Incivisme recurrent

Les motos envaeixen el carril bici del carrer Tuset de Barcelona: «És un perill públic»

Ciclistes es queixen de l’ús temerari d’aquest espai com a drecera a la Diagonal, mentre que motoristes critiquen la pèrdua de calçades a Barcelona

Les motos envaeixen el carril bici del carrer Tuset de Barcelona: «És un perill públic»

Jordi Cotrina

4
Es llegeix en minuts
Xavier Sánchez

El carrer Tuset, conegut pels seus locals nocturns i restaurants, escenifica un problema arrelat a Barcelona: l’ús incívic de carrils bici. En aquesta ocasió, els ciclistes reclamen respecte pel seu espai reservat en especial als motoristes que sovint l’envaeixen. Conductors despistats o incívics utilitzen Tuset com a drecera entre Travessera de Gràcia i Diagonal, i s’eviten fer una volta pels carrers pròxims. Dues jornades diferents de crònica periodística en aquest carrer permeten acreditar que es tracta d’una pràctica recurrent.

El cert és que, tot just arribar a Tuset, es fa evident la temptadora proximitat entre els espais per a motos i bicis. Al llarg de tot el carrer, cohabiten el carril bici amb doble sentit de circulació i, en paral·lel, una filera de motos aparcades en bateria. Els motoristes més descarats utilitzen a favor seu aquesta proximitat i, per evitar haver de pujar fins a Travessera de Gràcia i baixar per Balmes, utilitzen el carril bici de Tuset per arribar ràpidament al final del carrer i enllaçar amb la Diagonal, tot i que sigui contra direcció.

El segon perfil habitual d’infractor és el del repartidor que es desplaça amb motocicleta i l’usuari de motos elèctriques de lloguer per minuts. En els dos casos el temps apressa i es valen del carril bici per arribar més ràpid al seu destí. Aquesta temerària ruta ha indignat molts ciclistes, que veuen amb sorpresa i enuig la cronificació d’aquest incivisme. Han exposat a les xarxes socials el cas i acusen de permissivitat la policia local.

«Perill públic»

Per complicar més encara aquesta difícil cohabitació, en un tram de la zona reservada per a aparcament de motos es troba una parada Bicing. Una coincidència que tensa encara més la convivència entre els dos mitjans de transport perquè multiplica les topades.

Alguns clients habituals del servei Bicing protesten de manera enèrgica davant la invasió del carril bici. Per exemple al Mario, veí de Tres Torres que sempre es mou amb bicicleta per la ciutat, li sembla «un perill públic». «A aquesta gent han de posar-los una bona multa perquè se n’adonin que estan jugant amb la vida dels altres», afirma. Afirma que és testimoni habitual de desenes de motoristes baixant cap a Diagonal pel carril específic per a bicis. «Si s'està demanant als ciclistes que tinguin més respecte pels senyals de trànsit, també s’hauria de tenir el mateix respecte per a l’ús de la via ciclista», protesta la María, una altra usuària habitual del Bicing a la zona.

Però no tot és queixa i indignació. El Rubén, resident al carrer Tuset, entén els motoristes que utilitzen de manera il·legal la via ciclista: «El carrer Tuset és complicat, ja que és de direcció única i hi ha algunes motos que volen baixar el carrer perquè volen aparcar sense fer tota la volta». «A mi no em molesta gaire», admet, abans de pujar en una de les bicis del servei municipal. Just quan el Rubén estava a punt de desfilar cap a Diagonal, una moto apareix pel carril bici, també direcció Diagonal, cosa que provoca les rialles del Rubén, que matisa que no li molesta mentre no facin mal a ningú.

«Menys carrils bici»

L’Alex arriba a la feina amb moto. És membre de l’equip de seguretat en un dels locals nocturns del carrer Tuset. Diàriament veu com algunes motos cometen la infracció de baixar el carrer pel carril bici. «La majoria són repartidors», afirma, intentant treure ferro a l’assumpte. Tot seguit, carrega contra els ciclistes i la parada del Bicing. Dels primers, critica que no respecten el pas de vianants, generant discussions i bronques amb alguns dels clients del local nocturn on ell treballa. De la parada del Bicing, argumenta que dificulta la circulació i incorporació de cotxes o camions d’escombraries que venen del carrer Granada del Penedès.

Notícies relacionades

L’Alex té clara la solució per resoldre aquest conflicte: «Hi hauria d’haver menys carrils bici». Un argument repetit per més motoristes que circulen o aparquen habitualment la seva moto al carrer Tuset, lloc de l’enèsim xoc entre ciclistes i vehicles privats.

200 euros de multa i 6 punts del carnet

Alguns ciclistes utilitzaven l’altaveu de les xarxes socials per denunciar la poca actuació de la Guàrdia Urbana davant aquest problema. Fonts municipals consultades per aquest diari al·leguen que l’Ajuntament de Barcelona no té constància d’una invasió tan recurrent d’aquest carril bici. El que sí que afirmen és que si es detecta la infracció, es procedirà a la denúncia del motorista. El preu a pagar per voler estalviar-se un parell de minuts saltant la normativa és una multa de 200 euros i la pèrdua de 6 punts del carnet, segons la nova llei de trànsit que busca protegir més els ciclistes.