Estrena a la línia 3

El primer dels 50 trens nous del metro de Barcelona s’estrena amb gairebé un any de retard

TMB atribueix la demora en la posada en marxa a la crisi mundial en el subministrament de components a causa de la pandèmia i la guerra d’Ucraïna

La retirada completa de models amb peces amb amiant a les línies 1 i 3 es posposa fins al juny del 2024

FERRAN NADEU

3
Es llegeix en minuts
Jordi Ribalaygue
Jordi Ribalaygue

Periodista

Especialista en Barcelona i àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Ha hagut de passar gairebé un any perquè el primer dels 50 trens nous del metro que Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha adquirit per gairebé 320 milions d’euros comenci a circular. L’estrena s’ha produït a la línia 3 aquest dilluns, amb un retard de 10 mesos respecte al que havia anunciat l’empresa pública. A la línia verda en queden 25 més per posar en servei de la sèrie 7000, amb un disseny renovat i millores en l’accessibilitat per a persones amb discapacitat, entre altres canvis. Els altres 24 de la sèrie 8000 encara no transiten per la línia 1, pendent que comenci a circular un entre l’abril i el maig. Estava programat que comencés a recórrer la línia vermella el juny del 2022.

TMB i el fabricant dels nous models, Alstom, assenyalen que la dilació en la construcció dels trens és fruit dels problemes de proveïment en el mercat mundial de components, agreujats per la pandèmia i la guerra d’Ucraïna. Treballadors del metro van expressar mesos enrere que les proves dels vehicles van revelar certes dificultats, per risc de rascades a túnels i estacions de la línia 1, en especial amb els estreps, la plataforma d’accés que sobresurt del vagó. Van explicar que, per pal·liar el risc de ruptures, es va retirar cablatge, escales i altres aparells per canviar-los d’ubicació. TMB va negar que hi hagués problemes amb l’amplada dels trens, va recalcar que són idèntics als actuals i va rebaixar les modificacions a la xarxa a causa dels flamants models a adaptacions «puntuals i aïllades».    

La demora en la posada en marxa de la compra de material mòbil més gran efectuada per TMB posposa també la substitució completa de la flota de la línia 1 i la línia 3, que encara conté peces amb amiant. La planificació va apuntar que el relleu finalitzaria el pròxim estiu; ara, el termini es posposa fins al juny del 2024

La meitat, en circulació, a finals d’any

La presidenta de TMB i tinenta d’alcaldia de Barcelona, Laia Bonet, ha estimat que «la meitat» dels combois estaran en servei cap a finals del 2023. «D’aquí dues o tres setmanes incorporarem el segon tren i, cada tres setmanes, n’incorporarem un fins al juny. Des d’aleshores, n’esperem dos per mes», ha precisat.

Alstom assegura que té unes tres quartes parts dels combois «gairebé acabats» i 10 models són «en l’última fase de validació». L’empresa va ser contractada l’octubre del 2019 per acoblar-los.

Quant a les presumptes dificultats detectades durant les proves dels combois, el director del metrp, Òscar Playà, ha defensat que els trens «funcionen perfectament». «Des del maig que fem proves. Els gàlibs del tren i del túnel són flexibles i hem d’introduir nous tubs, fibres, canvis d’accessibilitat... Entren perfectament al túnel, no hi ha hagut més problema que els habituals en les proves que fem al metro i en les que fan amb trens arreu del món», ha respost el directiu.

Nou cànon

Polèmiques al marge, les sèries 7000 i 8000 constitueixen el nou cànon per als futurs combois del metro de Barcelona. «No només ens permetrà acabar amb vehicles amb algun element amb amiant», ha emfatitzat Bonet, que ha ressaltat les innovacions en «fiabilitat i eficiència» als trens.

Notícies relacionades

«Incorporen elements amb informació a temps real, noves càmeres de videovigilància i són trens més sostenibles, més lleugers, que incorporen millores, per exemple, en filtres d’aire», ha destacat la presidenta de TMB. Ha ressaltat, sobretot, les novetats en accessibilitat.

«Han de funcionar millor en aquest aspecte, amb passadissos més amplis. Hem treballat amb entitats de persones amb discapacitat per incorporar millores que quedin fixes als trens del futur», ha indicat Bonet. Per la seva banda, el conseller de Territori, Juli Fernàndez, ha comentat que la Generalitat aporta 160 milions per a la compra dels combois, als quals ha afegit 25 milions més procedents dels fons europeus Next Generation.