PGM), com s’exposava a les denúncies. Aquest argument, destaca el decret d’arxiu al qual ha tingut accés EL PERIÓDICO, està avalat per un informe tècnic de la Direcció General d’Ordenació del Territori i Urbanisme de la Generalitat. Aquest dictamen exposa que no és necessària la modificació del PGM per realitzar la reforma els carrers afectats «sempre que es garanteixi el manteniment de la seva funció com a vies de la xarxa local» i quan no es modifiqui la seva «funcionalitat».

La fiscalia afirma que «no es pot concloure, amb la rotunditat i el rigor necessari en l’àmbit penal», que els projectes d’obres per implementar els eixos verds a l’Eixample «necessitaven necessàriament abans de la seva aprovació una modificació prèvia del PGM». El decret d’arxiu afegeix que tampoc «es pot afirmar que les alteracions previstes» en aquesta remodelació urbanística «suposin una directa contravenció» d’aquest pla general, atenent que afecten la concreció de l’ús de l’espai públic de determinats carrers que es mantenen com a tals, ja que l’únic que es fa és restringir-hi l’accés de vehicles. Al seu entendre, no s’aprecia en aquesta actuació municipal una «manifesta, clara, contundent i indiscutible contravenció de la normativa urbanística».

Reformes amb efectes importants

La plataforma Salvem Brarcelona entenia, en canvi, que el projecte s’havia iniciat sense fer la necessària modificació del Pla general, ja que, segons la seva opinió, les reformes són de gran importància, amb efectes molt importants sobre la mobilitat, el comerç i l’activitat residencial en l’àmbit metropolità.

Notícies relacionades

Els denunciants, encapçalats per l’advocat i economista Jacint Soler Padró i l’economista Francesc Granell, afirmen que la modificació de l’estructura viària del carrer és una «actuació arbitrària de l’administració» que afectarà els veïns de l’Eixample, la ciutat i la resta de l’àrea metropolitana. Per Salvem Barcelona, el projecte té intenció ideològica, vulnera l’interès general i se salta la jerarquia normativa. Soler Padró creu que, si es vol fer una reforma d’aquesta envergadura, s’ha de modificar el PGM per no «pertorbar els equilibris» de l’àrea metropolitana. Les superilles són una de les grans apostes de l’equip de l’alcaldessa Ada Colau per lluitar contra la contaminació i el trànsit de vehicles privats per aquest barri de la ciutat.

En la primera fase, els treballs es van efectuar al costat mar del carrer del Consell de Cent, i al costat Llobregat de Rocafort, Comte Borrell i Girona. En aquesta segona fase, iniciada al gener, s’ha començat a invertir l’àmbit de les obres a cada via per ocupar l’altre costat de la calçada, un canvi que va durar tot el mes de gener.