Nous usos a la muntanya

Temor per la tempesta perfecta a Montjuïc: partit del Barça, fira i concert al Sant Jordi

  • El desembarcament del FC Barcelona a la muntanya obligarà a adaptar l’entorn, on poden arribar a coincidir un partit, un congrés i un esdeveniment musical multitudinari

  • Ajuntament, veïns i club es conjuren per anar aplicant canvis «partit a partit» amb l’esperança que els aficionats culers optin pel transport públic

Temor per la tempesta perfecta a Montjuïc: partit del Barça, fira i concert al Sant Jordi

Manu Mitru

5
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El futbol és una metàfora que serveix per a tot. També per explicar la pujada del Barça a Montjuïc, una situació que, segons coincideixen tots els implicats, s’haurà d’analitzar «partit a partit». Ajuntament i club han establert les bases sobre la mobilitat, el manteniment, la neteja i la seguretat tant de l’Estadi Olímpic com sobretot de l’entorn, comels barris de Poble-sec, la Font de la Guatlla i la Marina del Port. Però hi ha elements que escapen a aquesta planificació, com la possibilitat que es produeixi una tempesta perfecta amb la coincidència d’una fira a la plaça d’Espanya, un partit de Lliga o de Champions i un concert multitudinari al Sant Jordi. La ciutat no confirmarà aquesta possibilitat fins que la Federació Espanyola de Futbol faci públic el calendari de la temporada 2023-2024, que hauria d’arribar a finals de juny.

Vagi per davant que l’equip de Xavi Hernández no s’instal·larà en un erm urbà. En un any sense sobresalts, l’Anella Olímpica, gestionada per l’empresa pública BSM, està ocupada una mitjana de 325 dies a l’any. Per al 2023 estan planificats uns 160 actes, sobretot musicals, esportius i socials. En total, prop d’1,5 milions de visitants. La novetat, amb el Barça, és la xifra d’éssers humans que pujaran alhora al petit pulmó barceloní. Tot i que es va parlar de 60.000 persones, consistori i club han convingut que, per la morfologia del coliseu, acabaran sent 47.000 persones com a límit, moltes més de les gairebé 18.000 que, per exemple, poden omplir el Sant Jordi.

Calendari a la vista

Sense tenir el detall del calendari de la Lliga, ja hi ha algunes dates que s’han de marcar en vermell. Aquest any hi ha concerts confirmats en dissabte d’Hombres G (30 de setembre), Miguel Ríos (28 d’octubre), La Pegatina (4 de novembre), Pablo Alborán (18 de novembre) i Raphael (2 de desembre). Mentre que l’espectacle Disney on Ice ja està planificat entre el 15 i el 18 de febrer del 2024. En dimecres, possible dia de competició europea, Madonna celebra els seus 40 anys sobre l’escenari l’1 de novembre, Blink actua el 4 d’octubre i Sabina puja a Montjuïc el 27 de setembre. Els diumenges, per ara, sense problema de coincidència.

Quant a les fires que se celebren al recinte de l’avinguda de la Reina Maria Cristina, el calendari és ric i variat. Destaquen el Congrés Nacional d’Oncologia (19-22 de setembre), el Saló de l’Ocupació (4-5 d’octubre), el Gastronomia Fòrum Barcelona (6-8 de novembre) i el saló de vehicles seminous Ocasió (del 24 de novembre al 3 de desembre). No es preveu que cap d’ells talli Maria Cristina, així que el pas de vehicles per aquest punt estaria garantit durant els esdeveniments firals.

El dispositiu pactat entre el FC Barcelona i ajuntament no pot preveure puntes extraordinàries de visitants a la muntanya, però sí que té més o menys calculat tot el que requereix el flux d’assistents a l’Estadi Olímpic els dies de partit. El reforç de seguretat, 118 agents extra de la Guàrdia Urbana, els assumirà el Barça, com també la neteja (15.800 euros per partit), però tot el que té a veure amb la mobilitat es reparteix entre les dues institucions, de manera que el club abonarà 3,3 milions d’euros i la ciutat posarà de la seva butxaca 2,6 milions més. En total, 5,9 milions destinats a alleugerir les anades i vingudes al camp, però també a alterar el menys possible la vida i les rutines dels veïns dels pendents de Montjuïc.

Tremend el Mobile

Pel carrer Alts Forns es passeja la Marga, filla d’un treballador de la Seat. Diu que quan va pujar l’Espanyol (12 anys, fins a 2009) no van notar gaires problemes. «Jo crec que pot anar bé als bars i restaurants i també penso que pujaran més per l’altre costat. No serà pitjor que aquests dies amb el congrés dels mòbils», resumeix. Pel carrer de la Mecànica transita José Antonio, un home ja jubilat però que de tant en tant realitza alguna tasca del seu ofici, la mecànica. No veu gaire problema perquè vingui el Barça. L’únic que li fa respecte, diu, és que hi pugui haver baralles amb algunes aficions, sobretot «amb partits europeus que puguin portar al barri alemanys o anglesos borratxos».

L’apreciació de José Antonio obre un debat inquietant sobre el viatge del Barça a Montjuïc, perquè poc o gens tenen a veure els carrers de les Corts amb la porositat de la muntanya, tan plena de racons, de jardins, de situacions poc previsibles. Està previst il·luminar més i millor els itineraris a peu, però serà impossible controlar tots els racons d’aquestes 450 hectàrees, per molt que es limiti l’accés amb cotxe i moto i s’aposti pel transport públic. Aplica allò del «partit a partit», una expressió que també fan seva les associacions veïns, com la del Poble-sec, amb Sergi Gázquez al front, que admet que encara és aviat per saber si la situació generarà més oportunitats que problemes, o viceversa.

Les mesures

Notícies relacionades

Les restriccions de l’ús del cotxe i la moto són una mica confuses, ja que mentre que el conveni entre la ciutat i el club contempla, per exemple, 4.500 places més per a motocicletes i el lloguer del Sot del Migdia per convertir-lo en aparcament de cotxes, el Pla del Parc de Montjuïc 2019-2029 aprovat per l’ajuntament diu el següent: «La regulació de la mobilitat a la muntanya estarà encarada a reduir la circulació del vehicle privat i el nombre de places d’aparcament». És cert que es regularà l’entrada de cotxes, com es fa a l’entorn del Camp Nou, però sembla que hi haurà cert marge de maniobra, perquè no és el mateix mantenir a peu la cota a les Corts que pujar a l’Estadi Olímpic. Per als conductors, el consistori ha planejat instal·lar vuit cartells dinàmics (240.000 euros, a càrrec del FC Barcelona) en tots els accessos. S’utilitzaran per informar de la situació dels aparcaments.

Per als que hi vagin a peu s’espera la renovació de totes les escales mecàniques situades davant el Palau Nacional el 2024. Més val que sigui així, perquè és molt habitual que hi hagi algun tram espatllat. I no és el mateix mobilitzar un grup de 25 turistes que una massa de 5.000 seguidors del Besiktas turc. S’espera que els busos llançadora des d’Espanya, el reforç de les línies regulars de TMB (metro i superfície) i el funicular i la millora en marquesines, amb un cost pròxim al milió d’euros que assumirà el Barça, ajudin a suavitzar la situació. Amb la mobilitat ja se sap, no hi ha enemic petit.